SAMLETEST: Elsykkel under 20 000 kroner

Samletest Elsykkel under 20 000 kroner

(Bilde: Montasje, David Auby Johansen, Tek.no)

Dette er elsykkelen du burde kjøpe, og de du burde styre unna


Annonsør­innhold
Les hele saken »

EcoRide Urban8

4/10

EcoRide Urban8 er produsenten EcoRide sin heldedikerte bysykkel. I tillegg til å ha lys og skjermer så kommer også sykkelen med bagasjebrett og kurv. Sykkelen går under termen "unisex" og har lavt innsteg for lettere av- og påstigning.

Førsteinntrykk

Det visuelle førsteinntrykket av sykkelen er godt. Dette er en ganske stor og robust sykkel, med krommet styre. Sykkelen er den tyngste i testen med en vekt på 22,9 eksklusivt batteri og for noen kan kanskje dette oppleves litt for tungt, spesielt hvis man skal flytte mye på sykkelen. Det er klart fra første stund at dette er en sykkel som er tiltenkt bymiljøer og lite annet. Ironisk nok var det nettopp i byen at sykkelen var aller verst.

Vi tester

EcoRide Urban8. Foto: Dabiv Auby Johansen

"Bysykkelen som er aller verst i byen" er ikke noe god salgspitch, men det stemmer dessverre for EcoRide Urban8. Sykkelen ville til nød fungert i Kardemommeby der alle er hensynsfulle og trikken stopper. I en moderne storby derimot oppstod det raskt ubehagelige situasjoner. Siden sykkelen er utstyrt med pedalbrems (du vet, den gode gamle bremsetypen der man bremser ved å trekke pedalen bakover) må man hele tiden være påpasselig på å time stoppet slik at man lett kan trå i gang. Det er ikke alltid like lett. I ett tett trafikkbilde vil dette skje hele tiden og det oppleves ubehagelig å være til bry for andre trafikanter. Dessuten kan det lett oppstå situasjoner der man ikke har full kontroll. Vi har vanskelig for å se noen fordeler med pedalbrems.

Rent teknisk gjør sykkelen det brukbart. Akselerasjonen er god og momentet holdes godt oppe når man har kommet opp i fart (sykkelen kommer med nav-motor i forhjulet). På lange strekninger uten stopp fungerer altså sykkelen godt. I et tett bymiljø der man må stoppe og starte regelmessig faller dessverre sykkelen igjennom. Det er ikke bare på grunn av pedalbremsen, men sykkelen er også treg i responsen og der gir en ekstra utfordring i startsituasjoner.

I vår bakketest var sykkelen fullstendig sjanseløs. Vi kom 1/3 opp bakken før vi var helt utslitte og måtte avbryte. Gå-assistansen på denne sykkelen var dessuten så svak at den var lite til hjelp.

På grusveiene var sykkelen heller ikke spesielt god. Tynne hjul kombinert med at sykkelen oppleves veldig stiv gir en humpete og ustødig opplevelse. Nå er dette riktignok en bysykkel, så den er heller ikke tiltenkt dette underlaget.

Før øvrig

Annet som er verdt å nevne er at også denne modellen, i likhet med de andre EcoRide-modellene, har batteriet plassert under setet. Også her kan man vippe setet opp for å komme til batteriet. Batteriet er også ganske stort med en kapasitet på 522Wh, noe som gjør at man ikke trenger å lade det så ofte.

Utover dette må det også nevnes at sykkelen hadde spesielt svake bremser som også pep noe helt sinnsykt når vi bremset for fullt i bratte utforbakker.

Oppsummering

"Jag elskar motvind" står det på klingende svensk på nøkkelnknipene til EcoRide. Vi skulle vel foretrukket at det sto "Jag elskar motbakkar" eller hva det nå vil hete på svensk. Denne sykkelen er definitivt ikke for bakkeentusiastene. Det er heller ikke en sykkel for noe særlig annet heller. Selv om EcoRide sin Urban8-modell er en heldedikert bysykkel er den faktisk aller verst i byen. Det er ganske utrolig og det gjør at denne sykkelen kommer desidert dårligst ut i vår test.

På papiret ser denne el-sykkelen ut som en enkel, men grei bysykkel-modell. Den har nav-plassert motor i forhjulet (regnes ofte for den billigste el-sykkel-løsningen), et godt batteri på 520Wh og et tiltalende design. Det som gjør at denne sykkelen faller så igjennom i vår test er hverken at den gjør det svært dårlig i bakketesten (det hadde vi forventet) eller at den er treg i responsen. Nei, det er bremsesystemet som legger denne modellen på jumboplass. Pedalbrems kombinert med el-krefter viste seg som en spesielt giftig kombinasjon og på våre turer med denne sykkelen støtte vi på flere ubehagelige situasjoner. Sikkerhet kommer som kjent først, men på dette punktet svikter dessverre denne modellen totalt.

Sjekk oppsummeringen av hele testen på side 1 »

Gå til side

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen