SAMLETEST: Elsparkesykler 2019

Samletest Elsparkesykler 2019

(Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Oppdatert: Vi tester elektriske sparkesykler


Annonsør­innhold
Les hele saken »

På denne siden av finner du «gamle» tester av elektriske sparkesykler. Disse syklene er enten ikke lenger å få tak i eller har fått oppgraderinger som gjør at vår opprinnelige test ikke lenger stemmer.

For å gjøre det ryddig beholder vi likevel teksten som referanse og arkiv.

 

 

 

 

 

 

  

 

Dyr, men digg

E-twow S2 Booster Plus

E-twow S2 Booster Plus
8/10
Meget bra

Booster S2 Plus fikk vi levert fra etwow.no og er toppmodellen fra nettopp E-twow, som er kortformen av «electric two wheels». Dette selskapet lager noe såpass unormalt som elektriske sparkesykler skrudd sammen her på kontinentet – Romania for å være nøyaktig.

Med en pris på nesten ti tusen kroner er Booster S2 Plus den dyreste elsparkesykkelen vi har testet hittil. Den leveres med en toppfart på 20 km/t, men skal ifølge forhandleren også være tilgjengelig med hastighet opp mot 30 km/t for de som har planer om å bruke den på lager, fabrikk eller annet lukket område.

Også utenom det rent fartsmessige har denne sykkelen det som trengs for å være lovlig. Det er vanlige lys foran og bak – inkludert bremselys – reflekser på sidene og «lydhorn». Sistnevnte er i praksis mer en plagsom piping, men det er vissnok også innafor regelverket.

Akselerasjonen er god, bremsen gjør jobben sin og den ganske stillegående motoren trekker sykkelen ganske så raskt opp de fleste bakker. En hjuldiameter på åtte tommer samt fjæring både foran og bak gjør sitt for å suge opp mange av underlagets ujevnheter, og sånn sett er det en av de mest behagelige elsparkesyklene vi har testet. Umiddelbart virker den kanskje ikke like «solid» som Segway-modellene fra Ninebot og Xiaomi, men til gjengjeld føles den hakket mer leken.

Totalt sett byr Booster S2 Plus på en nesten overraskende god og artig kjøreopplevelse. Samtidig snakker vi om en helt annen kjørestil enn Segway-modellene som «bremser» og regenererer strøm til batteriet når du ikke aktivt gir gass. E-twow-sykkelen lar nemlig hjulene trille fritt så lenge du ikke faktisk bremser, så i nedoverbakker kan det gå adskillig raskere enn 20 km/t.

Med både sammenleggbare håndtak og rattstamme med høyderegulering er denne elsparkesykkelen blant de mer kompakte. Den måler ikke mer enn 97 centimeter i lengderetningen som sammenslått, så den er litt enklere å finne plass til enn eksempelvis testvinneren KickScooter ES1 med sine 112 centimeter. Vekten på nesten elleve kilogram gjør den ikke til den mest portable - da er Nextdrive 2.0 et bedre valg - men den kan fint bæres opp noen etasjer eller løftes opp på hattehylla på toget.

Merk bare at sykkelen har et litt kleint tyngdepunkt som ikke gjør det enkelt å bruke rattstammen som noe godt håndtak. Det er heldigvis mulig å kjøpe et bærehåndtak som ekstrautstyr, men det hadde vært fint om det hadde vært integrert – eller i det minste inkludert.

Et annet irritasjonsmoment er den ganske så høye pipelyden som kommer fra kontrollboksen hver gang vi slår sykkelen av og på – her skulle vi gjerne sett det var mulig å slå av pipingen permanent.

En siste ting som ikke er optimalt er speedometeret, som uansett hvor unna det går i nedoverbakker ikke viser noe mer enn maksimumshastigheten på 20,0 km/t. Dersom du kjører i full fart og slipper gassen, tar det også sin tid før fartsmåleren viser noe annet enn toppfarten. Speedometeret er altså ikke helt til å stole på.

Alt i alt er likevel E-twow Booster S2 Plus en sykkel som gir et solid inntrykk og legger seg høyt på vår liste.

Fordeler

  • Svært sammenleggbar
  • Fjæring både foran og bak
  • Høydejusterbart styre
  • Ergonomiske håndtak
  • Grei rekkevidde

Ting å tenke på

  • Piping når slår av og på
  • Bærehåndtak er ekstrautstyr
  • Speedometeret er upresist
  • Pris
CityBug SE

Justerbar i høyden

CityBug SE

Clas Ohlson kunne stille med CityBug SE, elsparkesykkelen som nok skiller seg mest ut fra de andre i denne testen, både når det gjelder design og egenskaper.

Den er uten speedometer, har ergonomiske håndtak, lar deg justere høyden på rattstanga og bremsespaken er av typen du vil kunne finne på en vanlig sykkel.

Åtte tommer store hjul og batteripakka i ståbrettet gjør at du står høyt over bakken. Kombinert med at den har testens høyeste egenvekt, er dette en sparkesykkel du aller helst vil kjøre med motorkraft.

Motoren sitter for øvrig i bakhjulet, så både motorbremsen og den mekaniske skjermbremsen virker naturlig nok kun på dette hjulet. Likevel bestod sykkelen bremsetesten vår.

Motorbremsen tar altså godt – faktisk så godt at vi sliter med å få jevn nedbremsing i nedoverbakker. Det hele blir gående litt i rykk og napp. Men foruten akkurat dette er CityBug SE ganske så god å kjøre og drar fint i bakkene. Kvalitetsfølelsen er det heller ikke noe særlig å si på.

Opprinnelig irriterte vi oss grønne over at sykkelen ikke hadde støttebein, men det finnes en løsning på dette også.

Med en vekt som bikker tretten kilogram og en viss høyde selv i nedfoldet tilstand er ikke portabillitet det første vi tenker på med CityBug SE.

Men med styret helt nedsenket er den faktisk en av de som opptar minst plass i lengden når den er slått sammen.

Vi kunne gjerne sett litt bedre rekkevidde på denne modellen, men totalt sett er dette en god og trygg pakke med alt du trenger for å komme deg rundt.

Nextdrive 2.0

Lett, men trenger litt hjelp i de brattere bakkene

Nextdrive 2.0

Oppdatert 18. juni 2018: Denne elsparkesykkelen fra wrom.no ligger i en vektklasse for seg selv, for å si det sånn. Her er det tatt hensyn til vekt og portabilitet foran det meste annet, og vil nok være en sykkel vi stadig oftere får se frem og tilbake fra Oslo S og andre kollektivknutepunkt.

Den er svært enkel å legge sammen og slå opp, og vekten er ikke verre enn at du fint kan bære den rundt med én hånd og få den opp på bagasjehylla.

Med karbonramme og naturlig «fjæring» i konstruksjonen føles ikke Nextdrive 2.0 som den mest solide elsparkesykkelen i verden, men sånn blir det jo fort med lette ting – og vi har ikke hatt noe å utsette på kvaliteten.

Små hjul betyr at du bør tenke litt ekstra på underlaget og plassering av tyngdepunktet – men her er det ikke noe problem å løfte sykkelen over hindringene og rulle videre.

Merk bare at den er såpass fremtung at resten av sykkelen på sett og vis lever sitt eget liv. Prøver du å trille den med deg og forhjulet stopper i grusen, vil bakparten løfte seg, svinge rundt og straffe leggene dine. Vi regner dog med at nok avstraffelse enten vil endre på måten du triller den eller herde beina dine.

Nextdrive 2.0 er å få med et lite og et stort batteri, og vi ville helt klart gått for sistnevnte. Da får du ikke bare god rekkevidde, men også et par hakk bedre drastyrke i bakkene. Likevel er dette den elsparkesykkelen vi har testet som takler brattere bakker dårligst. Her må det litt egeninnsats til i form av sparking for å hjelpe motoren over kneikene.

På flatere partier går det langt mer radig unna, og med det større batteriet holder den også koken en god stund. At motoren på visse belastninger gir fra seg en lyd som minner litt om en gammel og hes TIE-fighter kommer du enten til å digge eller ikke.

Troll S5

Aller best i bakken

Troll S5

Oppdatert 30. mai 2018: Trollbike-gjengen var litt forundret over at sykkelen vi opprinnelig testet opplevdes som tregere enn konkurrentene, så de kom over med et nyere eksemplar. Denne skal ha en litt nyere motorteknologi og være representativ for modellen de nå selger. Teksten under er derfor oppdatert med våre nye erfaringer.

Selv om den høres norsk ut, har Troll S5 fra trollbike.com like kinesiske gener som de fleste andre sparkesyklene vi har med i denne samletesten. Likevel skiller den seg fra hurven ved å stille med to motorer – ett på hvert hjul.

I tillegg til å velge mellom én- eller tomotors drift har den tre kjøremodi, og sparker godt unna når vi velger den raskeste. Med begge motorene i aksjon er den også testens beste i litt brattere bakker, mens én motor i drift så avgjort gjør seg best på flatmark.

Takket være et stort batteri er det heldigvis ikke noe problem å bruke begge motorene hele tiden. Troll S5 har også noen kjekke ekstrafunksjoner som USB-ladeport, håndtak med lys og lydhorn. Wirelås følger også med.

Men batterikapasiteten gjør også en del med både vekt og pris, og lydhornet på 85 desibel har fått en ekstrafunksjon i å si ifra når batteriet begynner å bli slitent. Det skremmer vannet både av fører og forbipasserende, og for alle med en viss sosial sans vil det være uaktuelt å bruke dette trollet i byen etter at den har begynt å pipe – selv om man egentlig kunne presset noen flere kilometer ut av den.

Batteriet er for øvrig montert under ståbrettet, som i kombinasjon med små hjul gir relativt lav bakkeklaring og lite fjæring – greit å tenke på for deg som har en del fortauskanter eller annet krevende underlag å forsere.

Foruten dette skulle vi gjerne sett en litt mer behagelig motorbrems – på vårt eksemplar opplevde vi denne som litt ujevn og brå. I tillegg nevner vi at displayet er vanskelig å lese av i sollys.

Gå til side

E-Wheels E2S V2

HX X7 El-scooter

Evision Solid 853 Power

ClassyWalk S200

Ninebot by Segway KickScooter ES2L

E-twow Booster V

Bydue Model 2.0

E-Wheels E2S

CityBug SE

E-twow S2 Booster Plus

Xiaomi MiJia M365

E-wheels E1

Troll S5

Nextdrive 2.0

Ninebot by Segway KickScooter ES1

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen