SAMLETEST: Elsparkesykler 2019

Samletest Elsparkesykler 2019

(Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Oppdatert: Vi tester elektriske sparkesykler

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Oppdatert 14. juni 2019. Vi har revidert samletesten – i praksis gjort den ny for 2019. Det er lagt til flere nye sykler, vi har gitt nye karakterer og ny rangering. Det er opprettet «arkiv» på side 2.

Allerede i mai i fjor var vi ute med vår første samletest av elektriske sparkesykler. På det tidspunktet var dette et relativt nytt fenomen, ettersom det først var i april samme år at regjeringen likestilte små elektriske kjøretøy med sykler.

Likevel skulle det ta et helt år før folk flest virkelig fikk øynene opp for hvor praktisk det kan være med såkalt mikromobilitet. Faktisk løsnet det vel ikke skikkelig før det begynte å dukke opp utleietjenester for elektriske sparkesykler i hovedstaden.

Disse små kjøretøyene kan brukes av de aller fleste, ettersom det å bevege seg fremover på to hjul er noe de fleste av oss allerede behersker. Fysikken bak det hele er jo det samme som med en vanlig tråsykkel – minus det at du slipper å tråkke på pedaler for å holde ting i gang.

Men selv om leiemarkedet for elsparkesykler i hovedstaden er ganske så bra for tiden, er ikke det å leie en sykkel hver dag nødvendigvis så smart rent økonomisk. Dessuten bor folk flest ikke i Oslo sentrum.

Så for en del mennesker vil det kunne være aktuelt å kjøpe seg sin egen elektriske sparkesykkel. Og da er det som alltid et spørsmål om hva slags modell man skal gå for.

Kandidater og resultater

Årets samletest demonstrerer godt hvor raskt utviklingen går i elsparkesykkelbransjen. Av modellene vi testet i fjor er det flere som av en eller annen grunn ikke lenger er med i bildet, mens andre er nær umulig å få tak i.

For omtale av «pensjonerte» sparkesykler henviser vi deg til testens side to.

Men vi har fremdeles noen modeller som også var med i fjorårets samletest. Ettersom vi nå har et større sammenligningsgrunnlag, har ikke disse nødvendigvis fått de samme karakterene og plasseringene i år som i fjor.

Angående dette nevner vi spesielt at fjorårets testvinner ikke har havnet på topp i år.

  Målt rekkevidde Målt toppfart Tid «spurt»
Tid «bakke»
Portabilitet Ca. pris
Bydue 2.0 (2018) 48 km 22 km/t 15,0 sek 12,3 sek Lav 9000 kr
Evision Solid 853 Power 40 km 20 km/t 18,0 sek 21,7 sek Lav/middels 7000 kr
E-twow Booster V 29 km 22 km/t 15,9 sek 17,0 sek Høy 11 000 kr
E-wheels E1 (2018)
15 km 21 km/t 16,3 sek 17,7 sek Middels 3800 kr
E-wheels E2S
19 km 21 km/t 16,2 sek 18,0 sek Lav 3900 kr
Ninebot by Segway ES1 (2018)
13 km 22 km/t 16,4 sek 24,1 sek Middels 4300 kr
Ninebot by Segway ES2L
16 km 21 km/t 17,1 sek 26,0 sek Middels 5400 kr
Ninebot by Segway ES2L
med ekstra batteripakke
32 km 21 km/t 17,1 sek 14,8 sek Lav/middels 7400 kr
Stayclassy ClassyWalk S200 20 km 21 km/t 16,5 sek 26,0 sek Lav 3500 kr
Xiaomi Mijia M365 (EU-utg) ~20 km 26 km/t 15,2 sek 20,0 sek Lav 4000 kr

Av de ni elektriske sparkesyklene i tabellen over er tre fra i fjor, og én – Xiaomi Mijia M365 – har for høy topphastighet. Men vi har noen tall der likevel, ettersom vi i forrige måned fikk vite at nettopp denne modellen var et av de mest besøkte produktene i Prisguiden.no – uansett kategori.

Ellers ser vi at det er sykler i vidt forskjellige kategorier her, med priser fra under fire til over ti tusen kroner. Og mens topphastigheten på flatmark er relativt uniform, er det noe annet å se på hva motorer og batterier gjør med rekkevidde og ytelse i bakkene.

Det er våre egne målinger som gir disse tallene for fart og rekkevidde. Men spesielt det sistnevnte er det vanskelig å si noe helt bestemt om, siden det er mange faktorer som spiller inn. Førerens egenvekt er naturligvis veldig viktig, samt underlaget, om det kjøres mye i bakker, start og stopp, temperatur, vind og så videre.

Våre tall gjelder altså ikke nødvendigvis for alle.

Slik har vi testet

E-wheels E2S. Foto: Vegar Jansen, Tek.no

Alle sykler går gjennom flere tester: En test for rekkevidde og generelle inntrykk, en «spurtetappe» for å teste akselerasjon og toppfart og en «klatreetappe» for å se på kraften i oppoverbakker.

Videre vurderes vekt, størrelse, utstyrsnivå og portabilitet.

Rekkeviddetesten gikk opprinnelig i to sløyfer rundt i Oslos gater, men å bare kjøre rundt og rundt opplevdes som veldig monotont etter hvert som vi fikk prøve sykler med bedre rekkevidde.

I 2019 har vi derfor jobbet med å finne nye løyper.

Disse nye løypene har fremdeles relativt variert terreng, men det er litt mindre bakkekjøring og færre start og stopp. I tillegg er de ikke så trafikkerte, som er viktig fra et rent sikkerhetsmessig standpunkt.

Ulempen med vår nye testmetodikk for rekkevidde er at resultatene fra syklene vi testet i fjor ikke nødvendigvis er fullstendig sammenlignbare. Likevel skal ikke forskjellen være så stor at det gjør noe utslag på karakterene.

I tillegg til rekkevidde har vi spurtetappen, der vi kjører en flat strekning på 85 meter og tar tiden. Vi bruker også GPS-målinger for å notere topphastigheten.

Styrken i bratte bakker kommer fram av målingene i klatreetappen. Her kjører vi opp sykkelfeltet i Eva Kolstads gate fra Torggata.

I de tilfellene syklene har flere kjøremodi, velger vi å benytte den sterkeste modusen under all testkjøring.

Flott sykkel til fæl pris

E-twow Booster V

E-twow Booster V
8.5/10
Meget bra

Ny! Testet i 2019.

Hjulstørrelse: 8 tommer
Demping: Forhjul og bakhjul
Lastevekt: 120 kg
Egenvekt: 10,8 kg
Bremser: Motorbrems foran, tråbrems bak
Lengde sammenslått: 97 cm
Mangler: Ingen

Booster V fra elspark.no er en oppgradering – den har blant annet bedre rekkevidde – fra modellen Booster S2 Plus vi testet i fjor. Navnet E-twow er kortformen av «electric two wheels», og med en pris på elleve tusen kroner er Booster V den dyreste elsparkesykkelen vi har testet hittil.

Totalt sett er den nok også den beste, men med tanke på at man tross alt får anstendige modeller til en tredjedel av prisen, vil nok et kjøp sitte langt inne for folk flest.

Det er litt synd, for denne sparkesykkelen byr på en nesten overraskende god og «leken» kjøreopplevelse. Den har en litt direkte gasspak som gjør det en smule vanskelig å kjøre veldig sakte. Men ellers er akselerasjonen god, bremsene gjør jobben sin godt og motoren har nok krefter til å trekke sykkelen ganske kjapt opp de fleste bakker. Rekkevidden på nesten tre mil skal vi heller ikke klage på – spesielt ikke på en såpass portabel sykkel.

En hjuldiameter på åtte tommer, samt fjæring både foran og bak, gjør sitt for å suge opp mange av underlagets ujevnheter. Sånn sett er dette faktisk en av de mer behagelige elsparkesyklene vi har testet.

Det er også en helt annen kjørestil enn spakesyklene som «bremser» og regenererer strøm til batteriet når du ikke aktivt gir gass. E-twow-sykkelen lar hjulene trille fritt så lenge du ikke faktisk bremser, så i nedoverbakker kan det gå adskillig raskere enn 20 km/t.

Men uheldigvis viser ikke speedometeret noe mer enn maksimumshastigheten uansett, så vi kan ikke si noe om fartsrekorden vår. Et annet irritasjonsmoment er den ganske så høye pipelyden som kommer fra kontrollboksen hver gang vi slår sykkelen av og på – her skulle vi gjerne sett det var mulig å slå av pipingen permanent.

Vi er heller ikke spesielt begeistret for «lydhornet», som også er å betrakte som plagsom piping. I denne prisklassen skulle vi også gjerne sett bedre frontlys og gjerne en app. Heldigvis går det i det minste an å bruke kontrollboksen til å slå av og på cruisekontrollen.

Med både sammenleggbare håndtak og rattstang med høyderegulering er denne elsparkesykkelen blant de mest kompakte – supert for deg som må ha den med på slikt som et tog eller i bagasjerommet på en liten bil. Den måler ikke mer enn 97 centimeter i lengderetningen som sammenslått, så selv om vekten på elleve kilogram ikke er ubetydelig, er den likevel relativt enkel å frakte med seg. Bærehåndtak er inkludert.

E-twow Booster V er en solid og spesielt allsidig elektrisk sparkesykkel som havner øverst på vår liste.

Fordeler

  • God rekkevidde
  • Ergonomiske håndtak
  • Svært sammenleggbar
  • Høydejusterbart styre
  • Fjæring både foran og bak

Ting å tenke på

  • Pris
  • Piping når slår av og på
  • Speedometeret er upresist ved høy fart

Tung og kraftig sykkel med temperament, muskler og rekkevidde

Bydue Model 2.0

Bydue Model 2.0
8/10
Meget bra

Testet i 2018. Merk at testeksemplaret var utstyrt med et 21 Ah batteri.

Hjulstørrelse: 8 tommer
Demping: Forhjul og bakhjul, samt luftfylt dekk foran
Lastevekt: 120 kg
Egenvekt: 18 kg
Bremser: Trommelbrems bak
Lengde sammenslått: 107 cm
Mangler: Ingen

Bydue Model 2.0 er den elsparkesykkelen vi har kjørt innafor regelverket som har gitt oss mest i form av fart, krefter og rekkevidde. Her har du en doning som får deg fra A til B til C og tilbake igjen uten å svette. Egentlig får du ganske mye elsparkesykkel for pengene.

Men du får naturligvis ikke i både pose og sekk. Med sin betydelige egenvekt er Bydue 2.0 en kraftig fugl som mangler sitt av «lekenheten» til mindre og lettere modeller. Og selv om den kan pakkes sammen, vil den kanskje ikke oppleves som spesielt portabel – om du da ikke verdsetter treningen du kan få ved å bære denne opp og ned trapper.

Det litt hissige gasspådraget og akselerasjonen gjør også at dette heller ikke er den alle enkleste modellen å kjøre. Du trenger ganske enkelt litt trening med den før du blir fortrolig med temperamentet.

Og selv om du kanskje kan kjøre denne i fem mil og vel så det, vil du utvilsomt ønske å ta noen pauser underveis – det sørger en litt stiv fjæring for. Vi setter derfor pris på at i hvert fall forhjulet er luftfylt.

Men de færreste kjøper da en elektrisk sparkesykkel for å kjøre milevis i strekk. Stort batteri betyr at du kan lade sjeldnere og/eller slippe rekkeviddeangsten, og når du først har lært deg å kontrollere kreftene som bor i denne sykkelen, vil den frakte deg kjapt og effektivt rundt i asfaltjungelen.

Alt i alt virker Bydue Model 2.0 som en elektrisk sparkesykkel som vil være ypperlig for mange, kanskje spesielt folk som farter mye innad i byen og ønsker en doning som holder farten i bakkene. Men skulle vi dratt den med oss daglig på slikt som tog eller buss, ville vi nok sett etter en litt mer portabel modell.

Fordeler

  • «Sykkelbremsespak»
  • Svært god rekkevidde
  • Høydejusterbart styre
  • Sparker godt fra seg i bakkene

Ting å tenke på

  • Høy vekt
  • Litt hissig

Med mulighet for ekstrabatteri

Ninebot by Segway KickScooter ES2L

Ninebot by Segway KickScooter ES2L
7.5/10
Bra

Ny! Testet i 2019.

Hjulstørrelse: 8 tommer
Demping: Forhjul og bakhjul
Lastevekt: 100 kg
Egenvekt: 12,5 kg
Bremser: Motorbrems foran, tråbrems bak
Lengde sammenslått: 112 cm
Mangler: Bjelle/horn

Da vi i fjor testet ekstrabatteriet som kan ettermonteres på sparkesyklene til Ninebot by Segway, ble vi imponerte over hvor mye bedre trekkraft vi fikk i bakkene med KickScooter ES1. Men så var det dette med at den også økte topphastigheten over lovlig grense.

Ifølge importøren Witt var det da heller ingen planer om en egen fastvare (firmware) som kunne begrense toppfarten til de lovpålagte 20 kilometerne i timen (pluss/minus ti prosent). Gleden var derfor stor da vi i våres fikk høre om en ny modell kalt ES2L.

Nykommeren kan nok enklest betraktes som en KickScooter ES2 med ES1-motor. Sammenlignet med ES1 har altså ES2L bak-/bremselys, bedre ståbrett, bedre håndtak, demping på bakhjulet og RGB-belysning i alle mulige farger på undersiden av brettet. Skulle du ikke like slike «rånelys» kan de også slås av i Ninebot-appen.

Men i stedet for motoren på 300 watt som vi finner hos den vanlige ES2, har den altså fått en 250-watts utgave. Vi målte denne til å gi litt dårligere resultater enn ES1 i spurt- og klatreetappen under våre tester. Vi vet dog ikke om det er en annen motor eller fastvaren som får den til å oppføre seg annerledes.

At Ninebot har gjort noe med motor eller fastvare vil også delvis kunne forklare at vi fikk drøye tjue prosent bedre rekkevidde med ES2L kontra ES1. Andre forklaringer inkluderer ny testløype og at vi etter over ett år på elsparkesykkel kjører litt mer økonomisk.

Med mer lys og bedre demping er det ingen tvil om at ES2L er å foretrekke over ES1, men så er den også en tusenlapp dyrere.

Det store salgspunktet til ES2L er altså at den kan ta Ninebots ekstrabatteri uten at toppfarten øker. Samtidig får den langt bedre drakraft i bakkene, mens rekkevidden dobles.

Akkurat som de andre Ninebot-modellene har ES2L en app – som du faktisk er nødt til å ta i bruk for å registrere sykkelen. Uten dette får du ikke «låst opp» maksimal hastighet. Dette er litt kjedelig, men å tvinge nybegynnere gjennom en introduksjon før de bruker sykkelen er ikke nødvendigvis så dumt.

Appen gir deg en oversikt over tilstanden og lar deg «låse» sykkelen slik at den bremser og piper hvis noen prøver å flytte den. I tillegg kan du slå av og på cruisekontroll, samt velge hvor mye doningen skal «bremse» når du slipper gasspaken.

Dette betyr at elsparkesykkelen ikke triller fritt i nedoverbakker, men regenererer strøm slik elbiler gjør. Fordelen er at du slipper å bremse aktivt i særlig grad, noe som gjerne gir litt mer flyt i kjøringen.

Men vi skulle gjerne sett at motorbremsen tok litt jevnere – det blir fort litt «jo-jo»-bremsing i lange bakker. Det andre er at dersom vi glemmer oss og prøver å gi gass hvis vi triller over topphastigheten, vil sykkelen bremse opp i stedet.

Oppdatert 17.06: Ninebot har sluppet en ny fastvareoppdatering (1.5.0) som i stor grad fikser problemene med gass og brems.

Det må også påpekes at Ninebot-syklene stadig mangler bjelle. Dette kan enkelt ettermonteres, men vi skulle helst sett det følge med fra fabrikken.

Totalt sett mener vi at ES2L er en god elsparkesykkel. Den virkelige styrken ligger dog i at man kan ettermontere ekstrabatteriet om man ønsker mer krefter i bakkene eller trenger bedre rekkevidde.

Vi skal likevel ikke glemme at vi da også må legge et par tusenlapper på prisen, og ekstrabatteriet veier halvannen kilo, så sykkelen blir desto tyngre. I tillegg flytter tyngdepunktet seg litt opp og fram.

Plasseringen av ekstrabatteriet sørger dessuten for at det blir vanskeligere å få tak dersom sykkelen skal løftes og/eller bæres når den er sammenslått. Og batteriet vil naturlig nok kunne være i veien hvis du skal ha noe hengende fra kroken på styrestammen.

Fordeler

  • Hendig app
  • Justerbar regenerering
  • Kan ta ekstrabatteri for bedre rekkevidde og kraft
  • Fjæring både foran og bak

Ting å tenke på

  • Mangler bjelle
  • Litt lite futt i bratte bakker (uten ekstrabatteri)

Rolig, behersket og behagelig

Evision Solid 853 Power

Evision Solid 853 Power
7.5/10
Bra

Ny! Testet i 2019.

Hjulstørrelse: 8,5 tommer
Demping: Forhjul og bakhjul
Lastevekt: 120 kg
Egenvekt: 13 kg
Bremser: Motorbrems foran, skivebrems bak
Lengde sammenslått: 110 cm
Mangler: Ingen

Som navnet antyder er Solid 853 Power fra evision.no en relativt solid doning. Den har skikkelig fjæring rett på hvert av de perforerte 8,5-tommers hjulene og er ellers forskriftsmessig utstyrt med reflekser, lys og ringeklokke – samt kompass. Speedometeret er relativt nøyaktig opp til 20 km/t, etter dette kan det ikke stoles helt på.

Sykkelen har skivebrems på bakhjulet og regenerativ motorbrems på forhjulet. Dette er dog ikke noe du kan styre selv – motorbremsen slår inn straks sykkelen begynner å trille.

Til gjengjeld er bremsen satt til laveste effekt på denne modellen, så vi kommer fremdeles over 20 km/t i nedoverbakker.

Motoren har for øvrig en effekt på 350 nominelle watt, mens batteriets kapasitet er oppgitt til hele 630 wattimer. Ifølge både spesifikasjoner og våre målinger gir dette en rekkevidde på opptil førti kilometer.

Samtidig skal det nevnes at sykkelen ikke akkurat er blant de mest sprelske vi har vært borti. Om vi skulle trekke paralleller til større kjøretøy, er Evision Solid 853 Power mer å betrakte som en eldre amerikansk bil enn en ny sportsbil. Her er det stil og komfort som er poenget.

Dekkene og fjæringen gjør en ganske god jobb med å ta for seg ujevnheter i underlaget og bidrar til en jevn og behagelig kjøretur. Men vandringen i fjæringsfunksjonaliteten er ikke all verden, så store sprekker og slikt som brostein merkes fremdeles godt.

Gasspaken gir et jevnt pådrag og gjør at det ikke er vanskelig å kjøre sakte om du må det. Bremsen fungerer også godt, men vi må være ganske harde på bremsespaken før bremselyset bak gjør utslag.

Alt i alt er dette en rolig og behersket elsparkesykkel for deg som liker muligheten til å dra på langtur.

Fordeler

  • «Sykkelbremsehåndtak»
  • Fjæring både foran og bak
  • Skivebrems bak
  • Meget god rekkevidde

Ting å tenke på

  • Speedometeret er upresist ved høy fart

Liten og leken

E-wheels E1

E-wheels E1
7/10
Bra

Denne ble opprinnelig testet i 2018. I forbindelse med samletesten 2019 har vi justert tekst og karakter.

Hjulstørrelse: 6 tommer
Demping: Bakhjul
Lastevekt: 100 kg
Egenvekt: 9,8 kg
Bremser: Motorbrems foran, tråbrems bak
Lengde sammenslått: 107 cm
Mangler: Bjelle/horn

Fra e-wheels.no har vi en av de rimeligere elsparkesyklene i denne samletesten. Vårt testeksemplar hadde tre kjøremodi, men ble kun testet i modus nummer to, der toppfarten er innafor det som er lov. For at sykkelen skal være lovlig på offentlig vei, må den kjøpes med sperre på 20 km/t.

E-wheels E1 veier inn på rett under ti kilogram, og er enkel å klappe sammen og slå opp. Men rattstammen spinner fritt i nedfelt tilstand, noe som gjør det litt kleint å bære rundt på den. Den har også et nokså høyt tyngdepunkt, så hvis du skal ha den med deg i på trikken kan du like godt legge den på siden først som sist.

Med mindre hjul er ikke kjørekomforten helt på samme nivå som på de fleste andre syklene i denne samletesten, og kvalitetsmessig er det litt knirk og skrangling til tider. Samtidig er det knapt noen motorlyd å prate om på E-wheels E1.

Også ellers er det lite negativt å si om motor eller ytelse. Den akselererer bra og klarer bakker ganske godt. Rekkevidden er grei nok, men merk at toppfarten går noe ned etter de fire-fem første kilometerne.

E-wheels E1 har en superkinesisk app som blant annet kan brukes til å slå av og på automatisk tenning av kjørelys, samt låse sykkelen slik at motoren ikke kan skrus på uten en kode.

Den største ulempen med denne modellen er nok at den har en «cruisekontroll» som ikke lar seg deaktivere. Det kan skape noen overraskelser hvis man ikke er vant til denne funksjonen.

Men med unntak av akkurat dette føler vi at modellen generelt sett har en god miks av ytelse, størrelse og pris.

Fordeler

  • Har app
  • Stillegående motor
  • Pris

Ting å tenke på

  • Cruisekontrollen kan ikke slås av
  • Mangler bjelle

Forhenværende favoritt

Ninebot by Segway KickScooter ES1

Denne ble opprinnelig testet i 2018. I forbindelse med samletesten 2019 har vi justert tekst og karakter.

Hjulstørrelse: 8 tommer
Demping: Forhjul
Lastevekt: 100 kg
Egenvekt: 11,3 kg
Bremser: Motorbrems foran, tråbrems bak
Lengde sammenslått: 112 cm
Mangler: Baklys og bjelle/horn

Med elektronikkprodusenten Xiaomi i ryggen, kjøpte kinesiske Ninebot opp Segway i 2015. Siden den gang har vi fått både selvbalanserende modeller og elektriske sparkesykler fra den kanten.

Mens «storebror» ES2 er for kjapp for norske forhold, er KickScooter ES1 innafor regelverket. Den har relativt store hjul og god bakkeklaring. Motoren er ikke blant de sprekeste i oppoverbakker, men selv når batteriet begynner å bli tomt akselererer den godt og holder toppfarten på forholdsvis flate strekninger.

Men alt er ikke lysegrønt her. Det grå ståbrettet har en overflate som blir fort brun og stygg av støv og skitt, og selv om sykkelen er enkel å klappe sammen, er den fremdeles ganske lang som sammenslått – noe som kanskje ikke vil gjøre den til noe førstevalg for den som vil ha den med på banen eller toget. Med en vekt på over elleve kilogram er det ikke noe du vil bære opp for mange trapper heller.

Rent teknisk er det også den eneste sykkelen i dette selskapet som mangler baklys, selv om den har refleks der. Bjelle har den heller ikke, men det er da grei skuring å ettermontere.

Rekkevidden er ikke blant de aller beste, men her finnes det muligheter. Den ene muligheten er å montere på et ekstra batteri, men det vil også resultere i at sykkelen plutselig øker topphastigheten til 25 km/t. Den andre muligheten er å dra med seg laderen eller kjøpe inn en ekstra som du eksempelvis har på jobben eller hvor du enn pleier å dra.

Fordeler

  • Justerbar regenerering
  • Hendig app

Ting å tenke på

  • Mangler baklys og bjelle
  • Litt lite futt i bratte bakker

Xiaomi M365-klone #1

E-Wheels E2S

Testet i 2019.

Hjulstørrelse: 8,5 tommer
Demping: Luftfylte dekk
Lastevekt: 120 kg
Egenvekt: 12 kg
Bremser: Motorbrems foran, skivebrems bak
Lengde sammenslått: 108 cm
Mangler: Ingen

E-wheels E2S er uten tvil klone av den populære – men ifølge norske regler for raske – Xiaomi Mijia M365, som vi har omtalt helt på slutten av denne samletesten.

E2S har samme design, og en god del elementer – som bakskjermen, håndtakene, gasspaken, styrerøret, lyktene og refleksene – er tilsynelatende identiske.

Men denne kopien har ikke den samme Segway-teknologien innabords. Du kan ikke koble deg til sykkelen med en app, og den har en annen type motor der du aktivt må traktere bremsefunksjonaliteten. Dette fører til at de to syklene i praksis innbyr til litt forskjellige kjørestiler.

Bedre bremsekomfort er det vi savner mest på E-wheels E2S. Bevares, den bremser og stopper som den skal, men bremsespaken virker på både skivebremsen og motorbremsen samtidig. Problemet er bare at motorbremsen har en forsinkelse på trekvart sekund eller slik, og den er ganske sterk – så oppbremsingen vil av og til skje i rykk og napp.

Vi foretrekker helt klart den jevnere og mer behagelige bremseopplevelsen til originalen, som vi totalt sett vil si er bedre å kjøre.

E2S har også «cruisekontroll» som slår seg på etter å ha holdt den samme hastigheten i fem sekunder. Denne kan dessverre ikke slås av.

Sett mot Xiaomien har da ES2 likevel noen klare fordeler i form av bedre ringeklokke og et speedometer på styret, for ikke å glemme at den har litt mer å gi i oppoverbakkene.

I tillegg er jo Mijia M365 litt for kjapp for norske forhold, og da ender E-wheels E2S opp som anstendig og fullt lovlig alternativ.

At prisen på doningen er under fire tusen kroner er heller ingen ulempe.

Fordeler

  • «Sykkelbremsehåndtak»
  • Luft i hjula gir ekstra kjørekomfort
  • Pris
  • Skivebrems bak

Ting å tenke på

  • Litt høy som sammenslått
  • Litt knotete plassert ladeport
  • Cruisekontrollen kan ikke slås av
  • Brå motorbrems med forsinkelse gir ujevn bremsing

Xiaomi M365-klone #2

ClassyWalk S200

Ny! Testet i 2019.

Hjulstørrelse: 8,5 tommer
Demping: Ingen
Lastevekt: 120 kg
Egenvekt: 13,5 kg
Bremser: Motorbrems foran, skivebrems bak
Lengde sammenslått: 108 cm
Mangler: Ingen

ClassyWalk S200 er i likhet med E-wheels E2S en Xiaomi M365-klone, men med en topphastighet som gjør at den faktisk er lovlig å bruke på veien.

Og selv om designen og mange av komponentene er like, mangler også Segway-teknologien og appen som gir Xiaomi-modellen det lille ekstra.

Byggekvaliteten virker heller ikke å være helt på samme nivå. Rett ut av esken har ClassyWalk S200 litt slark i styrestammen og på vårt testeksemplar tok heller ikke bremsen godt nok. Vi måtte ganske enkelt stramme vaieren for å få sykkelen til å klare bremsetesten. Heldigvis er dette en enkel operasjon.

Ellers oppførte sykkelen seg stort sett som forventet. I likhet med nevnte E-wheels E2S har ClassyWalk S200 en «cruisekontroll» som standard. Denne lar seg heldigvis slå av gjennom en app som ikke gjør så mye annet nyttig enn akkurat dét.

En annen ting de to sykkelmodellene har til felles er «kombinasjonsbremsen» som gjør at skivebremsen tar først og motorbremsen kommer inn etter en kort forsinkelse. Men på ClassyWalk S200 oppleves motorbremsen som mindre aggressiv enn på E2S.

Et par andre viktige forskjeller mellom E2S og S200 er at sistnevnte hverken har luftfylte dekk, speedometer eller like sterk motor. Sånn sett er ikke ClassyWalk S200 noe klart førstevalg for den som bor på steder med ekstra ujevnt underlag eller mange bakker.

Men prisen for denne modellen er det vanskelig å argumentere mot.

Fordeler

  • Pris
  • Har app
  • Skivebrems bak
  • «Sykkelbremsehåndtak»

Ting å tenke på

  • Litt høy som sammenslått
  • Litt knotete plassert ladeport
  • Litt lite futt i bratte bakker

Rødt kort

Xiaomi MiJia M365

Denne ble opprinnelig testet i 2018. I forbindelse med samletesten i 2019 har vi justert teksten.

Hjulstørrelse: 8,5 tommer
Demping: Luftfylte dekk
Lastevekt: 100 kg
Egenvekt: 12,5 kg
Bremser: Motorbrems foran, skivebrems bak
Lengde sammenslått: 108 cm
Mangler: Ingen

Som vi allerede har nevnt i omtalen av Ninebot by Segway KickScooter ES1, var Xiaomi selskapet som som gravde dypt i lommene da Segway ble kjøpt opp. Og den investeringen har selvfølgelig Xiaomi brukt til å putte Segway-teknologien i noen egenmerkede elsparkesykler.

Resultatet er en sykkel med tilsynelatende god kvalitet – selv om vi også har hørt at modellen skal være plaget av punkteringer. Det er i så fall litt leit, ettersom de luftfylte dekkene gjør noe ekstra med kjørekomforten. Dekkene skal også være svært vanskelige å bytte. 

Før «Xiaomi-klonene» inntok markedet, var denne modellen også ganske alene om å tilhøre de lavere prisklassene og ha skivebrems.

Sykkelen har ikke noe speedometer, men styrings- og motorteknologien er ellers den samme som vi finner i Ninebot-modellene. Faktisk kunne vi bruke Ninebot by Segway-appen på Mijia M365 også. Den appen oppdaterte til og med elsparkesykkelens fastvare for oss. Ergo snakker vi om den samme kjørekomforten på Xiaomi-versjonen, men med en enda mer behagelig brems og mykere hjul.

I tillegg har altså Mijia M365 mer å gi, både når det gjelder akselerasjon og rekkevidde. Det eneste problemet er at den er for rask. Vi har målt topphastigheten på flatmark til 26 km/t, ergo går det litt fortere enn det som er lov i henhold til det norske regelverket.

Dette gjør at vi ikke kan gi den noen karakter.

Fordeler

  • Skivebrems bak
  • Luft i hjula gir ekstra kjørekomfort
  • Justerbar regenerering
  • Hendig app
  • «Sykkelbremsespak»

Ting å tenke på

  • Går fortere enn lovverket tillater
  • Litt høy som sammenslått
  • Litt knotete plassert ladeport

Elsparkesykkelens anatomi

Elsparkesykkelen er på mange måter kun en elektrifisert utgave av en vanlig sparkesykkel, altså påmontert motor og batteripakke. Men det er også noen viktige forskjeller.

Motoren brukes ikke bare for å kontrollere fremdriften, men i mange tilfeller også oppbremsingen. De aller fleste elektriske sparkesykler har nemlig en motorbrems som også rengenererer kraft som puttes tilbake i batteriet.

Dette kan dog være litt skummelt dersom du begynner dagen ned en lang bakke – systemene er ikke nødvendigvis smarte nok til å kutte ladingen selv om batteriet er fullt. En slik overladning kan resultere i en havarert sparkesykkel.

Ved bruk av den elektroniske bremsen i lange bakker kan det derfor være smart å bruke den mekaniske bremsen i tillegg – eller i stedet.

Derfor er det greit å bli kjent med denne bremsemåten også. I praksis vil det i de fleste tilfeller fungere slik at du må tråkke ned bakskjermen på sykkelen slik at den bremser direkte på det bakre hjulet. For aller mest effektiv og hurtig bremsing bruker du både motor- og mekanisk brems.

En annen forskjell fra vanlige sparkesykler er bakkeklaringen, som er spesielt høy hos modeller med store hjul og batteriet plassert i selve ståbrettet. Såpass drøy bakkeklaring gjør det langt mer slitsomt å faktisk hjelpe til med sparking.

Slik er reglene

Å lovlig kjøre rundt på en elektrisk sparkesykkel krever at den oppfyller visse krav, som i hovedsak er de samme som for selvbalanserende kjøretøy. De fleste har nok allerede fått med seg at topphastigheten på motordrift derfor ikke kan være høyere enn 20 kilometer i timen. Men den norske standarden for elektriske kjøretøy tillater +/- 10% på dette punktet, så 22 km/t er innafor.

I motsetning til vanlige elsykler, er det ingen krav om begrensninger i motorkraft.

Et annet krav er at det skal være mulig å bremse helt ned på relativt kort avstand. Følger vi loven om selvbalanserende kjøretøy, er det snakk om 20 km/t til full stopp innen fem meter.

Det er videre et påbud om at doningen er utstyrt med frontlys, baklys, reflekser og signalhorn, men det er også uttalt at det kan gis unntak fra dette kravet der det ikke er monterbart.

Ifølge Samferdselsdepartementet er det opp til Vegdirektoratet å vurdere om det enkelte produkt oppfyller de kravene som er satt.

Mer info finner du på Statens vegvesens hjemmesider.

Batteripakka kan også være plassert inni rattstammen, noe som ofte fører til at sykkelen er mer i balanse når du løfter den etter styret – eksempelvis over en høy fortauskant. Dette gir også mer tyngde og grep på forhjulet, som ofte også huser motoren.

Ulempen med dette er at bakparten blir veldig lett og fort kan skli ut på glatte underlag som metall eller i vanndammer. Så selv om de fleste sparkesykler tåler både litt regn og sprut, fraråder mange produsenter å bruke elsparkesyklene i regn, nettopp på grunn av faren for å skade seg selv eller andre.

Elsparkesykler flest har nemlig heller ikke luft i hjulene, men er heller utstyrt med harde, solide dekk. Fordelen er at du ikke trenger å tenke på punkteringer, men det gjør noe med komforten og veigrepet – spesielt på glatte eller ujevne underlag.

De fleste elektriske sparkesykler har også et display som både viser fart og omtrent hvor mye strøm som er igjen på batteriet. Displayet lar deg også se hvilket «gir» eller kjøremodus som er aktivt. De fleste elsparkesykler har to eller flere slike modi.

Kjøremodusen bestemmer eller begrenser motorkraft og hastighet, slik at det for eksempel blir enklere å bruke mindre av batteriet når du kjører eller holde lav fart i en gågate med mange folk.

De aller fleste av syklene i testen yter for øvrig sitt aller beste kun når batteriet er nær fulladet. Etter hvert som batteriet tappes for strøm vil med andre ord sykkelen virke mer «sliten». Det merkes på slikt som lavere hastighet i oppoverbakker og at den ikke lenger klarer å holde toppfarten.

Prisjakt.no er en kommersiell partner av Tek.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

Gå til side

Evision Solid 853 Power

ClassyWalk S200

Ninebot by Segway KickScooter ES2L

E-twow Booster V

Bydue Model 2.0

E-Wheels E2S

CityBug SE

E-twow S2 Booster Plus

Xiaomi MiJia M365

E-wheels E1

Troll S5

Nextdrive 2.0

Ninebot by Segway KickScooter ES1

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen