Fra venstre: Polar M430, TomTom Spark 3 Cardio, Garmin Forerunner 35, Polar A370, Garmin Forerunner 235, Suunto Spartan Trainer Wrist HR, Samsung Gear Fit 2 Pro

Samletest Beste treningsklokke til under 2500 kroner

Fra venstre: Polar M430, TomTom Spark 3 Cardio, Garmin Forerunner 35, Polar A370, Garmin Forerunner 235, Suunto Spartan Trainer Wrist HR, Samsung Gear Fit 2 Pro (Foto: Kristoffer Møllevik)

De billige treningsklokkene er overraskende gode

De koster under halvparten av toppmodellene, og her får vi mye for pengene,

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Har du noen gang, etter en treningsøkt, spurt deg selv om det var en god økt? Altså, hadde du mer å gi? Burde du gitt mer? Eller ga du på litt for mye? Og andre spørsmål, som om du får nok, eller for mye hvile mellom treningsøktene dine, og hvor god form er du egentlig i?

Dette er ting som kan være vanskelig å vite, i alle fall for de av oss som ikke ser på oss selv som hardbarka idrettsfolk. Men der Bjørgen og Klæbo har Olympiatoppen og landslagstrenere og det som verre er, har vi treningsklokkene. Om de får oss i OL-form til 2022 gjenstår å se, men de skal i alle fall få oss i bedre form enn vi er i dag.

Treningsklokkene kan følge med på pulsen din underveis i økten og passe på at du «pusher» på. De kan holde styr på repetisjoner, intervaller og hviletid for deg. De kan analysere økten etter du er ferdig og si hvor effektiv den var, og de kan se på treningen din over tid om du trener for mye, for lite eller akkurat passelig. Utrolig nyttige funksjoner for deg som vil ha noe mer håndfast å se på enn «hvordan kroppen føles».

Men de beste treningsklokkene kan raskt bli ganske så kostbare, så i denne testen skal vi se på treningsklokker og -armbånd som koster mindre enn 2500 kroner.

Vi har også sett etter den beste treningsklokka, uansett prisklasse.
Den testen kan du lese her »

Disse har vi valgt (og ikke valgt)

Fra venstre: Polar M430, TomTom Spark 3 Cardio, Garmin Forerunner 35, Polar A370, Garmin Forerunner 235, Suunto Spartan Trainer Wrist HR, Samsung Gear Fit 2 Pro Foto: Kristoffer Møllevik

Som sist har vi fokusert på de største og mest populære produsentene på markedet, og siden det er så stort sprik i prisen mellom noen av produsentenes toppmodeller, er det noen modeller fra den andre testen som er med her også. Vi har sett etter treningsklokker
(og -armbånd), som vil si at de skal ha mer funksjoner som er nyttig under og etter trening, og ikke bare aktivitetsmåling som skrittelling og søvndata.

Klokkene vi har valgt ut i denne omgangen er Garmin Forerunner 235, Garmin Forerunner 35, Polar M430, Polar A370, Suunto Spartan Trainer Wrist HR, Samsung Gear Fit Pro 2 og TomTom Spark 3 Cardio.

 

Enkle spesifikasjoner Garmin Forerunner 235 Garmin Forerunner 35 Suunto Spartan Trainer Wrist HR Samsung Gear Fit2 Pro Polar M430 Polar A370 TomTom Spark 3 Cardio
Pris: 1990,- 1490,- 1999,- 2285,- 1934,- 1603,- 1409,-
Vekt: 42 gram 35 gram 56 gram 33 gram 51 gram 31,7 gram 50 gram
Vanntett: Ja Ja Ja Ja Ja Ja Ja
Batteritid i treningsmodus med GPS: 11 timer 13 timer 10 timer 9 timer 8 timer 13 timer (GPS på telefon) 11 timer

Fitbit glimrer med sitt fravær, og det er rett og slett fordi Blaze, som kunne vært aktuell, er blitt så gammel at den har begrenset levetid i butikkene. Den nyere Ionic er akkurat litt for dyr. Men vi har enkelttester av begge testene hvis du vil lese mer om dem, bare trykk på navnene deres over. Det er verdt merke seg at ingen av dem støtter eksterne pulsmålere, da det i praksis vil si at de ikke gir pålitelige måling av puls og treningsintensitet på øvelser som aktiverer armene. Dette er ting som vektløfting, kroppsvektstrening (armhevinger o.l.), terrengsykling. roing, langrenn og mer.

Noen av produsentene har også andre modeller med både mer og mindre funksjonalitet enn de vi har testet.  Hvis du for eksempel liker Garmin Forerunner 235, men gjerne vil ha et slankere armbånd istedet, er det enkelt å sammenligne dem på Garmins hjemmesider. TomTom, Suunto og Polar har også (mer eller mindre) tilsvarende funksjoner på sine sider.

Slik har vi testet

Alle klokkene har blitt tatt med på en styrketrening (frivekt og/eller kroppsvekt), en økt utendørs (løping, ski, sykkel) og en kortere intervalløkt på romaskin. Det siste er spesifikt for å se hvordan de innebygde pulsmålerne reagerer når hendene belastes. I tillegg har vi brukt hver av klokkene i minst to døgn, mer der det har vært nødvendig.

Funksjonene for aktivitetsmåling er også viktige, og kanskje spesielt søvnloggen. Noen byr på mer avansert analyse enn andre, mens noen bare har litt ulikt fokus. Polar ser på kontinuiteten, mens Garmin er mer opptatt av balansen mellom lett og tung søvn. Skjermbilde: Polar Flow (iOS) og Garmin Connect (iOS)

Vi har sett etter hvilke verktøy som kan hjelpe oss under trening, som gode intervalløkter, tempo- og pulsholdere, som kan veilede oss å til å presse optimalt under trening. Og gode analysefunksjoner som skal hjelpe oss å justere treningsmengden vår over tid. Hvor mye, hvor hardt og hvor ofte du bør trene er personlig, og disse verktøyene gjør det enklere å justere treningsprogrammet ditt etter dine behov, istedet for å følge en «one size fits all»-modell.

Batteritiden er også viktig, men vanskelig å teste på en god måte. Den varierer nemlig veldig med bruken, hvor ofte du bruker klokka til aktivitetssporing og hvilke innstillinger du bruker den med. Og siden mange av disse klokkene ikke oppgir gjenværende batteri i form av et nøyaktig prosenttall, er det vanskelig å kjøre en realistisk batteritest her. Vi har derfor stort sett forholdt oss til produsentenes egne batteritall.

Kort fortalt: Slik vurderer vi de ulike båndene og klokkene. 

  Garmin Forerunner 235 Garmin Forerunner 35 Suunto Spartan Trainer Wrist HR Samsung Gear Fit2 Pro Polar M430 Polar A370 TomTom Spark 3 Cardio
Pulsmåling Optisk og pulsbelte Optisk og pulsbelte Optisk og pulsbelte Kun optisk, ikke pålitelig til for eksempel styrketrening. Optisk og pulsbelte Optisk og pulsbelte Optisk og pulsbelte
Smart- og aktivitets-funksjoner God på både smart- og aktivitetsbiten. Smart-funksjonalitet som værmelding og kalender, aktivitetssporing med detaljert søvnlogg. God på både smart- og aktivitetsbiten. Smart-funksjonalitet som værmelding og kalender, aktivitetssporing med detaljert søvnlogg. Grunnleggende. Viser varsler fra telefonen, registrerer skritt, søvn o.l. Men dårlig logg bakover i tid. Svært gode. Registrerer aktivitet, kaffe- og vanninntak, god søvnanalyse og appstøtte for bla. Spotify. Middels på smartbiten og god på aktivitetsbiten. Vi liker særlig den gode søvnanalysen. Middels på smartbiten og god på aktivitetsbiten. Vi liker særlig den gode søvnanalysen. Grunnleggende. Viser varsler fra telefonen, registrerer skritt, men kun enkel søvnanalyse (sovnet/våknet).
Trenings-funksjoner Svært god. Godt utvalg av verktøy, inkludert komplekse intervaller, godt med treningsdata, men få treningsprofiler. Middels. Få datavinduer og kun grunn-leggende data, men fine, enkle verktøy som enkle intervaller og sonealarm. God. Mange datavinduer, mye treningsdata og gode tilpasnings-muligheter. Enkle intervaller. Svak. Viser grunnleggende treningsdata, dog også for svømming, men få nyttige verktøy. God. Mange sportsprofiler, gode tilpasnings-muligheter. Sonealarm for tempo og puls, samt komplekse intervalløkter. God/middels. Mange sportsprofiler men begrenset med data under trening. Kan kjøre komplekse intervalløkter. Gode. Få profiler og grunnleggende treningsdata, men godt utvalg intervalløkter med puls- eller fartsveiledning.
Analyse-funksjoner God. Aerob treningseffekt fra enkeltøkter, anbefalt hviletid, estimering av kondisjon og sluttid for løp.  Dårlig. Grei treningsrapport, men uten treningseffekt, hviletid eller noen annen belastnings-versikt. Middels. Treningseffekt, EPOC-topp og belastning over tid, men dårlig forklart. Dårlig kondisjons-beregning. Dårlig. Grei trenings-rapport, men sier ikke noe om belastning eller effekt. Svært gode. Beskrivende treningseffekt, langsiktig trenings-belastning og kondisjons-estimat. Svært gode. Beskrivende treningseffekt, langsiktig trenings-belastning og kondisjons-estimat. Svak. Estimerer kondisjon, men sier lite om treningseffekt og belastning.

 

Best i test

Polar M430

Polar M430
8/10
Meget bra

M430 kommer ikke uten ulemper. For eksempel det at urskivene er dørgende kjedelige, eller det at det er veldig lite smartklokkefunksjoner, at sorteringssystemet for intervalløktene vi oppretter er nærmest ikke-eksisterende, eller det at den har kun én alarm og ikke noe nedtellingsur (fint for uttøying m.m).

Men den har en kjempefordel i de gode rapportene og treningsanalysene. Etter vår mening er dette det viktigste en treningsklokke skal være god på, og i denne prisklassen er Polar klart best. For det første får vi en god beskrivelse av den forventede treningseffekten etter en enkeltøkt. Det kan lyde noe som «Denne treningen økte maksimalytelsen og sprinthastigheten» eller «Denne treningen økte din anaerobe toleranse og forbedret oksygenopptaket». Pluss litt til, og mange variasjoner alt etter hvordan treningen så ut. Og for det andre får vi mer langsiktig veiledning i form av beregnet treningsbelastning, og vi kan måle fremgangen vår ved hjelp av kondisjonstesten eller sluttidsestimatene for løping.

Det er dog også forbedringspotensial her. For eksempel at selv om vi får et svært godt utvalg av sportsprofiler, får vi bare grunnleggende treningsdata under trening, og ikke for eksempel SWOLF eller tak per minutt, som vi kan få med Suunto. Og selv om vi kan lage egne, komplekse intervalløkter med pulsveiledning, er Garmins løsning for akkurat dette betydelig bedre og mer oversiktlig.

Men på det vi mener er viktigst, mener vi at M430 er best. Her kan lese mer om den »

Fordeler

  • Mange sportsprofiler og gir de viktigste dataene under trening
  • Gir god oversikt over treningseffekt, kondisjonsestimat og treningsbelastning
  • Enkel å bruke, god nettjeneste
  • Treningsverktøy som puls- og temposonealarm, og komplekse intervalløkter
  • Detaljert søvndata med analyse

Ting å tenke på

  • Viser ikke treningsdata som SWOLF eller tak per minutt
  • Få tilpasningsmuligheter, kjedelige urvisere
  • Dårlig sorteringssystem for treningsøktene vi lager selv
  • Beregner ikke treningseffekten fortløpende under trening
  • Få smartfunksjoner, kun én alarm og ikke nedtellingsur

Best på trening, litt bak på analysen

Garmin Forerunner 235

Garmin vant toppmodelltesten med toppmodellene Fenix 5 og Forerunner 935, men lillebror 235 mangler noen av nøkkelfunksjonene som løftet toppmodellene, og som sørget for at Polar stakk av med toppplasseringen her. Vi tenker på analysefunksjonene som gir oss oversikt over treningsstatusen og -belastningen over tid, samt en mer komplett beskrivelse av treningseffekten fra enkeltøkter, som vi fikk med toppmodellene og til dels med Polar M430, men som vi ikke får her.

Men Forerunner 235 har noen fortrinn. Vi får mer smartklokkefunksjonalitet her enn med alle andre enn Samsung, flere urskiver å velge mellom, et stort utvalg datafelter (om enn litt få sportsprofiler), sonealarm for puls og fart, og viktigst av alt gode verktøy for å sette opp komplekse intervalløkter. Ikke bare er systemet rundt disse det beste i testen; de er lette å både lage og organisere, i tillegg kan vi sette de opp slik at de både har en «målsone» for puls eller hastighet, og en tekstveiledning som kan fortelle oss hva vi skal gjøre. Altså ikke bare «Jobb» eller «hvil», men det kan være «Jogg», «Spensthopp», eller hva enn du føler for å skrive.

Det krever litt mer av deg som bruker, men hvis du er villig til å sette deg inn i det, er det Forerunner 235 som vil fungere som testens beste «trener».

Du kan lese mer om Forerunner 235 her »

Fordeler

  • Estimerer aerob treningseffekt, kondisjon og anbefalt hviletid
  • Treningsverktøy som puls- og temposonealarm, og komplekse intervalløkter
  • Mange smartfunksjoner og nedlastbare urskiver
  • Godt utvalg av treningsdata

Ting å tenke på

  • Få sportsprofiler
  • Kalkulerer ikke treningsbelastning over tid og viser ikke treningsstatus
  • Viser ikke treningsdata som SWOLF eller tak per minutt

For (trenings)datanerden

Suunto Spartan Trainer Wrist HR

Suuntos store styrke sett mot konkurrentene, er det gode utvalget av sportsprofiler med mye, og også mer spesialisert, treningsdata, med gode tilpasningsmuligheter for treningsvinduene som viser disse dataene.

Etter trening estimerer klokka både treningseffekten («peak training effect») og en EPOC-topp, og vi kan se på treningsbelastningen vår over tid. Dette er fine data å ha tilgang til, men vi synes Suunto kunne gjort en bedre jobb med å forklare dem for oss, slik Garmin og Polar gjør. Slik det er nå føler vi oss i stor grad overlatt til oss selv med informasjonen.

Vi kan kjøre enkle intervalløkter, fleksibelt under trening, men vi får ikke noen sonealarm for puls eller fart, så her henger Suunto litt etter Polar og Garmin, som nok er de tøffeste konkurrentene.

Vi savner også bedre muligheter for å se på ting som søvndata bakover i tid, og en form for kondisjonsberegning som kunne gjort det enklere å følge med på formutviklingen vår over tid. Igjen ting vi kan gjøre med Garmin og Polar.

Du finner mer informasjon om Trainer Wrist HR her »

Fordeler

  • Greit utvalg pene urskiver
  • Mange treningsprofiler og mye treningsdata
  • Gode tilpasningsmuligheter
  • Kan kjøre enkle, men fleksible intervalløkter
  • Estimerer EPOC, treningseffekt og treningsbelastning
  • Gode navigasjonsfunksjoner

Ting å tenke på

  • Lite smartfunksjoner, men i det minste nedtellingsur
  • Lite aktivitetsanalyse bakover i tid, feks. gjennomsnittlig søvn
  • Har ikke sonealarm for puls eller temp/fart
  • Lite veiledning rundt treningsbelastning
  • Mangler en god kondisjonsberegning

 

Det viktigste fra den beste

Polar A370

Polar A370 gir oss det beste fra «storebror» M430, nemlig de gode treningsrapportene og -analysene. Og som vi sa om M430, mener vi at det er dette som er det viktigste for en treningsklokke å være god på.

A370 er dessuten langt penere med sin smale armbåndsform og klare LCD-skjerm (dog med litt kjedelige urskiver), og den gir oss samme gode søvnanalyse, samme antall treningsprofiler og samme komplekse intervalltreninger. Og samme mangler i systemet rundt intervalløktene.

Til gjengjeld gir vi opp den innebygde GPS-en (får GPS-data fra telefonen under trening), vi får ikke farts- eller pulssonealarm, vi kan ikke telle runder (noe som er kjipt ved for eksempel styrketrening), og i likhet med M430 har vi få smartfunksjoner og ikke noe nedtellingsur.

Batteritiden er også kort, men siden vi kan lade med A370 micro-USB er det lettere å lade batteriet ofte.

Les mer om Polar A370 her >>

Fordeler

  • Gir god oversikt over treningseffekt, kondisjonsestimat og treningsbelastning
  • Mange sportsprofiler og gir de viktigste dataene under trening
  • Pen og komfortabel
  • Detaljert søvndata med analyse
  • Enkel å bruke, god nettjeneste
  • Kan kjøre avanserte intervalløkter

Ting å tenke på

  • Har ikke fart- eller pulssonealarm, eller «Ghost Race»-funksjon.
  • Lar oss ikke telle runder
  • Har ikke GPS, og bruker telefonen til GPS-logging
  • Kort batteritid (men lett å lade), skjerm ikke av «alltid på»-typen
  • Få smartfunksjoner, kun én alarm og ikke nedtellingsur
  • Viser ikke treningsdata som SWOLF eller tak per minutt
  • Dårlig sorteringssystem for treningsøktene vi lager selv

Noe bedre, noe mangler, dropp musikken

Tomtom Spark 3 Cardio

TomTom har blitt mye bedre siden sist vi testa Spark 3 Cardio, med det at appen nå gir oss et estimat for hvor god form vi er i, slik at vi kan følge med på forbedringene der, og at vi får et godt utvalg veldig nyttige og oversiktlige intervalløkter. Disse er delt inn i kategorier som «Fettforbrenning» og «Utholdenhet», slik at du kan velge økt ut fra det du vil oppnå, og er lagt opp slik at vi får en puls- eller fartssone som mål, med visuell veiledning fra klokka for å holde oss der. Denne veiledningen hverken vibrerer eller piper hvis vi faller ut av sonen, dessverre, men det fungerer greit og er mye bedre enn ingenting.

Klokka kommer også i en utgave med musikkfunksjon, der vi kan lagre mp3-filer på den og koble til Bluetooth-hodetelefoner for å kunne trene med musikk, uten å trenge telefonen. En god idé, men dårlig gjennomført, da den eneste måten å legge musikken over på er via spillelister fra iTunes eller Windows Media Player. Vi hadde nok spart pengene og kjøpt utgaven uten musikk.

Det er fortsatt forbedringspotensiale på både små og store ting, mest av alt savner vi en bedre tilbakemelding på enkeltøktene og et estimat for den langsiktige treningsbelastningen. Både Garmin, Suunto og Polar gir oss varianter av dette, og det er informasjon som er nyttig for deg som er opptatt av å trene optimalt for å få et godt utbytte av treningen, samtidig som du kan følge med på at du ikke overdriver heller. Dette må du altså finne ut av på egenhånd med TomTom.

Les hele testen av TomTom Spark 3 Cardio her >>

Fordeler

  • Kan lagre musikk på klokka (egen utgave), men kun mp3-spillelister
  • Kondisjonsberegning i form av treningsalder og VO2 Max
  • Kommer med mange komplekse intervalløkter, puls og hastighetsveiledning
  • Farts- og pulssonealarm og «ghost race»-funksjon

Ting å tenke på

  • Kun én, kjedelig, urskive
  • Få smartfunksjoner, kun én alarm og ikke nedtellingsur
  • Musikk på klokka må komme fra iTunes eller Win. Media Player
  • Kun enkel søvnlogg, sier ikke noe om søvnkvalitet
  • Beregner ikke treningseffekt for enkeltøkter
  • Ikke noe restitusjonsveiledning eller langsiktig treningsbelastning

 

Det kan bli for mye av det enkle

Garmin Forerunner 35

Garmin Forerunner 35 er den enkleste og rimeligste modellen i Forerunner-serien, og det merkes at den blir holdt litt tilbake for å ikke spise for å ikke spise for mye av markedet fra Forerunner 235. For sammenlignet med «storebroren» går vi glipp av viktige ting som estimert treningseffekt, anbefalt hviletid og ikke minst muligheten til å sette opp komplekse intervalløkter med tekstveiledning og pulssonealarm. Dette er viktige funksjoner vi gjerne hadde betalt noen hundrelapper ekstra for å få.

Men hvis du heller vil spare de pengene, og kan leve uten det vi nevnte over, får du til gjengjeld en grei treningsklokke med en del smartfunksjoner, som viser grunnleggende data som fart og puls underveis i treningen, med sonealarm for begge, og som loggfører det for deg etterpå.

Men analysen må du altså i stor grad stå for selv.

Les hele testen av Garmin Forerunner 35 her >>

Fordeler

  • Liten og lett
  • Flere smartfunksjoner
  • Enkel intervallfunksjon, puls- og tempoalarm

Ting å tenke på

  • Mangler nedtellingsur
  • Få sportsprofiler og få datafelter
  • Estimerer ikke treningseffekt, anbefalt hviletid eller treningsbelastning over tid

God på aktivitet, svak på trening

Samsung Gear Fit 2 Pro

Samsungs treningsarmbånd Gear Fit2 Pro faller et stort hakk nedfor de fleste konkurrentene, og hadde vi testa det som et «aktivitetsarmbånd» mot konkurrenter som Fitbit Alta HR og lignende hadde kanskje ikke dommen vært så streng, så se det i den sammenhengen testen er i.

Og sett i den sammenhengen sliter klokka med kort batteritid, upålitelige pulsmålinger der optisk pulsmåling ikke egner seg da den ikke støtter pulsbelte, og bare grunnleggende treningsfunksjonalitet. Med unntak av de syv fartsbaserte intervalløktene, men de er for lite fleksible og for få til at vi lar oss overbevise.

Treningsanalysen imponerer heller ikke. Enhver trening, enten vi har løpt som om fanden selv var bak oss, eller gått rolig med hunden, vurderes med kommentaren «Kjempebra trening!», og noe analyse utover dette må du selv stå for ut fra pulsdataene og -grafene. For å si noe positivt i all kritikken kan vi skryte av at den gir oss spesialisert data for svømming, som SWOLF, og at den optiske pulsmåleren er blant de minst unøyaktige under aktiviteter der hendene anstrenges.

Men det er dessverre langt fra nok blant de større manglene.

Les hele testen av Samsung Gear Fit2 Pro >>

Fordeler

  • Stort utvalg av urskiver
  • Kan spille av musikk fra Spotify, uten telefon
  • Detaljert søvnanalyse
  • Inaktivitetsvarsel med øvelser
  • Greit, men også litt mangelfullt, utvalg av sportsprofiler
  • Kommer med fartsbaserte intervalløkter

Ting å tenke på

  • Svært kort batteritid
  • Kan ikke brukes med pulsbelte
  • Har ikke pulsbaserte intervalløkter
  • Lar oss ikke telle runder
  • Ingen resitusjonsveiledning, kondisjonsberegning eller treningsbelastning
  • Beregner ikke treningseffekt

 

Prisjakt.no er en kommersiell partner av Tek.no. De leverer oppdaterte priser, prisvarsling og produktinformasjon.

På de neste sidene skal vi gå litt mer inn på klokkene »

Gå til side

Garmin Forerunner 35

Suunto Spartan Trainer Wrist HR

Garmin Forerunner 235

Polar M430

Tomtom Spark 3 Cardio

Samsung Gear Fit 2 Pro

Polar A370

Norges beste mobilabonnement

Mai 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen