Det er solgt tusenvis av elektriske sparkesykler som går fortere enn det norske regelverket tillater. – Ikke dårlig politisk håndverk, sier Samferdselsdepartementet.
Det er solgt tusenvis av elektriske sparkesykler som går fortere enn det norske regelverket tillater. – Ikke dårlig politisk håndverk, sier Samferdselsdepartementet. (Foto: Finn Jarle Kvalheim, Tek.no)

Regjeringen: Ikke aktuelt å endre reglene for elsparkesykler

– Brukerne må forholde seg til lovverket, sier statssekretær Tommy Skjervold (FrP).

– Per nå er det ikke aktuelt å endre regelverket. Reglene ble nylig innført, og vi er opptatte av at elsparkesykler blir et utelukkende positivt gode i byene. Det er veldig mange i alle aldre som bruker dem, og vi vil at det skal bli en suksess, sier statssekretær Tommy Skjervold (FrP) i Samferdselsdepartementet til Tek.no.

Før helgen publiserte Tek.no Statens vegvesens tolkning av regelverket for elsparkesykler, hvor de konstaterte at sparkesykler som kan gå i over 20 kilometer i timen (pluss/minus ti prosent, så i praksis 22 kilometer i timen) ikke er lovlige å bruke i Norge uansett hvor – selv på privat vei. 

Statssekretær Tommy Skjervold (FrP) i Samferdselsdepartementet sier de forventer at folk følger reglene. Foto: Samferdselsdepartementet

Stanset salget 

Som en konsekvens av dette valgte både Elkjøp og Komplett.no å stanse salget av elsparkesykler med toppfart over 20 kilometer i timen.

– Hva synes politisk ledelse i Samferdselsdepartementet om at det i dag kjører tusenvis av ulovlige elsparkesykler rundt på norske veier? 

– Jeg er veldig glad for at produsentene har innsett at de ikke kan fortsette med salget når sparkesyklene ikke er egnet. Samtidig vil jeg sterkt oppfordre de som har kjøpt en sykkel som har høyere toppfart enn lovlig til å følge regelverket. Jeg forventer at innbyggerne følger regelverket vi har laget selv om syklene er rigget for å kjøre fortere. 

Ulike regler for elsparkesykler og elsykler 

Mens elsparkesykler maksimalt kan gå i 20 kilometer i timen, har elsykler anledning til å ha motorhjelp helt opp til 25 kilometer i timen. Skjervold sier det lå en «bred høring» bak fartsgrensa, som alle utleietjenestene for elsparkesykler også overholder, men som verken politiet eller vegvesenet virker å være spesielt interesserte i å håndheve

– Noen ønsker høyere fart, noen ønsker lavere fart. Vi har valgt å legge lista på 20 kilometer i timen, og mener det er et fornuftig utgangspunkt. Det er det innbyggere og aktører i bransjen må forholde seg til. 

– Det måtte altså en lovtolkning fra Statens vegvesen til for å få slutt på salget av modellene som er ulovlig å bruke. Noen vil kanskje si at det er slapt politisk håndverk? 

– Nei, det vil jeg ikke si. Reglene for offentlig vei, som er det vi fokuserer på, er tydelige på hvilken fart man kan holde. Jeg forventer at både brukerne og aktørene i bransjen følger reglene vi har satt – som jeg mener er klare. Det aller viktigste er at folk kjører i egnet fart og ikke for fort, enten det er på veien eller på fortauet. 

– Selgerens ansvar å informere 

Skjervold sier at man så for seg at elsparkesyklene ville bli populære, men at responsen nok har vært større enn man hadde forventet. 

– Det har vært en voldsom eksplosjon, og «alle» vil prøve. Selskapene som driver med dette tjener til og med penger allerede. Vi ønsker å dyrke de positive sidene ved elsparkesykler, og så må folk lære seg å bruke dem på en positiv måte. 

– Hva vil du si til butikkene som har solgt elsparkesykler som er ulovlige å bruke? 

– Det er viktig at man opplyser til forbrukerne hvilke regler som gjelder, slik at man ikke selger noe med en forventning som ikke oppfylles. Det må de som selger og markedsfører disse produktene forholde seg til. Når forbrukerne forventer å kjøpe en brukbar elsparkesykkel er det selgerens ansvar å informere om det ikke er tilfelle, sier Skjervold. 

Les også: 
Samletest av (lovlige) elsparkesykler »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen