Salg av brillefri 3DTV skuffer

Det har tidligere blitt hevdet at salg av 3DTV-er tar av i Japan, men nå kan flere nyhetskilder melde om at Toshibas brillefrie 3D Regza TV-er har solgt svakere enn forventet. Etter at TV-ene dukket opp på det japanske markedet for litt over én måned siden, har kun 500 enheter blitt solgt av 20-tommeren, mens tallene er enda lavere for 12-tommeren.

Masaaki Osumi, visepresident i Toshiba
Masaaki Osumi, visepresident i Toshiba

Med dette har Toshiba åpenbart ikke nådd sitt mål om 1000 solgte enheter av hver modell i løpet av den første måneden – noe som tyder på at det rett og slett ikke er etterspørsel for såpass små skjermer for bruk innen film og TV. At 12-tommeren går for over 8000 kroner og 20-tommeren koster 16 500 hjelper antakelig ikke heller på kjøpslysten når man kan få mye bedre TV-er til samme pris.

Brillefri 3D likevel populært

Brillefri 3D-teknologi er likevel etterspurt på andre arenaer – hovedsaklig innen spill og mobiltelefoni. Nintendo 3DS, 3D-smarttelefoner og 3D-bærbare er blant enhetene som er populære, og suksessen her kan skyldes blant annet at skjermene er små fra før av, mens man muligens forventer seg større TV-skjermer.

På grunn av innsynsvinkel og annen problematikk er det dermed vanskelig inntil videre å få brillefri 3D på såpass store skjermer som vi har blitt vant til de siste årene. Men under CES i år viste Toshiba frem prototyper av større modeller med brillefri 3D på 56 og 65 tommer – så det er mulig at teknologien vil bli populær når størrelsen går opp.

Bli vår fan på Facebook!
Vi er på Facebook!

(Kilder: 3DTV Reviewer, Akihabaranews, Bloomberg, CrunchGear, Engadget)

Kommentarer (9)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen