Samsung har ikke testet telefonene sine godt nok for effekten av vann, mener australske konkurransemyndigheter.
Samsung har ikke testet telefonene sine godt nok for effekten av vann, mener australske konkurransemyndigheter. (Foto: Samsung)

Saksøker Samsung for påstand om vanntette mobiler

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Den australske konkurransemyndigheten ACCC varslet torsdag at de kommer til å saksøke Samsung for å ha misledet forbrukere ved å markedsføre Galaxy-telefonene sine som vannresistente. Det melder Reuters

Spesielt gjelder det rundt 300 annonser siden februar 2016 hvor Samsung viste frem telefonene sine under vann, både i svømmebasseng og i havet. ACCC mener Samsung ikke har gjort tilfredsstillende testing av effektene vann har på telefonene.

De sier at kunder har fått telefonene sine ødelagt av vann, hvorpå Samsung har nektet å reparere dem under garantien.

– Urettferdig fordel 

Noen av Samsungs annonser hvor de promoterer vanntettheten i egne telefoner. Foto: ACCC/Samsung

ACCC peker også på at Samsung har frarådet brukere av enkelte Galaxy-modeller å bruke dem på stranda, noe de mener viser at Samsung mente de kunne ta skade av vann. 

En del av Galaxy-telefonene er markedsført med IP68-rating, som blant annet betyr at de skal tåle 1,5 meter dypt vann i 30 minutter. 

– Samsung viste Galaxy-telefonene i situasjoner de ikke burde for å tiltrekke seg kunder. Samsungs annonser fratok kunder etter vår mening et informert valg og ga Samsung en urettferdig konkurransefordel, sier den australske konkurransedirektøren Rod Sims i en melding. 

Samsung: – Vi står ved markedsføringen 

Samsung sier i en melding på egne nettsider at de kommer til å forsvare seg mot søksmålet fra ACCC i retten. 

– Samsung står ved sin markedsføring og annonsering av vannresistansen til våre smarttelefoner. Vi er også trygge på at vi tilbyr kunder kostnadsfrie reparasjoner på en måte som er i tråd med Samsungs forpliktelser under vår produsentgaranti og australsk forbrukerlovgivning, heter det i meldingen. 

Forbrukertilsynet: – Ingen klager i Norge 

I Norge sier nestleder Bente Øverli i Forbrukertilsynet at de ikke har hatt noen liknende sak med Samsung. 

– Vi har ikke fått klager på markedsføringen og jeg er ikke kjent med at forbrukere blir møtt med avslag for reparasjon i slik tilfeller som det beskrives har skjedd i Australia. 

Bente Øverli i Forbrukertilsynet sier de ikke har fått klager på markedsføring av vanntetthet i Norge. Foto: Kimm Saatvedt/Forbrukertilsynet

– Det er klart at påstander om faktiske forhold i markedsføring skal kunne dokumenteres. Påstås det at et produkt er vanntett skal det som utgangspunktet kunne dokumenteres at påstanden medfører riktighet. Regelverket i Australia er derfor ikke så annerledes enn i Norge og vi kunne i prinsippet hatt en liknende sak her. 

Øverli sier de har god kontakt med søsterorganisasjonene i andre land gjennom sitt internasjonale nettverk, og at de følger med på den videre prosessen i Australia. 

– Dersom det skulle vise seg at tilsvarende markedsføringskampanjer og forbrukerproblemer oppstår i Norge vil vi vurdere å ta opp sak, skriver hun i en e-post. 

Om ACCC vinner frem i Australia kan det bli kostbart for Samsung. Annonser etter 1. september 2018 kan kvalifisere til bøter på 10 millioner australske dollar hver (60 millioner kroner), mens annonser før den datoen kan koste Samsung 1,1 millioner australske dollar hver (6,6 millioner kroner). 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen