Saksøker journalister for 24 millioner

Alternativ tekst mangler

Foxconn, som er en kinesisk iPod-produsent, ble i juni beskyldt for dårlig arbeidsmiljø. Blant annet ble det avdekket at de ansatte ofte jobber 60 timer i uken, og tjener 310 kroner i måneden. Foxconn saksøker nå to journalister i China Business Daily avisoppslagene.

Det var nemlig de to journalistene fra China Business Daily som avla fabrikken et besøk, og omtalte arbeidsforholdene som kritikkverdige.

Ansvarlig redaktør Weng Bao og journalisten Wang You i China Business Daily beskyldes for å ha ødelagt ryktet til fabrikken. Foxconn krever 24 millioner kroner i erstatning, i tillegg til at de allerede har fått domstolen til å fryse tilgangen til journalistenes egne penger, så vel som eiendomsretten til leilighetene og bilene de eier.

Det kinesiske journalistmiljøet fordømmer frysingen av pengene og eiendelene til de to journalistene. I tillegg ber nå den internasjonale journalistorganisasjonen Journalister uten grenser Apple om å overtale fabrikken til å trekke søksmålet.

- Vi mener Wan og Weng ikke gjorde annet enn å fortelle sannheten, skriver organisasjonen i et brev til Apple-ledelsen.

(Kilder: IT-avisen, Computerworld, Engadget)

Kommentarer (1)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen