Så lang rekkevidde får Audis nye elbil
(Foto: Audi)

Så lang rekkevidde får Audis nye elbil

Nå vet vi mer om e-tron quattro.

Vi rangerte Audis nye elbil e-tron quattro som en av de mest spennende elbilene som kommer i år, og i en ny pressemelding har den tyske bilprodusenten nå bekreftet flere opplysninger om den kommende doningen.

Først og fremst kan Audi opplyse at SUV-en får en rekkevidde på cirka 400 kilometer etter den nye og relativt realistiske WLTP-standarden. Dette er en del lavere enn 500 kilometer – tallet som først ble antydet.

Batterikapasiteten er imidlertid fortsatt på 95 kWh, som er på linje med tidligere opplysninger. Ellers er nok den mest nevneverdige opplysningene at e-tron er den første elbilen med støtte for lading med en maksimaleffekt på 150 kilowatt via for eksempel de nye Ionity-laderne som er i ferd med å bli bygget ut i Europa.

Det skal ifølge Audi komme på plass 200 av disse laderne allerede innen utgangen av 2018, og planene er å bygge Ionity-nettverket ut til 400 ladere med intervaller på 120 kilometer langs motorveier og hovedtransportruter innen år 2020.

  Foto: Audi

Kommer med kortsystem

Bilen kan med dette lades opp til 80 prosent på knappe 30 minutter, ifølge Audi, og det som gjør dette mulig er et nytt system for aktiv kjøling av lithiumbatteriet

E-tron vil til sammen kunne benytte seg av over 65 000 ladestasjoner i Europa, og 80 prosent av disse skal kunne brukes ved hjelp av et proprietært kortsystem som Audi lanserer med bilen. For å bruke dette registrerer man seg på myAudi-portalen, og betalingen skjer automatisk uten noe form for fysisk betalingsform, skriver bilprodusenten.

Audi skal imidlertid lansere det de kaller en enda mer bekvem løsning kalt «Plug & Charge», som innebærer at bilen autoriserer seg selv og automatisk låser opp ladestasjonen. Bilen kommer også med mulighet for 22 kW hjemmelading, noe som krever at man kjøper et ladesystem som man kobler til en 400 volt trefasekurs.

Av tidligere opplysninger som har dukket opp om bilen tidligere er at den får 436 hestekrefter som kan økes til 504 hestekrefter, og dreiemomentet på over 800 Nm, noe som gir 0-100 på 4,6 sekunder. Den har firehjulsdrift og elektronisk begrenset topphastighet på 210 km/t.

Som vi meldte nylig skal bilen koste 80 000 euro, altså cirka 765 000 kroner, i Tyskland. Tyskland har imidlertid moms på 19 prosent på elbiler, en moms vi som kjent ikke har i Norge. Dermed er det ikke umulig at prisene vil kunne bli lavere her.

Jaguar har også sluppet ny elbil: I-Pace har allerede satt rekord i Norge »

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen