Batteriene i Tesla Model S og X (avbildet) ser ut til å holde svært godt på kapasiteten, skal vi tro innsamlede data fra Tesla-eiere rundt om i verden.
Batteriene i Tesla Model S og X (avbildet) ser ut til å holde svært godt på kapasiteten, skal vi tro innsamlede data fra Tesla-eiere rundt om i verden. (Foto: Hanne Hattrem, VG)

Så mye taper Tesla-batteriet seg

Liten grunn til bekymring, viser data.

Annonsør­innhold
Les saken her »

En av de fremste bekymringene for potensielle elbilkjøpere er hvor mye de må regne med at batteriet taper seg etter hvert som bilen – og batteriet – brukes. 

Nå melder Electrek om en gjeng Tesla-eiere i Belgia og Nederland som har samlet inn data for rundt 350 Model S og X fra hele verden, og statistikken deres er oppløftende. 

Fem prosent etter 100 000 km 

Innsamlede data fra Tesla-eiere rundt om i verden viser at batteritapet stort sett er under fem prosent de første 100 000 kilometerne. Foto: MaxRange Tesla Battery Survey

De innsamlede dataene viser nemlig at Tesla-batteriene virker å miste omtrent fem prosent av kapasiteten i løpet av de første 100 000 kilometerne. Deretter flater kurven ut, og det kan virke som om det skal svært mye til for å miste mer enn 10 prosent av batterikapasiteten før du har kjørt minst 300 000 kilometer.  

Slik ser grafen ut innzoomet til mellom 80-100 prosent av totalen.  Foto: MaxRange Tesla Battery Survey

Det finnes noen få unntak, og gruppa har forsøkt å samle inn data for potensielle årsaker, som hvor fullt batteriet lades hver dag, og hvor ofte det hurtiglades, men de fant ingen klar sammenheng med kapasitetstapet.

Mange bilprodusenter anbefaler som kjent at du nøyer deg med å lade til 80 prosent til hverdags, og mange har også en egen innstilling som begrenser ladingen for å bevare batteriet. 

Electrek-redaktør Frederic Lambert anfører for øvrig at hans Model S, som var blant de 2000 første som ble produsert, har tapt seg omtrent seks prosent på fem år - riktignok med "bare" 78 000 kilometer kjørt. 

– Bekrefter det vi har hevdet i årevis 

Elbilforeningens Ståle Frydenlund sier til Tek.no at dette rimer godt med hans egne erfaringer og det han ellers har plukket opp. 

– Vi får stadig flere biler som har gått langt, og som har svært mye av original kapasitet i behold. Ikke overraskende, men uansett svært nyttige erfaringstall som bekrefter det vi har hevdet i årevis. 

– Den gamle sviska fra uvitende folk om at batteriene må byttes to-tre ganger i løpet av bilens levetid er det greit å få avsannet, sier Frydenlund. 

Nissan Leaf taper seg raskere 

Slik ser batterikurven for Nissan Leaf i 24- og 30 kWh-versjoner ut. Sistnevnte taper seg langt raskere. Foto: Accelerated Reported Battery Capacity Loss in 30 kWh Variants of the Nissan Leaf

Dataene kan imidlertid tyde på at Teslas batterier holder bedre på kapasiteten enn for eksempel Nissan Leaf, i alle fall om vi ser på det i andel av totalkapasiteten og ikke i absolutte tall. 

En nylig studie (riktignok foreløpig ikke fagfellevurdert) konkluderte nemlig med at 24 kWh-varianten fra førstegenerasjons Leaf tapte seg med i snitt 3,1 prosent i året, mens den oppdaterte 30 kWh-varianten hadde et mye større større tap - i snitt 9,9 prosent i året. Mens 24 kWh-varianten i snitt nådde 80 prosent kapasitet etter noe over fem års bruk, var 30 kWh-varianten i snitt der allerede etter drøye to år. 

– For begge variantene var det tegn på et økende tap etter hvert som de ble eldre, men dette var langt mer fremtredende i 30 kWh-Leaf. Større bruk av DC-hurtiglading ble koblet til en liten nedgang i SoH (state of health, batteristatus/-helse, journ.anm.), skrev forskerne. 

Interessant nok fant de også at 30 kWh-Leafene som ble hentet fra Storbritannia hadde lavere batteritap i starten enn bilene som kom fra Japan. Etter to år var imidlertid batteritapet det samme. 

Seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening sier de ikke har opplevd noe større problem med kapasitetstap i Nissan Leaf 30 kWh så langt. Bilde: Aksel Jermstad/elbil.no

– Denne studien har jeg foreløpig bare registrert eksistensen av. Ved første øyekast synes den å ha svakheter, men jeg har ikke rukket å ettergå den mer i detalj. Så vidt jeg vet har ikke dette vært noe tilbakevendende tema blant norsksolgte biler. Hvis det skulle vise seg at kapasitetsreduksjonen er så mye større på 30 kWh-batteriet enn det opprinnelige, også i Norge, er det noe vi må ta tak i, sier Elbilforeningens Ståle Frydenlund. 

 

Tek.no har bedt Nissan Norge om en kommentar til tallene, vi vil oppdatere saken så fort de kommer tilbake til oss. 

Norges beste mobilabonnement

April 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 12G


Jeg er superbruker:

Telipol Fri 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen