Over halvparten av NAFs medlemmer med dieselbil som sin primærbil sier at de må ha over 500 kilometer rekkevidde for å dekke sine behov. (Illustrasjonsfoto)
Over halvparten av NAFs medlemmer med dieselbil som sin primærbil sier at de må ha over 500 kilometer rekkevidde for å dekke sine behov. (Illustrasjonsfoto) (Terje Bringedal, VG)

Så mye rekkevidde krever dieselbileiere før de vil kjøpe en elbil


Annonsør­innhold
Les hele saken »

Elbilandelen i mars var voldsom, men fortsatt er bare rundt én av ti biler på veiene i Norge helelektriske. 

Hva står egentlig i veien for å få hele bilparken over til nullutslipp?

Over halvparten må ha minst 50 mil

NAF har gjennomført en undersøkelse blant sine medlemmer, og sett nærmere på de som i dag ikke har elbil og som kun i liten eller svært liten grad vurderer elbil som sin neste bil.

Disse svarer at rekkevidde er det fremste hinderet for å kjøpe elbil, fulgt av mangel på hengerfeste og dårlige hurtiglademuligheter. 

Over 55 prosent av bileierne som i dag har dieselbil svarer at de trenger en elbil med 500 kilometer rekkevidde eller høyere for å dekke sitt reisebehov. (Tallet inkluderer også de som svarer at de trenger minst 600, minst 800 og minst 1000 km). Blant bensinbileierne er andelen 46 prosent, mens bare 21 prosent av elbileierne svarer det samme.

Snaue 11 prosent av dieselbileierne er heller ikke fornøyd før elbilen har 1000 kilometer rekkevidde.

NAF skriver i en kommende rapport at det er mulig å tolke disse tallene på to måter. 

  • Det ene er at rekkeviddebehovene er reelle, og at det er de som har de laveste rekkeviddebehovene som har kjøpt elbil først. Når elbilister oppgir lavere rekkeviddebehov så er det fordi de har reelt sett lavere behov for lang rekkevidde. Når dieselbileiere oppgir behov for lang rekkevidde, så er det dette som forklarer at de fortsatt kjører dieselbil.
  • Det andre er at rekkeviddebehovet defineres ut fra en forventning om at elbilens bruk og egenskaper skal likne mest mulig på den bilen man eier i dag, og ikke ut fra et objektivt sett reelt behov, eller hensyntatt elbilens egenart (kan lades om natten, må hurtiglades underveis på lengre strekk).

– Mange overvurderer rekkeviddebehovet 

Generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening tror en del overvurderer behovet for rekkevidde. Foto: Mariam Butt, NTB scanpix

Generalsekretær Christina Bu i Norsk Elbilforening sier mange nye elbilister blir overrasket når de ser hvor enkelt det er å starte hver dag med fullt batteri, men at elbil er en ny teknologi og at mange ennå ikke har testet den ut i praksis. 

– Utviklingen i salgstall viser kraftig økning over hele landet, så elbil er ikke noe byfenomen. Nå kommer stadig flere elbiler med lang rekkevidde, samtidig som ladehastighet og infrastruktur blir bedre. Vi spår derfor at elbilen vil være et fullgodt alternativ for stadig flere og til slutt alle. 

– Overvurderer de som ikke har prøvd elbil behovet for rekkevidde?

– Ja, mange gjør nok det, men man skal ikke undervurdere at folk har ulike behov. Målet er at elbilene skal fungere i bruk for alle, sier Bu. 

Hjemmelading kan bli et problem 

94 prosent av elbileiere i NAF-undersøkelsen sier for øvrig at de har tilgang på lading hjemme. 23 prosent av NAFs medlemmer med bensin- eller dieselbil oppgir imidlertid at hjemmelading er et stort eller svært stort hinder for å kjøpe elbil. 

Dette tolker NAF til at behovet for å lade andre steder enn hjemme kan komme til å stige raskere enn elbilparken de neste årene, og at myndighetene derfor har en trippel ladeutfordring fremover.

– Jeg er usikker på om myndighetene forstår hvor stor veksten i ladebehovet kommer til å bli. Dagens ladenettverk er underdimensjonert. Så kommer den enorme veksten i antall elbiler framover. Et viktig tilleggsmoment er at det er stadig flere som skal ha elbil framover som ikke kan lade hjemme. På toppen av dette ser vi at de moderne elbilene kan og bør også lade med større effekt enn de gamle elbilene. Dette gjør at vi trenger mange flere og sterkere ladere framover, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste til Tek.no. 

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen