Volkswagen-eiere får i første omgang ca. 4 300 kroner i ren erstatning. (Bilde: Torstein Norum Bugge, Tek.no)

Så mye penger får amerikanske VW-eiere etter «Dieselgate»

Men norske bileiere må se langt etter samme type erstatning.

Det begynner å bli en stund siden Volkswagen-skandalen – av mange kalt «DieselGate» – først ble kjent. Ikke overraskende lurer mange fortvilte Volkswagen-eiere verden over på hva som vil skje fremover, og ikke minst om de vil få noen form for kompensasjon for jukset.

Nå melder Engadget om at den første «Goodwill»-pakken fra Volkswagen rulles ut i disse dager, i første omgang til amerikanske bileiere. Dette er kort og godt en slags erstatningspakke, som skal blidgjøre Volkswagens flere millioner kunder.

Dette er blant bilene som ble solgt som en «clean diesel» mellom 2012 og 2015. Lengre fra sannheten er det vanskelig å komme.
Dette er blant bilene som ble solgt som en «clean diesel» mellom 2012 og 2015. Lengre fra sannheten er det vanskelig å komme. Foto: Volkswagen

Men tallenes tale er klar: Det er ikke snakk om mye penger. Hver amerikanske Volkswagen-eier vil bli tilgodesett med 4 300 kroner (500 dollar) i ren erstatning. I tillegg kommer en tilsvarende sum i form av «kreditt» som må brukes hos en Volkswagen-forhandler. Alt i alt snakker vi altså om knapt 8 500 kroner, hvorav kun halvparten vil finne veien inn på VW-eiernes private kontoer.

Verdt å nevne er at eierne av de rammede bilene også vil få gratis veihjelp i tre år. 

Men vil også norske VW-eiere få denne typen erstatning?

Motorfiks istedenfor penger

Anita Svanes, informasjonssjef i Volkswagen Norge.
Anita Svanes, informasjonssjef i Volkswagen Norge. Foto: MøllerGruppen

Mens amerikanske bileiere altså blir blidgjort med pengepremier, er det langt fra sikkert at dette også vil skje i Norge. Vi tok kontakt med informasjonssjef i Volkswagen, Anita Svanes, for å høre hva selskapet vil gjøre for norske Volkswagen-eiere. Ifølge Svanes har man i Europa valgt en annen tilnærming enn i USA, hovedsakelig på grunn av forskjeller i lovgivning:

– I de europeiske landene er det fullt fokus på de tekniske løsninger som skal utbedre feilen med EA 189-dieselmotorene. Vi forutsetter at disse løsningene setter bilene i den stand eierne ble forespeilet da de kjøpte dem, kan Svanes fortelle.

Videre kan hun også fortelle at det derfor ikke vil bli snakk om noen pengeerstatning til norske VW-eiere:

Planen legger opp til at utbedringene skal skje effektivt i alle europeiske land og da er det etter hva vi forstår heller ikke snakk om tilleggstiltak i noen av disse landene.

Utelukker ikke andre erstatninger

Denne erstatningen er imidlertid kun et resultat av godvilje fra Volkswagens side, og utelukker ikke senere godtgjørelser fra hverken Volkswagen selv eller som resultat av et massesøksmål. Dermed er motorfiksen kanskje først og fremst et tiltak for å bøte på selve miljøproblemet, heller enn et endelig oppgjør. 

Vi har for øvrig allerede hørt om planen om å tilbakekalle alle Volkswagen-modeller med de berørte motorene, samt også enkelte Audi, Skoda, Seat og Porsche-modeller.

Det store spørsmålet er om bilene vil være i samme stand som de var da eierne kjøpte dem, etter at de har vært inne og fått utført de nødvendige motormodifikasjonene.

«Dieselgate» er alvorlig av flere grunner:
Volkswagen ble varslet om utslippsjukset allerede i 2011 »

(Kilde: Engadget)

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen