De røde sparkesyklene til Voi brukes i snitt cirka sju ganger om dagen, ifølge selskapet.
De røde sparkesyklene til Voi brukes i snitt cirka sju ganger om dagen, ifølge selskapet. (Foto: Vegar Jansen, Tek.no)

Så mange ganger brukes sparkesyklene hver dag

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Sparkesyklene som teppelegger Oslo-gatene i disse dager har blitt gjenstand for enorm diskusjon, både når det gjelder bærekraft, ulykker og vandalisme.

Sist ut var politiet, som fortalte VG at de fryktet dødsulykker med sparkesyklene. Shifter meldte at det var 3000 sparkesykler i gatene allerede før nykommeren Lime begynte å plassere ut sine sist fredag. 

50 turer i uken 

Nå slipper Voi, som sammen med Tier var først ut med sparkesykkeldeling i Oslo, tall som sier noe om hvor mye disse syklene faktisk brukes. 

  • Hver sparkesykkel har i snitt noe over 50 turer i uken – mellom seks og sju ganger om dagen på hverdager og åtte ganger om dagen i helgene. 
  • En gjennomsnittstur varer i 13 minutter på hverdager og 16 minutter i helgene. 
  • Hovedområdene for selskapet i Oslo er Oslo S, Alexander Kiellands plass, Majorstuen, Aker Brygge, Skøyen og Løren. 

Cirka sju turer om dagen og i snitt 14 minutter per tur betyr altså at sparkesyklene er i bruk rundt en time og 40 minutter per dag. Om de går i sine tillatte 20 kilometer i timen i 90 prosent av tiden betyr det at de går ganske nøyaktig 30 kilometer om dagen hver.

Det er i tilfelle tett opp mot den maksimale rekkevidden til Ninebot-sparkesyklene Voi bruker, i alle fall basert på våre egne erfaringer med disse. 

Voi har varslet en ny og egenutviklet sparkesykkelmodell, men denne er foreløpig ikke å se i Oslos gater. Foto: Voi

Voi meldte tidligere denne uken at de allerede var lønnsomme i både Oslo og Stockholm. Siden de lanserte i mars skal de ha hatt totalt 700 000 turer fra 140 000 brukere. Det er imidlertid betraktelig flere som har lastet ned appen, det skal 235 000 ha gjort. 

Økte prisen 

Siden lansering har imidlertid Voi økt prisen. Ved start kostet det ti kroner for å låse opp sykkelen, og deretter to kroner i minuttet.

Nå har Voi «dynamisk prising» hvor det er dyrere å bruke sparkesyklene på tidspunkter med høy etterspørsel. Da koster det tre kroner i minuttet. 

Konkurrenten Tier satte også opp prisen denne uka, men er fortsatt den billigste på markedet. De skal ha ti kroner for opplåsing og deretter 1,90 kroner i minuttet. 

Vi har bedt flere av konkurrentene om tilsvarende data for Oslo, men foreløpig ikke hørt tilbake fra andre enn Tier. 

– Gjennomsnittsturen i Oslo er på 15 minutter. Utnyttelsen kommenterer vi ikke, sier kommunikasjonsdirektør Bodo Braunmühl i Tier. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen