elsparkesykler
elsparkesykler (Foto: Vegar Jansen, Tek.no)

Så mange skader seg når de kjører elsparkesykkel

20 skader per 100 000 reiser i USA.

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Her i Norge ble elsparkesykler for første gang lovlige i fjor, og siden den gang har de blitt stadig vanligere å se i norske byer. I år har aktører som Tier og Voi også inntatt byene og tilbyr utleie av elsparkesykler

I USA, hvor disse sparkesyklene og utleietjenestene har vært tilgjengelig mye lenger, har de tatt en nærmere titt på hva slags konsekvenser de har hatt. 

En ny undersøkelse gjennomført av et statlig departement i Texas ble det konkludert med at personskader inntreffer 20 ganger i løpet av 100 000 reiser. I undersøkelsen ble 271 personer skadet i perioden mellom 5. september og 30. november 2018. 

Av de skadde skal nesten halvparten ha fått hodeskader. Femten prosent skal ha vært såpass kraftig forslått at det førte til traumatisk hjerneskade. Dette kan ha blitt forhindret ved hjelmbruk, konkluderer undersøkelsen, som sier at bare én av 190 skadde elsparkesyklistene hadde hjelm på seg. 

Én tredjedel skadet seg på fortauet

Undersøkelsen kikket også på hvor skadene skjedde. Over halvparten (55 prosent) skal ha skadet seg på veien og én tredjedel (33 prosent) ble skadet på fortauet. I 16 prosent av tilfellene var et annen motorisert fremkomstmiddel involvert, mens i 10 prosent av tilfellene var det en bilkollisjon som var årsaken. Ti prosent av de skadde traff fortauskanten, syv prosent ble truffet, eller traff, et ikke-levende objekt (stolper, søppelkasser osv). 

Her i Norge er elsparkesyklister regnet som vanlige syklister, og må dermed følge de vanlige sykkelreglene. Det gjelder blant annet at kjøring på fortauet bare er lov når gangtrafikken er liten: 

 «Sykling på gangvei, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.», står det i trafikkreglene § 18. 

Ingen lignende undersøkelse i Norge

Her i Norge frykter Vegvesenet flere ulykker når elektriske sparkesykler inntar norske byer. 

– Elektrisk drevne sykler og andre farkoster har en stor risiko for skader og ulykker ute i bytrafikken. Vi frykter en økning i antall ulykker fremover, sa Guro Ranes, trafikksikkerhetsdirektør i Statens vegvesen, til NRK tidligere i år.

De har foreløpig ingen god statistikk på hvor mange elsparkesykkelulykker som har skjedd i Norge, men sier det er prioritert fremover: 

– For å bøte på dette er Vegvesenet en av flere parter som bidrar til vi får et innblikk i ulykkesbildet, nemlig ved undersøkelsen som gjøres på Oslo legevakt. Den skal gjøres på nytt, og da vil vi få indikasjoner på skadeomfang av ulik alvorlighet. Skader ved bruk av elsparkesykkel vil da bli registret, skriver Kjell Solem, pressesjef hos Vegvesenet, i en e-post til Tek.no.

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen