Skal du ha elbil i dag, er det ikke mange å velge blant om du ikke vil tilbringe mange måneder på venteliste.
Skal du ha elbil i dag, er det ikke mange å velge blant om du ikke vil tilbringe mange måneder på venteliste. (Foto: Jan Petter Lynau, VG)

Så lenge må du vente på ny elbil

Vi har snakket med alle produsentene.

Det skrives stadig om nye, fantastiske elbiler med mange hundre kilometer rekkevidde og allverdens avanserte sikkerhetsfunksjoner. Problemet? De kan leveres en gang i 2020 - tidligst. 

Men hva med dem som har lyst på elbil nå? Hvilke alternativer har de? Vi har tatt en e-postrunde til de ulike bilmerkene med elbiler på markedet i Norge for å sjekke leveringstiden deres, og resultatet er kanskje ikke veldig oppløftende. 

La oss starte med dem det er mulig å få rimelig umiddelbart. Vil du se en grafisk oversikt over alle bilene, kan du se den nederst i saken. 

Kia - noen biler på lager

Kia Soul Electric kan leveres umiddelbart. Bilde: Jan Petter Lynau, VG

Kia kommer med en etterlengtet elbil senere i år, i form av nye Niro EV, men enn så lenge er det Soul EV som gjelder fra koreanerne. Og denne kan du spasere inn hos en forhandler og nærmest plukke med deg ut – i alle fall i noen tilfeller.

Det er et langt stykke unna hvordan det var i starten, da Kia slet stort med å møte etterspørselen. Kia Soul EV har også lenge ligget på toppen over de såkalt bruktimporterte bilene, da mange av dem førstegangsregistreres i land som Tyskland og Frankrike før de sendes til Norge. 

– På Kia Soul har vi god leveringstid nå. Vi har noen biler på lager, og vi har god tilgang på biler inn. Man kan derfor få levert bil på dagen, men ønsker man en spesiell farge som ikke er på lager kan det vel gå fra 1-3 måneder, avhengig av hva som er på vei inn, skriver informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge i Kia Norge i en e-post til Tek.no.

Kia Niro i elektrisk utgave lanseres i november-desember. Foto: Kia

Kia Soul EV har ikke fått de store oppdateringene de siste årene, men fikk løftet netto batterikapasitet fra 27 til 30 kWh fra og med modellår 2018. Det ga økt rekkevidde etter den amerikanske EPA-standarden fra 150 til 182 kilometer. Prisen starter på 229.900 kroner, for tiden inkludert tre års serviceavtale. 

Om du heller vil vente på Niro Electric, som kommer med opptil 64 kWh batteri og rekkeviddemål på 450 kilometer (WLTP), sier Sauge at de for tiden har over 2500 personer som har betalt 7777 kroner for å reservere bilen. Bilen lanseres endelig i november/desember. 

– Når det gjelder levering er det for tidlig å si noe konkret. Vi jobber med fabrikk for å få best mulig tildeling av biler, sier Sauge.  

Soul EV kommer også i ny versjon i 2019, men det er foreløpig uklart akkurat hva som blir nytt. Sauge sier de ikke vet eksakt når de får den, men at det blir i første halvår. 

Fakta: Rekkevidde for elbil

Rekkevidde for elbil er komplisert fordi det finnes flere såkalte testsykluser som alle er i bruk. De mest relevante for nordmenn er disse tre: 

  • NEDC - New European Driving Cycle er tross navnet en gammel testmetode som er kjent for å være veldig snill mot bilene som testes. Testene gjøres for eksempel i en snittfart på bare 34 kilometer i timen, varer bare i 20 minutter og gjøres i temperaturer på 20-30 grader. 
  • EPA er navnet på den amerikanske miljømyndigheten, og deres test er kjent for å være den strengeste og mest realistiske av de tre. De har to grunntester - bykjøring og landevei, og tre supplerende tester som tester høyere fart, bruk av klimaanlegg og lave temperaturer. 
  • WLTP - Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure er den nyeste testmetoden, og gir vanligvis et resultat som ligger et sted mellom EPA- og NEDC-tallene. Syklusen er blant annet dobbelt så lang som i NEDC-testen, både snitt- og toppfart er høyere, og testen tar høyde for ekstrautstyr som kan øke forbruket. 

Renault – muligheter til umiddelbar levering

«Elbilen med lengst rekkevidde for pengene» hevder Renault, og som vi ga dem rett i da vi testet rekkevidden på Renault Zoe nylig

Renault melder om at det kommer inn noen hundre Zoe fremover, og at det er mulig å snappe opp en relativt kjapt. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Om i underkant av 300 kilometer sommerrekkevidde til en startpris på 235 000 kroner, attpåtil inkludert ladestasjon og installasjon, frister, kan Renault melde at du kan ha en i garasjen i løpet av veldig kort tid. 

– Vi har vært heldige og får faktisk levert en del hundre biler de neste ukene som per dags dato ikke er kundesolgt, så her er det mulighet for svært rask levering, skriver Renaults markedsdirektør Roger Andersen til Tek.no. 

Renault varslet nylig at de investerer en milliard euro, rundt 9,5 milliarder kroner, i elbilproduksjonen sin. Det skal blant annet gi en dobling av produksjonskapasiteten for Zoe, som i år fikk oppgradert motor med 16 ekstra hestekrefter. Et aber er fortsatt at bilen ikke støtter hurtiglading, men stopper på maksimalt 22 kW. 

– Slik høsten ser ut vedrørende produksjonsplasser så vil vi være nede i kun to-tre måneder leveringstid fra september/oktober, noe vi håper vil være fast gjennom vinteren, sier Andersen.

Ford - utgående modell, men på lager 

Ford Focus Electric har ikke vært noen enorm suksess i Norge, og fra og med den nye Focus-modellen fra høsten av vil den helelektriske utgaven bli droppet

Ford Focus Electric er på vei ut av markedet, men er fortsatt mulig å kjøpe. Den finnes på lager hos Ford-forhandlere. Foto: Hanne Hattrem, VG

Frem til da vil det imidlertid være mulig å kjøpe bilen, som i fjor ble oppgradert med betraktelig større batteripakke og ikke minst mulighet for hurtiglading, noe den tidligere ikke hadde.

Bagasjerommet preges fortsatt av at batteriet tar opp en stor andel av plassen, noe som skyldes at bilen er bygget på en plattform som ikke er laget for en elektrisk bil. 

For startprisen på 239.900 kroner får du imidlertid brukbart med rekkevidde for pengene. Med et batteri på 33,5 kWh (brutto) har den nemlig en rekkevidde etter den realistiske EPA-standarden på 172 kilometer. Og bilen kan leveres nå. 

– Veldig mange av våre forhandlere har Focus Electric på lager, så det betyr at kundene kan få den med seg når de kjøper den, skriver Ford Norges informasjonsdirektør Anne Sønsteby til Tek.no. 

Smart - kan leveres på dagen

Smart fortwo selges kun som elbil i Norge. Den kan leveres umiddelbart, melder Mercedes-Benz Norge. Foto: Hanne Hattrem, VG

Mercedes-Benz-eide Smart byr kanskje ikke på spesielt god rekkevidde for pengene, men de er likevel blant de billigste elbilene du kan få. Toseteren smart fortwo starter nemlig på 169 900 kroner, mens den litt større forfour starter på 179 900.

Toseteren kan også fåes som cabriolet, til 195.100 kroner. Rekkevidden ligger på drøye 90 kilometer. 

Bilene er urbane «annerledesbiler» med høy morofaktor, ifølge PR- og informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes-Benz Norge.

– Vi skaffet oss tidlig store kvoter av Smart EQ, ettersom vi er det eneste landet i verden, i tillegg til USA, som utelukkende selger Smart som elbil. 

Han sier at både fortwo og fortwo cabriolet kan leveres på dagen fra lager i Norge, mens enkelte forhandlere også har forfour på lager. 

– Ellers er det to måneder ordinær leveringstid, sier Hermansen. 

Han melder for øvrig også at 2000 kunder har reservert den nye elektriske konseptbilen Mercedes EQC, som blir vist frem for første gang i september. EQC lanseres endelig i 2019. 

Mitsubishi - lav pris og på lager

Mitsubishi i-Miev kan leveres i løpet av to uker - om du bor på Østlandet. Foto: Mitsubishi

Mitsubishi var tidlig ute i elbilmarkedet med i-Miev, som også finnes som trillingmodellene Peugeot iOn og Citroen C-Zero. i-Miev har imidlertid hakket større batteri (16 kWh mot 14,4), og med det rundt en mil ekstra rekkevidde – 100 kilometer etter den amerikanske EPA-standarden. 

i-Miev har imidlertid enda lavere pris enn smart, med en startpris på under 155 000 kroner. Den har også fire seter. Og som Mitsubishi fremhever som nummer én-grunnen til å kjøpe bilen på egne nettsider: Den kan leveres umiddelbart. 

– Vi har ledig bil på lager i Drammen, og for levering på Østlandet så har du bil i løpet av 14 dager. Skal du ha bil til andre steder i landet så må noe mer tid påregnes, i tillegg til frakt, skriver administrerende direktør Rune Gjerstad i Mitsubishi Norge til Tek.no. 

Hva så med resten? Bilmodellene som kommer i år har stort sett ventelister som gjør at leveringstiden blir langt ut i 2019 før du kan få bil, mens det for «dagens» generasjon stort sett er nede i fra noen måneder til et drøyt halvår. 

Nissan - november, men noen biler på lager 

Nissan Leaf er Norges soleklart mest solgte enkeltmodell så langt i år, med 4639 biler levert ved utgangen av mai, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Det er 7,6 prosent av alle bilene som er solgt i samme periode. 

Nissan Leaf kan du få i løpet av et halvår – før det om du velger en bil som finnes på lager hos forhandler. Foto: Hanne Hattrem, VG

Den nye modellen i år har 40 kWh batteri, og Nissan har så langt fristet med imponerende kort leveringstid til en splitter ny bil å være. Det har sannsynligvis vært en stor del av grunnen til at salgstallene har vært så gode – til tross for at bilen har fått noe kritikk for høyt forbruk på vinterstid

Det ser ikke veldig ille ut for leveringstiden fremover heller. 

– Leveringstid avhenger litt av hvilken modell du bestiller. Du kan få en ny Nissan Leaf tidlig dersom du bestiller en bil som forhandler har på lager, eller har bestilt opp. Skal du imidlertid ha en modell som må bestilles fra fabrikk er vi nå på produksjon i oktober og levering i november, så fortsatt under et halvt år, skriver kommunikasjonsdirektør Marina Maneas Bakkum til Tek.no. 

– Vi har stadig fokus på dette og å sikre nok produksjon, for å unngå lange leveringstider, skriver hun. 

Leaf 40 kWh starter på 275 900 kroner for tiden. 

Volkswagen - årsskiftet, men muligheter for før 

I utgangspunktet kan ikke e-Golf leveres før rundt årsskiftet, men det finnes også biler på vei inn som ikke er kundesolgt. Foto: Hanne Hattrem, VG

Volkswagen e-Golf er kun slått av Nissan Leaf på totalbeholdning i Norge, og kommunikasjonssjef Anita Svanes sier at de i dag har seks til syv måneders leveringstid på bilen. Det vil altså si at om du signerer kontrakten i dag, vil du kunne ha bil rundt årsskiftet. For den mindre e-up er leveringstiden åtte til ni måneder, sier Svanes. 

Hun har imidlertid et obs til e-Golf-interessenter. 

– Mange av forhandlerne våre har e-Golf i bestilling, så det er fullt mulig å få tak i en e-Golf før den tid, med levering cirka september/oktober. På grunn av økt produksjonskapasitet ved våre fabrikker forventer vi mye leveringer utover, skriver hun. 

e-Golf  ble oppgradert i starten av 2017, med et mye større batteri og større motorkraft, blant annet. Nåværende modell har et batteri på 31,5 kWh netto, som gir en EPA-rekkevidde på 201 kilometer. Prisen starter på 327.500 kroner. 

Vil du ha en BMW i3, må du ta sikte på levering i høst. Foto: Hanne Hattrem, VG

BMW - noen måneder 

BMW i3 er Norges fjerde mest solgte elbil gjennom tidene, og er i motsetning til for eksempel Ford Focus bygget som elbil fra grunnen og opp. Det gjør at den har lav vekt og dermed høy rekkevidde til tross for et ikke altfor stort batteri – det 33 kWh store batteriet gir en rekkevidde på 183 kilometer etter EPA-standarden. 

i3 ble også lansert i en ny og kraftigere modell kalt i3s på høsten i fjor. Denne har flere hestekrefter, litt kjappere akselerasjon og høyere toppfart.

i3 starter i dag på 292.820 kroner, i3s på 318.800, men du må belage deg på å vente noen måneder. 

– Bestiller man bil i dag, har vi følgende leveringstid: BMW i3s kan leveres i uke 38, altså i slutten av september. BMW i3 kan leveres i uke 41, i begynnelsen av oktober, skriver kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Norge til Tek.no. 

Hyundai Ioniq har åtte måneders leveringstid. Foto: Hanne Hattrem, VG

Hyundai - lenge å vente

Hos Hyundai har det meste handlet om den kommende storselgeren Kona i det siste, men som vi skrev nylig er allerede hele 2018-produksjonen av bilen lovet vekk. og nye kunder må nå vente til godt ut i 2020 før de får bil

Men Hyundai leverer også en annen elbil, nemlig Ioniq. Denne er kjent for å være den mest effektive elbilen på markedet, med et forbruk ned mot en kilowattime på mila ved optimale forhold.

Det 28 kWh store batteriet gir følgelig en EPA-rekkevidde på 200 kilometer. 

Også Ioniq har imidlertid en solid venteliste, med minst åtte måneder ventetid ved bestilling nå, slik markedsdirektør Christian Stenbo opplyste til Tek.no for et par uker siden. 

Tesla - august eller neste år

Tesla Model 3 kommer til våre breddegrader tidlig neste år. Foto: Lucy Nicholson/AP Photo/NTB scanpix

Tesla Norge har vært fullstendig uvillige til å dele noen som helst detaljer rundt slippet av kommende Model 3 i Norge.

De henviser kun til Teslas nettsider, der det fortsatt er oppgitt tidlig 2019 som leveringstid om du reserverer en bil nå. 

For Model S og X er det imidlertid bare noen få måneders ventetid, med august som estimert leveringstid på nye bestillinger.

Tesla har også noen få ferdige biler på lager, men i skrivende stund er alle disse heftig spesifiserte varianter som alle koster over millionen.  

Jaguar - neste år 

Jaguar i-Pace kommer på norske veier i løpet av august. Signerer du kontrakt nå må du imidlertid vente til neste år. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Jaguar i-Pace er en særdeles behagelig bil å kjøre, kunne vi konstatere da vi fikk ta den med på tur rundt omkring i Oslo nylig.

Med sine 400 hestekrefter og 90 kWh batteri byr den Tesla på ordentlig konkurranse i premiumsegmentet, men hvis du har lyst til å legge mellom 600 000 og 830 000 kroner på bordet for en i-Pace må du belage deg på å vente til et stykke ut i neste år. 

Jaguar har nemlig rundt 1750 signerte kontrakter, og med en forventet årsproduksjon på 1500 biler betyr det at nye kunder får en forespeilet leveringstid på første kvartal 2019. Vil du ta en titt på bilen selv vil demobiler dukke opp hos forhandlerne i løpet av juli.

Audi - tidlig 2019

Audi e-tron quattro lanseres endelig i slutten av august. Her i kamuflasje i Geneve tidligere i år. Foto: Audi

Detaljene om Audis kommende elbil e-tron quattro slippes i små drypp frem mot endelig lansering i Brussel 30. august.

Det vi imidlertid vet er at bilen skal få en netto batterikapasitet på solide 95 kWh, som igjen skal gi en rekkevidde på over 400 kilometer etter den nye testsyklusen WLTP. Denne er vanligvis noe snillere enn den amerikanske EPA-standarden, så det blir spennende å se hva det endelige resultatet blir. 

Bilen har ellers 436 hestekrefter og skal kunne hurtiglades med opptil 150 kW effekt. 

Kommunikasjonssjef Øyvind Rognlien Skovli i Harald A. Møller sa til Tek.no nylig at de planlegger å levere ut de første bilene til kunder i januar 2019, og at de ser for seg å få nok biler til alle de 4500 som har betalt depositum på bilen og flere til.

Prisen på bilen er foreløpig ikke klar, men Audi sentralt meldte om en pris rundt 80 000 euro for ikke lenge siden. Fratrukket tysk moms på biler vil det gi en norsk startpris på rundt 650 000 kroner. 

Ampera-e: Stanset salget 

Opel fikk problemer med å levere Ampera-e da GM solget Opel til PSA Group. Foto: Hanne Hattrem, VG

Opel Ampera-E er for øvrig også en bil som har vært solgt i massevis i Norge, og fortsatt er det mange som venter på leveranser av denne bilen. Da den kom var den nærmest et sjokk i elbilmarkedet, med batteri på 60 kWh og den soleklart lengste rekkevidden av noen bil som ikke var en Tesla og kostet 700 000 og opp. 

Etter at GM solgte Opel til PSA Group ble det dog både prishopp og tynnere med leveranser for Opel Norge, så Opel så seg nødt til å anbefale forhandlerne sine om å stenge salget og heller sette nye kunder på ventelister. Den gang var beskjeden at de ikke kunne love noen leveringstid før langt ut i 2019. 

Bilen selges imidlertid i stort monn på for eksempel Finn.no, selv om svært mange av bilene som ligger ute er den amerikanske søstermodellen Chevrolet Bolt, som i utgangspunktet ikke har samme plugg for hurtiglading som Ampera-e har. Prisene ligger også høyt: Svært få av bilene som ligger ute koster under 350 000 kroner. 

 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen