Rydder i webkaoset

Konkurrentene Google, Yahoo og Microsoft har bestemt seg for å bli enige om en ny webstandard som skal gjøre det mulig å rydde opp på webben.

Det skal dreie seg om gi webutviklere muligheten til å gi søkemotorene et hint som gjør at de skal finne og indeksere nettsider på en mer effektiv måte.

Saken handler om webutviklere som oppretter flere URL-er som alle peker mot de samme nettsiden. Dette fenomenet er forvirrende for søkemotorer, og medfører at samme nettsider blir indeksert mange ganger. Det er antydet at 20 prosent av hele webben består av duplikater.

Det er Google som har foreslått en ny standard som skal gjøre det mulig for webutviklere å spesifisere hvilken URL som skal gjelde for en aktuell nettside. Nå har både Yahoo og Microsoft gått med på den nye standarden.

Ny lenketype

Den nye standarden er fått navnet Canonical Link Tag, og kan eksempelvis se slik ut:

<link rel="canonical" href="http://www.example.com/product.php?item=swedish-fish" />

HTML-koden <link> legges til en nettside (den skal legges i <head>-delen av de duplikate URL-ene) for å spesifisere en URL som skal gjelde.

Dette skal i teorien medføre at søkeresultater ikke skal vise noen duplikater.

For ordens skyld, det er ikke <link>-koden som er noe nytt, den er allerede definert i HTML 4.01. Det som er nytt er lenketypen canonical for attributtet rel.

Les mer om den nye standarden på blogspot.com.

(Kilde: New York Times)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen