Ryan C. Gordon og Michael Simms

Annonsør­innhold
Les hele saken »

Ryan C. Gordon - Del II

Linux-støtte kommer vanligvis ikke til spill før lenge etter utgivelsen til Windows. For eksempel venter vi fortsatt på Linux-utgaven av Unreal Tournament 3. Selvfølgelig tar det tid å legge til Linux-støtte, men er dette hovedårsaken til at vi må vente så lenge?

Nei, beklager, men for øyeblikket har jeg ikke muligheten til å kommentere saken noe nærmere.

Jeg er nødt til å spørre. Vil vi se en Linux-utgave av Unreal Tournament 3, eller har du avsluttet arbeidet på denne?

Jeg jobber fortsatt med saken, og det vil komme en Linux-utgave av Unreal Tournament 3.

Hvilket operativsystem bruker du og hvorfor?

Ubuntu, Mac OS X og Windows.

Ubuntu har virkelig truffet hodet på spikeren. Det er den Linux-distribusjonen alle har ventet på. Jeg startet med Slackware, gikk videre til Gentoo og så begynte jeg med Ubuntu. Hvis jeg er villig til å juble for noe som ikke tvinger meg til å kompilere mine egne programmer, så mener jeg det.

Seriøst, det føles som om alt det viktige arbeidet skjer i Ubuntu akkurat nå. Min erfaring er at pokalen for den beste Linux-distribusjonen skifter eier annethvert år, men akkurat nå er jeg ekstremt fornøyd med Ubuntu.

Mac OS X og Windows er stort sett hva de er. Leopard er fantastisk, og 64-bit utgaven av Windows XP er stort sett alt jeg vil ha fra Microsoft. Jeg prøvde Windows 7 Beta, men kan ikke si at jeg likte det. Hvis det ikke var ødelagt, så burde de ikke ha fikset det.

Hvis Linux-markedet fikk nok oppmerksomhet, tror du spillutviklere vil bruke Wine for å legge til Linux-støtte som var tilfellet for Google Earth og Picasa? Hva er din holdning til Wine i denne sammenhengen?

Jeg tror at det som plager meg mest med Wine er at siden Picasa bruker Wine, så tror alle at Google Earth gjør det også.

Google Earth bruker Qt, OpenGL og libcurl. Ikke Wine eller winelib.

Et av programmene gjorde gode valg under utviklingen, ved å velge kryssplattformvennlige rammeverk. Det andre programmet gjorde det ikke. Et av dem kjører på tre forskjellige skrivebord, Iphone og gud vet hva annet. Det andre programmet kjører på Windows og en Windows-emulator.

Det andre som plager meg med Wine er at det er nettopp det, en emulator. Hvis noen forteller deg noe annet så er de pedantiske. Wine er et greit kompromiss, men er underlegen ordentlig Linux-støtte i et program.

Jobber du med noen interessante prosjekter som du har lov til å snakke om?

Jeg har fått som vane å ikke snakke om prosjekter før i øyeblikket de lanseres... Jeg har opplevd kanselleringen av mer enn ett prosjekt etter at jeg har annonsert det.

Men jeg vil si dette: etter at Unreal Tournament 3 er ute av døra, så har vi en utgave av UnrealEngine 3 med støtte for Windows, Linux og Mac. Mitt neste skritt blir å snakke med flere utgivere som har lisensiert UnrealEngine3. Flere av dem har uttrykt et ønske om å støtte Mac og Linux, og det vil bli bra å få dem til å benytte seg av den seneste utgaven av spillmotoren.

Det er så mange prosjekter jeg har lyst til å jobbe med i 2009. Alt virker mulig i år.

Hva er den største utfordringen ved å få et spill til å støtte flere operativsystem?

Mellomvare. Spillutviklere: ikke lisensier programvarebibliotek for deres prosjekter hvis det ikke medfølger kildekoden. Til og med de som støtter Linux har en vane for å introdusere problemer som du enkelt kunne fikse med tilgang til kildekoden.

Når vi skulle legge til støtte for amd64-plattformer i Unreal Tournament 2003, måtte vi plukke fysikkbibliotekene fra hverandre for å fjerne en feil relatert til kompilering av biblioteket. Dette var fordi vi ikke hadde tilgang til kildekoden, og fordi utviklerens prototypmaskin var ute av drift. Den eneste muligheten vi hadde var å prøve å luke ut feilen i de allerede kompilerte binærfilene.

Jeg sverger. Jeg kunne virkelig fortalt deg noen skrekkhistorier rundt dette emnet.

I din mening, hvilket operativsystem egner seg best til spill?

Jeg tror du sikter til ytelse og funksjonalitet, men det er egentlig ikke så viktig. For eksempel, Playstation 2 suger for en rekke grunner, og ytelsen når du kjemper deg gjennom spillets siste scene er elendig, men hvis du ikke fikk spille Shadow of the Colossus hadde du fortsatt gått glipp av noe virkelig vakkert, på tross av begrensningene til plattformen.

Det viktige er at dine spill fungerer på det operativsystemet som passer deg og dine behov best. Alle de store operativsystemene gir deg, mer eller mindre, de samme mulighetene, og det som skiller dem er små men betydelige forskjeller. De har alle ting som er bedre eller dårligere enn konkurransen, og en informert bruker vil velge hva som fungerer best for han eller henne.

Det som ikke er i alles interesse, er å bli tvunget til å beholde en Windows-partisjon bare for å spille spill. Det beste operativsystem for spill er det som lar deg holde kontorpakken, lynmeldingsklienten, e-postklienten og musikkavspilleren i bakgrunnen mens du spiller. Det dårligste er det som tvinger deg til å starte maskinen på nytt for at du skal spille i noen minutter.

Det var alt jeg hadde. Er det noen ting du vil si som du mener ikke har kommet frem i dette intervjuet?

Jeg kunne klagd på tilstanden over lydrammeverkene i Linux, men jeg skal spare deg for kjedsomheten.

Vi takker Ryan for hans tid og tålmodighet, og ønsker ham lykke til i fremtidige prosjekter.

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen