Bilde av den selvkjørende bussen på Fornebu i fjor sommer.
Bilde av den selvkjørende bussen på Fornebu i fjor sommer. (Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix)

Selvkjørende buss på Fornebu skapte trafikkfarlige situasjoner hver dag den ble testet

Annonsør­innhold
Les hele saken »

I fjor sommer ble det satt inn to selvkjørende busser på Fornebu i Bærum.

Bussene skapte trafikkfarlige situasjoner hver dag, konkluderer Ruter.

Bussene kunne ikke tolke situasjoner

Ruter har evaluert prosjektet og har nå konkludert med at tilbudet ble godt mottatt. Det ble imidlertid også påpekt og observert mange trafikkfarlige situasjoner rundt bussen, skriver Budstikka.

Omgivelsene med både myke og harde trafikanter er årsaken, siden bussene ikke kan tolke situasjoner, blikk og følelser.

– Bussen hadde noen uventede bråstopp, som ikke kunne forklares med personer eller gjenstander rundt, heter det i evalueringen.

I løpet av testperioden ble det gjennomført 10.000 reiser. På Fornebu var det en vert om bord som kunne ta over kontrollen på kjøretøyet ved behov.

Det var OBOS som tok initiativet til prosjektet, som ble ledet av IT-konsulentfirmaet Acando. Bærum kommune, Ruter og Nobina samarbeidet med OBOS.

Ruter starter eget prosjekt

Ruter skal nå bruke det de har lært fra OBOS-prosjektet på Fornebu og starter sitt eget selvkjøringsprosjekt i Oslo. Det skal begynne i mai, hvor de selvkjørende bussene skal bli en del av hovedstadens kollektivtilbud.

Det vil ikke være samme type buss som ble kjørt i fjor sommer på Fornebu. De vil være røde, som Ruters vanlige busser, og alle med vanlige Ruter-billetter vil kunne benytte seg av dem. 

Norges beste mobilabonnement

April 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Youteam 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen