Julia Nyland blogger ikke om teknologi, men er likevel viktig for Telenor. (Foto: Privat)

Rosabloggeren som ble Telenor-sjefens rådgiver

Julia Nyland skriver helst om hverdagslige ting, som hvilke klær hun bruker. Det gjør henne viktig for Telenor.

Julia Nyland, blogger

Hjemby: Molde
Alder: 21 år
Bosted: For tiden bosatt i Bergen
Studerer: PR og markedskommunikasjon ved BI
Blogger om: Mote, sminke, shopping og hverdagsliv
Mobiltelefon:
iPhone 5 - bytter nå til iPhone 6
For tiden nr. 14 på Blogg.no

Unge jenter som blogger om klær og sminke blir lett satt i bås som selvopptatte, overfladiske og gjerne litt enkle i tankesettet. Med ansiktet dekket av foundation og mascara gjør de trutmunn foran speilet, og knipser selvportrett som øyeblikket etter kan hentes frem på en hvilken som helst PC, nettbrett eller smartmobil.

Viktigere enn du kanskje tror

Rosabloggere, blir de kalt, og noen mener bloggene deres bare er barnslig fjas fra småpiker som ikke har en eneste virkelig bekymring i verden. Slik stigmatiseres en stor gruppe unge jenter. Men disse jentene er viktigere enn du kanskje tror.

Det mener i alle fall Telenor, som inviterte Julia Nygård og en håndfull såkalte «superbrukere» til innovasjonsdag hos Telenor på Fornebu. 

For Julia Nyland startet bloggingen med at hun sammen med en gjeng fra Molde begynte å blogge om morsomme ting de holdt på med. Da var hun 16 år, og hadde ingen tanker om at dette var noe hun kunne tjene penger på. Nå har hun gjort bloggingen til levebrød, og sier hun får det til å fungere. 

Når ut til mange

Best går sakene som handler om helt hverdagslige ting. Julia legger ikke skjul på at hun helst vil nå ut til flest mulig, og gjerne skriver om det som treffer flest. Men av og til deler hun personlige tanker. Det er mer skummelt. Dessuten endrer en jo syn på saker og ting etter hvert.

– Jeg har nok ikke lagt ut bilder der jeg står med «duck face» foran speilet, men i en periode brukte jeg så mye foundation at det så ut som jeg kom fra Afrika, sier hun med et smil. Så forteller hun at hun nok har skrevet enkelte ting som hun skulle ønske at ikke lå på nett.

Selv om vi vet at de fleste med årene får helt andre interesser enn de hadde i ungdomsårene, så er det i ungdomsmiljøene at trendene trer tydeligst frem, formes og blir til massekultur. Morgendagens samfunn er tuftet på dagens ungdom.

Telenor har forstått dette. Derfor tar de bloggere som Julia Nyland på alvor. Hver dag er rundt 8000 ungdommer innom nettsidene hennes, og legger igjen omlag 15 000 klikk. Innleggene hun skriver deles, og budskapet spres. Julia blogger ikke om teknologi. Hun er ikke en gang særlig opptatt av teknologi. Men hun bruker den. Og for Telenor er det viktig å vite hvordan.

Synes Telenor er bra som det er 

Julia Nyland i samtale med sjefen for Telenor, Jon Feredrik Baksaas.
Julia Nyland i samtale med sjefen for Telenor, Jon Feredrik Baksaas.Foto: Tor Lie

Vi møtte Julia i Telenors hovedkvarter på Fornebu, der hun denne dagen skal bidra til nytenkning i selskapet. Selv har Julia ingen ambisjoner om å endre på mobilgiganten.

– Jeg higer nok ikke etter nye tjenester. Jeg synes de gjør det ganske bra, sier Julia.

Ikke ser hun på seg selv som noen avansert mobilbruker heller. Tvert imot. Hun forteller oss at hun bruker mobilen sin mest til sosiale medier, hun foretrekker å ringe fremfor å sende meldinger, og ser ikke poenget med å chatte på Snapchat.

Ikke blogger hun fra mobilen heller. Det går mye raskere fra en PC. Og bildene? Også her kommer mobilen til kort. Julia mener du må ha et skikkelig kamera om du skal ta skikkelige bilder.

– Utfordrer tradisjonelle måter å kommunisere på

Manglende teknologiinteresse til tross, Julia er en av stemmene toppsjefene i Telenor gjerne låner øre til. De eller så travle Jon Fredrik Baksaas og Berit Svendsen tok seg god til til å høre på Julias tanker rundt fremtidens mobiltjenester. 

– Det er stas for oss i Telenor at noen av Norges ivrigste mobilbrukere samt utvalgte bloggere takket ja til å diskutere fremtidens mobiltjenester med oss, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge. Hun legger til at bloggere utfordrer tradisjonelle måter å kommunisere på, og sier mange bloggere har en allsidig og avansert bruk av teknologi.

– De yngre bloggerne har vokst opp med mobil og Internett, og bruker moderne kommunikasjonsløsninger med en elegant selvfølgelighet. Samtidig har de gjerne høye forventninger til hva deres teleoperatør skal levere på. Det er klart vi har mye å lære av bloggerne, sier Svendsen.

Spennende om mobilfremtiden

Julia Nyland syntes det var spennende å høre om Telenors fremtidsplaner.
Julia Nyland syntes det var spennende å høre om Telenors fremtidsplaner.Foto: julianyland.blogg.no

Etter besøket skriver Julia på bloggen sin at det var «utrolig spennende å høre de virkelige superbrukerne prate om hvordan de tror mobilfremtiden kommer til å bli ... Jeg er jo vant med å dra på eventer der sminke eller klær står i fokus, så det var kjempegøy for meg å bli med på noe litt mer intellektuelt». 

Så takker hun Telenor for at hun fikk komme.

Nyttig for Telenor

Men det er Telenor som burde takke. Ikke fordi Julia har sprudlet over av ideer som har satt selskapet på sporet av den neste store forretningsmuligheten. Men for å si det med Ibsen: «Ikke tusen ord seg prenter som én gjernings spor.» Når Julia forteller om besøket på bloggen sin, vil tusenvis av ungdommer og unge voksne kunne se at Telenor tar dem på alvor.

Det kan Telenor selvsagt hevde i reklamekampanjene sine også. Men det er antagelig mye bedre at ungdommene leser det mellom linjene i et blogginnlegg fra en av sine egne.

Julia begynte nylig å studere PR og markedskommunikasjon ved BI.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen