Guide

Røde Øyne

Fig 1

Et vanlig problem som oppstår når man tar bilder med kompakt - og speilreflekskameraer med innebygget blits, er ”røde øyne” syndromet. Et lite hyggelig syndrom som får det til å se ut som om en av Linda Blairs demoner har tatt opphold i personen på bildet.

Denne ”besettelsen” oppstår fordi kameraer har blitsen rett over, eller litt til siden av linsen. Dette er i de fleste tilfeller den verst tenkelige plassering, for man får da et altfor hardt og flatt lys. Grunnen til at ”Røde øyne” oppstår er at blitslyset beveger seg langs objektivets akse for å så bli kastet tilbake fra netthinnen og inn på filmpanelet som et rødt skjær.

De fleste kameraer i dag har en innstilling for å unngå ”røde øyne” (som regel et øye og et lyn sammen). Normalt vil kameraet da sende ut et eller flere blitsstøt før bildet tas, noe som minsker størrelsen på pupillen når bildet blir tatt. Men skulle man likevel være uheldig er det flere metoder for å fjerne ”røde øyne” i f.eks. Adobe Photoshop, som vi tar utgangspunkt i her.

Jeg vil her presentere tre måter å fjerne ”røde øyne” på. Selv om resultatet er noenlunde det samme ved alle metodene, liker folk å arbeide forskjellig. Det kan derfor være lurt å prøve alle tre for å finne ut hvilken metode nettopp du foretrekker. Eller eksperimenter med en mix av alle for å dedemonisere motivene dine.

Velg og desaturate

1. Zoom inn på øynene og trykk på Quick mask i verktøy paletten. (Q) (Fig 1)

2. Bruk så Airbrush pennen og sett penselstørrelsen til litt mindre enn pupillen, siden Airbrush virker på den måten at den fyller på med ”maling” så lenge du holder museknappen inne, vil du se at sirkelen vokser ut mot kantene av pupillen. Når du er fornøyd, gjentar du prosedyren på det andre øyet. (Fig 2)

Fig 2

3. Press Q for å aktivere Quick mask og velg så
Select > Inverse. (Shift+Ctrl+I.)

4. Legg til et Hue/Saturation Adjustment layer. (Layer > Hue/Saturation)

5. Hent opp fargemetningsboksen (Image > Adjust > Hue/Saturation) (Ctrl+U). Dra metningsslideren (Saturation) helt til venstre og juster etter med lysstyrke slideren til du oppnår det resultatet du ønsker. (Fig 3)

Fig 3

6. Juster gjennomsiktigheten i Hue/Saturation justeringslaget til øynene ser naturlige ut.

7. Lag et nytt lag (Shift+Ctrl+N) og zoom inn på øynene igjen. Ta en liten pensel og legg til en liten hvit sirkel litt utfra midten av pupillen, dette er for å gi øynene mer glød og får samtidig bildet til å se mer ”levende” ut. Dette kalles Catch light. (Fig 4)

Fig 4

Male i forskjellige kanaler (RGB)

Photoshop bygger sine RGB fargebilder ved å kombinere sort/hvite kanaler i hver av de tre primærfargene. Når en kanal har lite lys kommer mer farge igjennom laget. Når det gjelder ”røde øyne” vil den røde kanalen være nesten helt gjennomsiktig ved pupillene. Ved å gå inn og male med sort på pupillen i den røde kanal vil vi minske gjennomsiktigheten og dermed blokkere for rødfargen i dette området.

1. Zoom inn på øynene og ta frem kanalpaletten, slå av de andre kanalene ved å trykke Ctrl+1 slik at du kun jobber med den røde kanalen, men fortsatt kan se forandringen i navigatør vinduet. (Fig 5)

Fig 5

2. Bruk penselverktøyet med 100 % ugjennomsiktighet og mal direkte på pupillen.

3. Hvis øynene får et blått eller grønt skjær gjenta prosedyren i de grønne og blå kanalene.

4. Et problem med denne teknikken er at catchlightet forsvinner. Legg til et nytt lag (Shift+Ctrl+N) og zoom inn på øynene igjen. Ta en liten pensel og legg til en liten hvit sirkel litt utfra midten av pupillen. (Se fig 4)

Velg og lim inn

Den siste metoden er den mest tidkrevende, men er den jeg synes gir best resultat, for her bevares både mønsteret i pupillen og catch light.

1. Åpne kanalpaletten og finn ut hvilken kanal som har de mørkeste pupillene. Dette vil mest sannsynlig være det grønne laget.

2. Bruk det runde markeringsverktøyet og marker den ene pupillen, hold inn Shift (som i Photoshop betyr +) og marker så den andre. (Fig 6)

Fig 6

3. Trykk Select > Feather (Alt+Ctrl+D) og tast inn 2 som innstilling. Dette for å myke opp overgangen mellom markeringsverktøyet og bildet.

4. Kopier de markerte pupillene, Edit > Copy. (Ctrl+C). Trykk så på den røde kanalen og lim inn. Edit > Paste (Ctrl+V).

5. Gjør så den blå kanalen aktiv og gjenta steg 4.

6. Nyt det ferdige arbeidet. (Fig 7)

Fig 7

Kommentarer (2)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen