Refleksjon

RFID i CD- og DVD-er

RFID er en teknologi for å lagre informasjon i små brikker, og hente ut denne informasjon med eksterne lesere. Teknologien brukes til blant annet til pakkesporing, varemerking- og sikring i butikker og bibliotek, og i autopassbrikker.

RFID er altså en moden og velkjent teknologi, og det er egentlig rart at Ritek var den første produsenten som kom på muligheten for å bruke RFID som DRM på CD- og DVD-er.

Riteks ide er å integrere RFID-brikker fysisk i platene. Denne vil gi hver plate en fysisk avspillingsnøkkel – i motsetning til de programvarebaserte løsningene som gjerne forbindes med DRM i dag. Ritek ser for seg at alle CD- og DVD-spillere vil lages med RFID-lesere innen relativt kort tid. Ritek må imidlertid løse flere viktige problemer før dette kan bli realitet:

For det første er markedet for CD- og DVD-spillere for lengst mettet, og det vil dermed ta svært lang tid for å få en stor del av kundemassen til å kjøpe RFID-avspillere. Innen den tid vil hele markedssituasjonen for plastikkmedium ha endret seg, og kanskje har folk for alvor begynt å kjøpe musikk og filmer som filer over nettet.

For det andre er DRM-produkteter vanskelig å selge i seg selv, ingen ønsker å kjøpe en CD- eller DVD-spiller som har flere begrensninger enn den de allerede har. Mediabransjen har dessuten sine egne nye medieformat i HD DVD, og Bluray, og de vil neppe ta seg bryet med å endre produksjonsteknikk og virkemåte i den gamle DVD-standarden.

Et tredje problem er at det er relativt lett å kopiere RFID-brikker da de bare kan ha en eller ganske få uforanderlige signaturkoder. Skal de være virkelig sikker, må de ha en egen strømforsyning og CPU – noe som gjør at de ikke får plass i CD-er eller DVD-er.

I dag er de minste passive RFID-brikkene 0,15x0,15 mm, og 7,5 mikrometer tykke, men de må også ha en antenne. Selv denne størrelsen er nok til å skape ubalanse i dagens CD- og DVD-spillere, noe som vil forringe avspillingskvaliteten og gjøre levetiden på avspilleren kortere.

Mange er enda redd for farene og begrensningene i DRM-systemet, men så langt har vi til gode å se DRM som fungererer – spesielt når det gjelder musikk og film. De mest effektive eksemplene på DRM i dag finner vi online-spill som World of Warcraft, hvor hver spiller knyttes til flere kontoer som må brukes på produsentkontrollerte online-servere.

(Kilder: EFN-listen, Dagbladet, NRK, Wikipedia, Bildet er fra WikiMedia.org, lisensiert under en Creative Commons 2.5-lisens)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen