Reverse HyperThreading

Alternativ tekst mangler

Mange nikker sikkert gjenkjennende til Intels HyperThreading-teknologi. Denne går ut på at man kjører flere virtuelle tråder på en fysisk kjerne. I tilfeller der man kjører to programmer samtidig som benytter ulike deler av kjernen kan man da få en ytelsesforbedring.

Nå har vi fått dobbelkjerneprosessorer på markedet, og HyperThreading er ikke lenger like aktuelt. Til tross for en rekke slike prosessorer på markedet er det likevel mange applikasjoner som fremdeles bare utnytter én enkelt kjerne. Typisk gjelder dette spill.

AMD skal nå ha funnet en måte å utnytte dette på. Konseptet har fått kallenavnet "Reverse HyperThreading". Ved å la programvaren se to eller flere prosessorkjerner som én enkelt kjerne vil man kunne få en kraftig ytelsesøkning for de applikasjoner som i utgangspunket bare utnytter en kjerne. Noen offisiell uttalelse fra AMD angående denne teknologien finnes dog ikke i skrivende stund.

Dette er nok likevel en teknologi som har en begrenset levetid. Etter hvert som stadig flere applikasjoner kommer med støtte for flere kjerner vil det være lite poeng å skulle la applikasjonene oppfatte flere kjerner som én enkelt kjerne.

(Kilde: X86-secret)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen