Retusjer eller dø!

Foto: runeogespen
Foto: runeogespen

Forfalskning er inn! Aldri før har det blitt utført så kolossale mengder retusjering som i 2006. Utviklingen skjer i hyperfart, og magasiner som satser på naturlig skjønnhet får smertelig erfare at det på ingen måte selger. Dette har resultert i at modeller som pryder diverse magasiner ser nærmest animerte ut.
-Det ble satt verdensrekord i retusjering i 2006, og man kan med trygghet si at amerikanerne har fått gullmedalje, sier Photoshop-ekspert Mattis Karlsson til Aftonbladet.

Foto: runeogespen
Foto: runeogespen

Ikke tabu
For ikke mange år siden var retusjering tabu, men i dag er det en helt naturlig del av hverdagen til fotografer. Det blir stadig mer og mer vanlig at fotografene hyrer sine egne retusjerings-spesialister fordi dette arbeidet er tidkrevende og dessuten stiger kravet til spesialkompetanse stadig. Teknikken har blitt grenseløs og publikum har blitt vant til å se overjordisk vakre modeller - som selvsagt har fått seg en real omgang i retusj-rommet.
-Resultatet blir at modellene ser tegnede ut. Men jo mer vi får se av retusjerte modeller, jo mer vant til dette blir vi - og mer godtar vi. Slik blir grensene stadig sprengt, fortsetter Karlsson, og mener alt for mange fagfolk misbruker retusjeringen.

Kjapt og enkelt
Retusjeringsverktøyet er i dag meget avansert, men kan ofte utføres kjapt og enkelt. Healing Brush i Photoshop for eksempel, tar bort alle ujevnheter i huden. Ved et klikk forsvinner alle rynker og kviser. Forlengelse av ben og forandring av kroppsfasongen gjøres på et blunk. Karlsson synes alt blir glatt og livløst.
-På bare fem år har disse arbeidsmetodene blitt “allemannseie”. Slitz, Café og FHM har ingen grenser for hva som gjøres med modellene digitalt.

Barbie
Vi husker vel alle oppstyret som fulgte etter at Claudia Schiffer poserte for Hennes & Mauritz før jul i 2001. Motekjeden fikk voldsom kritikk for å bruke en modell som så til de grader unaturlig ut. Claudia ble fremstilt som en barbiedukke og hadde ikke mye naturlig over seg.
Siden har vi sett Kate Winslet med en total-retusjert kropp på forsiden av et amerikansk glamourblad (for øvrig en av de få som har blitt sint for dette!), en “plutselig-så-vakker” Tori Spelling poserende i atter et annet stort magasin og selvsagt Mariah Carey, Jennifer Lopez og Victoria Beckham med “nye” kropper på glanset papir.
For ikke å snakke om Vendela Kirsebom. 40-åringen bekymrer seg ikke lengre for hvordan hun tar seg ut på fotografering i badeøy.
-Jeg stoler på at de som retusjerer meg gjør en god jobb, uttalte hun i fjor sommer.
Vel, kanskje unge modeller i fremtiden vil tenke som Vendela og slutte å sulte seg? I så måte vil utviklingen få en noe overraskende vending.

Bevisstgjøring
Foreningen Start Marketing All Looks, med talsmann Frances Lucas i spissen, jobber aktivt med å naturliggjøre motebildet igjen.
-Vårt mål er at naturlig skjønnhet på nytt skal bli inn. Alle kvinner har forskjellige kropper og vi vil at alle slags kropper skal brukes i motereportasjer og reklame, sier han.
For tiden har foreningen en verdensomspennende underskriftskampanje som skal bevisstgjøre menneskers syn på naturlig skjønnhet.

Her kan du se Evolution Beauty som er et godt eksempel
 
 
 
 
 
Denne artikkelen er hentet fra Fotopia.no. Gjengitt med tillatelse.
 

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen