(Bilde: Bloomua/Shutterstock.com)

Rettighetshavere har tjent over seks milliarder kroner på ulovlig YouTube-innhold

Ulovlige videoer gir store reklameinntekter for selskapene.

Rettighetshavere har blitt stadige mer ivrige i kampen mot spredning av opphavsbeskyttet innhold, for eksempel i form av å kreve fjerning av over én million lenker til beskyttet materiale fra Google daglig, og gjennom heftige søksmål.

Det er ikke dermed sagt at rettighetshavere bare taper penger på spredning av beskyttet innhold. Nettstedet Ars Technica viser nå til en artikkel i avisen Financial Times (krever betaling), hvor det kommer frem at innholdprodusentene faktisk også tjener en ganske solid slant på den ulovlige virksomheten.

Har tjent 6,5 milliarder kroner på reklame

Det svært populære, Google-eide videonettstedet YouTube skal ha betalt rettighetshavere så mye som én milliard dollar, rundt 6,5 milliarder kroner, gjennom et system som heter «Content ID».

Content ID ble introdusert i 2007 og er et system som tråler innholdet på YouTube i den hensikt å oppdage opphavsbeskyttet materiale. Når slikt materiale oppdages kontaktes den aktuelle rettighetshaveren med et tilbud om å enten få innholdet slettet eller plassere reklame på innholdet og dermed tjene penger på visningene.

Rundt 5000 selskaper deltar i Content ID-systemet, deriblant alle de største filmstudioene, TV-selskapene og plateselskapene. Av disse skal de aller fleste foretrekke å tjene penger på opphavsbeskyttede videoer i stedet for å fjerne dem, og dermed blir altså reklameinntektene fort store.

Mindre bra for brukerne

Selv om Content ID tilsynelatende har fungert ganske godt for både Google og rettighetshavere, peker Ars Technica på at systemet ikke nødvendigvis fungerer like godt for forbrukere.

Tidligere fanget for eksempel systemet ofte opp opphavsbeskyttet materiale som faller under den såkalte «fair use»-klausulen i lovgivningen. Denne innebærer at beskyttet materiale kan benyttes uten tillatelse fra rettighetshaveren i blant annet kommentarer, parodier, nyheter og i forskningsssammenheng.

Google endret imidlertid Content ID-systemet i 2012, slik at rettighetshavere nå må sende en formell forespørsel om fjerning av innhold dersom brukeren som lastet det opp bestrider Content ID-kravet. Dette er ment å begrense grunnløs og uberettiget fjerning av YouTube-videoer.

Du bør passe deg dersom du laster opp musikk på YouTube:
Platebransjen går nemlig nå etter brukere av nettstedet »

Kommentarer (5)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen