Refleksjon
(Bilde: Nikon.com)

Har retrobølgen nådd toppen?

Nikon Df har ikke slått skikkelig an.

Så kom det endelig. Kameraet som alle har ventet på. Det ultimate retrokameraet. Det har ikke manglet på lekket informasjon, bilder eller promovideoer fra Nikon selv.

De aller fleste av oss fotoentusiaster visste hva Nikon ville lansere, og hvordan det kom til å se ut, lenge før den offisielle informasjonen fra produsenten selv ble offentliggjort.

Det ultimate retrokamera

Det kriblet allikevel litt i magen da pressemeldingen fra Nikon tikket inn i mailboksen, og kameraet endelig var offisielt. Nikon Df, digital fusjon, et møte mellom gamle prinsipper og moderne teknologi.

Et rent fotokamera, uten mulighet for videopptak. Et kamera for puristene, som bruker kameraet til å ta bilder. Et kamera som appellerer til alle de som liker fotografering, og som har knyttet retrobølgen til sitt bryst.

Men er det egentlig noen som kommer til å kjøpe dette kameraet?

Les også: SNIKTITT: Nikon Df

Nikon Df, det siste retrokameraet?
Nikon Df, det siste retrokameraet?Foto: Nikon.com

Retrobølgen som har skylt over fotobransjen de siste årene har på mange måter blåst liv i en bransje som har slitt litt med å fornye seg selv, noe som for så vidt ikke er en ny trend.

Fotoprodusentenes siste filmbaserte fotokameraer var langt på vei så gode som de kunne bli, og den digitale revolusjonen fra midten av 2000-tallet blåste liv i bransjen igjen. Nå måtte produsentene nok en gang starte fra bunn og bygge opp produktporteføljen med digitale modeller. Avstanden mellom kvaliteten på analoge bilder gav produsentene noe å bryne seg på, og jakten på et kamera som har kunnet matche de analoge har drevet produsentene fremover.

Nå har imidlertid de digitale kameraerne blitt så gode, så optimaliserte og så funksjonsrike, at man ikke trenger å kjøpe nytt for å stadig vekk ha noe som er godt nok lenger.

Det stadige fokuset på å gå fremover kan ha vært noe av årsaken til at retrobølgen har fått slikt fotfeste blant forbrukerne, fordi det minner oss på at det ble laget svært gode fotokameraer i gamle dager også.

Et teknologisk skille

Helt siden fotograferingskunsten ble oppfunnet i midten av 1800-tallet har fotoprodusentene hatt ett felles mål: Å lage et kamera som er bedre enn sin forgjenger og sine konkurrenter.

Gjennom de siste hundre årene har dette endret fotokunsten på flere plan, med bedre automatikk, lysmåling, hastighet og presisjon. Moderne kameraer har fantastisk automatikk som ikke krever at fotografen kan noe som helst om fotografering.

Det er egentlig svært lite ved moderne kameramodeller som minner om kameraene fra 70- og 80-tallet. Mye av grunnen til til det skyldes kameraets moderne elektronikk, som muliggjør større friheter for fotografens egne preferanser.

Det henger sammen med at kameraer i dag i stor grad er menybaserte, og at man i hovedsak gjør innstillingsendringer mens man ser på kameraets LCD-skjerm.

Retro, retro og retro. Nikon Df.
Retro, retro og retro. Nikon Df.Foto: Nikon

Fujifilms første retromodell, X100, bød på alt som en fotoentusiast ønsket seg. Moderne fototeknologi, en stor bildebrikke, lyssterk fastoptikk og et skikkelig retrodesign som virkelig oppfordret til manuell fotografering og tenking. Et kamera uten mulighet for å endre brennvidde, med et eget lukkerhjul på toppen med definerte lukkertider og blenderjustering på objektivet.

Kameraet bød også på en stor optisk søker med det lille ekstra. Et vipp på en bryter og vips skiftet søkeren til en moderne, elektronisk søker med alt av digital informasjon tilgjengelig. Ønsket man å utforske og utvikle sine fotografiske ferdigheter var kameraet perfekt, samtidig som at det var enkelt å bruke selv for de som ikke kunne noe som helst om blender, eller lukker eller ISO-verdier.

X100 var på mange måter entusiastkameraet som passet til alle, noe som har vært helt avgjørende for kameraets suksess.

FinePix X100, kameraet som startet retrobølgen.
FinePix X100, kameraet som startet retrobølgen.Foto: Fujifilm

Et kamera for de få

Nikon Df er ikke laget for å passe til alle. Det er tross alt et fullformatskamera til 25 000 kroner, noe som gjør at kundemassen er relativt begrenset. Kanskje er kameraet laget for å overtale de siste etternølerne, som har tviholdt på sine aldrende, analoge modeller og som ikke har vært overbevist om at digitale modeller har vært gode nok til at de analoge kunne byttes ut.

Nikon Df fremstår som kameraet som alle egentlig har ønsket seg, men som ikke passer til så mange. Det er svært positivt at Nikon har laget et kamera som muliggjør bruk av eldre optikk, men er det så mange som egentlig har slik liggende? De aller fleste har nok oppgradert optikkparken sin etterhvert, og det er vanskelig å tro at man kjøper Df på grunn av dette argumentet.

De som vurderer å bruke 25 000 kroner på et kamera er som regel personer som lever av å ta bilder, og da blir spørsmålet hvilket kamera som gir mest for pengene.

Å kjøpe Df er en billig måte å skaffe seg det langt dyrere D4s bildekvalitet, men man får ikke anvendeligheten som D4 byr på med videofunksjon, innebygd batterigrep og arbeidsflyten man kjenner om man er vant til å bruke Nikons digitale speilrefleksmodeller.

Det å ikke implementere videofunksjon i kameraet tilfredstiller kanskje de som mener at et fotokamera kun skal brukes til fotografering, men det fjerner også en svært stor del av de aktuelle kjøperne som bruker kameraene til multimediaproduksjon.

Salgssvikt

Tidligere i november måtte Nikon nedjustere forventningene for sitt estimerte overskudd for 2013, da salget av kameraprodukter ikke har vært like godt som forventet.

Nikon er ikke den eneste produsenten som sliter med salget, og i tradisjonen tro vil nok salget ta seg opp nærmere jul når julegavesesongen slår inn for fullt. Det er imidlertid verdt å legge merke til at Nikon Df ikke er inne på Amazon.coms toppliste over etterspurte kameramodeller, en indikasjon på at kameraet ikke har slått så godt an som kanskje produsenten hadde håpet på.

Les også:Nikon sliter med salget

Dette er iallfall tendenser på at noe er i ferd med å skje med fotobransjen, og at retrobølgen muligens nådd sin topp. Det er imidlertid lite som tyder på at Fujifilm og Olympus, som har vært de produsentene som har brukt trenden for alt den er verdt, kommer til å gi seg med å produsere moderne kameraer med retrodesign.

Nikon har muligens laget det ultimate retrokameraet, men det er kanskje ikke helt det kameraet folk ønsker seg akkurat nå.

Jeg tviler på at det kommer noen oppfølger til Nikon Df, men det kan godt hende at jeg tar feil. Det vil tiden vise.

Les også: 10 ting du kan lære av kjente fotografer

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen