Reagerer på Telenor-reklame

Telenor har nemlig fått viet en hel side i det populære tegneseriebladet, hvor operatøren reklamerer for kontantkort. Dette er bakgrunnen for at det har oppstått spørsmål om hvor vidt dette kan kalles barnereklame eller ikke.

Informasjonssjefen i Telenor Mobil hevder at reklamen er rettet mot foreldre, og ikke barn. Annonsen har et budskap som ettersigende skal gi foreldre dårlig samvittighet dersom de ikke har kjøpt nytt kontantkort til ungene.

Både Barneombudet og Forbrukerombudet mener derimot at det er uakseptabelt å bruke et medium med en såpass ung lesergruppe som Donald Duck, og mener at mediet selv har ansvar for å unngå slike typer annonsering. Egmont serieforlag, som er utgiveren av det populære bladet, sier på sin side at de skal forandre på annonsen før den trykkes flere ganger.

Det er forøvrig ikke noe nytt at stadig flere barn får mobiltelefon av foreldrene, sine selv om det blant mange hersker stor motstand mot den nye trenden.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen