Test

Rått og brutalt

Denne testen er utført av vår samarbeidsparner ITpro.

I det amerikanske fotballspillet Blitz: The League blir du satt i sjefsstolen til et lag som er på vei ned i ligasystemet.

Laget får nye eiere, nye spillere og nytt navn, i håp om at en fersk start skal være begynnelsen på en suksessrik æra for laget.

I mangel på lisens til å bruke virkelige spillere har utviklerne skapt en fiktiv liga med enorme mengder intriger og drama, sterkt krydret med heftig vold og usensurert munnbruk.

Til tross for at selve spillbarheten ikke er på nivå med de mest kjente spillene om amerikansk fotball, byr det på nok moro og intensitet til at spillet får en mer enn godkjent livsperiode på din Xbox.

Se flere bilder fra spillet i bildekarusellen til høyre. Klikk på zoom for å se bildene i full størrelse.


Introduksjon
I Blitz tar du altså kontrollen over et amerikansk fotballlag, og vrien er vel at alt er lov. Under en kamp blir du belønnet etter hvor brutal du er.

Knekker du for eksempel foten til en motspiller, får du som belønning muligheten til å utføre enda mer brutale taklinger.

Systemet for å angripe og unngå angrep, bygge bonuser og momentum gjør Blitz: The League til en ganske så artig opplevelse.

I lengden opplever du dessverre at den kunstige intelligensen er haltende, og det hele blir ganske gjentakende.

Grafikk
Grafikken er godkjent, men ikke så mye mer enn det. Teksturene og tilskuerne ser rimelig forrige generasjon ut, selv om grafikken har fått en HD-overhaling.

Spillerne ser ganske så bra ut, og har god animasjon, og troverdigheten er definitivt tilstedet når man ser på interaksjonen mellom spillerne ute på banen - og det er jo det viktigste.

De mange mellomsekvensene i kampanjen er dessverre forferdelige.


Lyd

Midway har gjort en god jobb på lydfronten. Musikken er omfattende, variert og passer godt til spillet. Kjapp rock og rap øker stemningen i forkant av kampene.

Det høres også godt under kamp når en spiller får knust alle ribbeinene under en takling.

Trykket fra høytalerne er slikt at du lever deg mer inn i all volden. Empatien øker, og du kan til tider føle smerten.

Stemmeskuespillet fungerer greit, og spillerne lirer av seg mye morsomt i løpet av en kamp.

Selv om mange av fornærmelsene kan bli kjedelige å høre på etter en stund, dukker det opp et gullkorn nå og da.

Spillbarhet
Når du starter kampanjen må du skape et helt nytt lag, og velge både navn, drakter, farger, stadion, trenere og spillere.

De forskjellige banene, spillere og trenere har påvirkning på spillestilen din - om den er konservativ eller aggressiv, om du foretrekker langpasninger eller å løpe med ballen.

Før kamp kan du blant annet velge hvordan spillere skal trene, behandling av skadde spillere, velge heiagjengjenter, hyre trenere og vedde penger på utfallet av neste kamp.

Du kan også dope spillerne dine for å få de til å prestere bedre, men da er det viktig med gode leger som kan lage steroider som ikke resulterer i positive dopingtester.

Du kan også kjøpe nytt utstyr som hjelmer og sko til spillerne dine, men alt koster mye penger. Disse skaffer du gjennom veddemål, men den enkleste måten er å vinne kamper med stil og effektivitet. Antall skadde spillere på det andre laget ved kampslutt er en av tingene som bestemmer hvor mye du tjener.

Historien er ikke den mest spennende noensinne fortalt, men den fungerer greit. Mannen som eier laget og ordføreren i byen har lumske planer, og det er opp til deg å holde disse i sjakk ved å prestere på banen.

Ofte ser du en mellomsekvens der de planlegger å sparke deg om du taper neste kamp, og realistisk nok tar det ikke mange dårlige resultater før du er arbeidsløs. Alt i alt er historien og kampanjen artig nok til å forsvare i hvert fall én gjennomgang.

Spillbarheten er greit gjennomført. Du har et hav av taktikker og velge mellom foran hvert spill. Om du skal løpe med ballen, sentre den, diverse lurespill og avanserte langskudd for å sikre et poeng ved slutten av en omgang.

Det samme gjelder når du er på defensiven, med tilsynelatende uendelige muligheter for å velge hvordan du mest effektivt stopper motstanderen din.

Tempoet i Blitz er betraktelig raskere enn i for eksempel EAs Madden. Om Madden er amerikansk fotball sin Fifa, er Blitz Fifa Street.

Det høye tempoet gjør spillet ganske så morsomt. Når du etter avspark bare har et par sekunder på deg før tre motstandere er noen få meter unna deg, klar til å rive lem fra lår, kjenner du pulsen øke betraktelig.

Gleden er stor når du etter hvert endelig får til avanserte taktikker og kompliserte spill, men det er også da spillets største problem viser seg - den kunstige intelligensen er ikke god nok. Du lærer deg fort å utnytte den, og finner ut av hvilke taktikker som nesten utelukkende resulterer i touchdown om og om igjen.

Det er heller ikke så artig å være på defensiven, da tempoet gjør at det nesten blir tilfeldig om du klarer å sette inn en takling eller ikke. Oversikten er dårlig og du klarer ikke registrere om taktikken du valgte hadde noen annerledes effekt enn tidligere taktikker.

Det kjedelige med å være i forsvar forsvinner det sekundet du klarer å sette inn en benknusende takling. For hver meter du skaffer i angrep, og for hver takling i forsvar, bygger du opp poeng.

Poengene kan brukes til å skru på en bullet-time liknende slow-motion. I angrep lar dette deg unngå taklinger og lett komme forbi motstanderen. I forsvar tillater det deg å takle motstanderen rett til nærmeste sykehus.

For hver gang du effektivt bruker poengene dine, samler du opp momentum som til slutt gir deg ekstra sterke krefter. Disse bør brukes om du for eksempel er omringet av 5 motstandere rett utenfor touchdownlinjen, eller trenger å gjøre noe helt usannsynlig imponerende for å stoppe den angripende motstanderen rett før kampslutt.

Spesielt voldelige taklinger blir akkompagnert av røntgenbilder som viser bein bli knust, noe som lar deg leve deg mer inn i smerten og spillet.

Mer negativt om den kunstige intelligensen er at noen gang bestemmer motstanderen seg rett og slett for å ikke tape.

Motstanderen fanger ballen i luften på mirakuløse måter, unngår taklinger som om det var ingen mårradag, og så videre. Dette skjer ikke ofte, men er frustrerende nok og som legger en demper på det som ellers er et vanvittig morsomt, hektisk og intenst sportsspill.

Multiplayer

Flerspillerdelen er hvor Blitz virkelig skinner. Over Xbox Live kan du nyte alle de positive sidene av spillet uten å bli plaget av den haltende kunstige intelligensen.

Spillet er på sitt beste når du har en kompis på besøk, og vinner i siste sekund etter en fantastisk touchdown eller en imponerende takling. Blitz’ flerspillerdel bidrar virkelig til levetiden til spillet, og når den i tillegg er fri for lagg og forsinkelser, er det bare å nyte moroa.

Konklusjon

For en som aldri har vært en spesielt stor fan av amerikansk fotball, har Blitz: The League imponert.

Når sporten blir utført på denne måten; med stil, tempo og intensitet, er det bare å gi seg ende over.

Kampanjen er morsom, og mulighetene med å kreere av sitt eget lag gjør det hele nesten like avhengighetsskapende som et godt rollespill.

Den kunstige intelligensen er ikke hele tiden god, men det glemmer du av så fort du spiller med en kompis eller over Xbox Live. Et spill å anbefale.

Norges beste mobilabonnement

August 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen