R700 støtter DX 10.1?


Tesselering

ATI satser sterkt på tesselering, som er en teknikk for å dele opp polygoner i flere mindre deler. Dette medfører at objekter ser mer realistiske ut.

Eksempelvis kan man lage svært realistiske terreng ved hjelp av tesselering. Flere polygoner betyr tradisjonelt at ytelsen går ned, men med tesselering i hardware kan ytelsen opprettholdes.

Dagens DirectX 10-standard støtter ikke tesselering, men det ventes at neste generasjon vil gjøre det. Dermed blir det opp til spillutviklerne å eventuelt bygge inn slik støtte nå i sine OpenGL-titler.

Klikk for større bilde
Klikk for større bilde

Nylig lanserte AMD sin første DirectX 10-baserte grafikkprosessor, og til høsten ventes oppfølgeren R650. Til neste år kommer enda ny generasjon grafikkprosessorer fra AMD, hvor toppmodellen har kodenavn R700.

R700 vil bestå av flere prosessorkjerner og skal visstnok få hardware-støtte for neste oppdatering av DirectX. Det er foreløpig usikkert om denne blir kalt DirectX 10.1, DirectX 11 eller noe annet.

Kilder hevder også at R700 blir fabrikert med 55 nm-teknologi, men det er foreløpig ingenting som er offisielt bekreftet.

Hardware-tesselator
Det som er sikkert er at R700-brikken, i likhet med R600, vil ha innebygget hardware-tesselator. Les mer om tesselering i faktaboksen til høyre.

(Kilder: Fudzilla, Gamestar.de)

Kommentarer (70)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen