Quiet Village – Silent Movie

Sommer og sol, skyer og vind og blomster og så videre. De kristne skjønte det, sommeren er bare best. Og når et album vekker slike sommerlige følelser i lytteren slik elektromusikerne Quiet Village gjør med sitt nye album, da er det allerede en suksess. Men en del av utfordringen er å holde på sommervarmen over en lengre periode, her er det snakk om nøyaktig 60 minutter. Klarer Quiet Village det? PS: Quiet Village er selvfølgelig en duo, akkurat som de tidligere omtalte Matmos og Booka Shade.

Oldskool sommer

Som på bildet, oser musikken til Quiet Village av sommerstemning.

Quiet Village går riktignok under termen "elektronisk musikk", men musikken på "Silent Movie" preges av stiler som funk, soul, disco, reggae og chillout med en dæsj av karibiske og andre etniske undertoner. Duoen mikser mellom å sample og å bruke live instrumentering, noe som gir et funky resultat. Et slående eksempel på denne bevisste sjangerbruken er den reggaeinspirerte låta med det ironiske navnet Pacific Rhythm. Det er ikke snakk om generisk reggae à la Bob Marley her, men et eventyr med klare røtter og en leken stil, noe som kjennetegner resten av albumet. I tillegg er det, som på flere låter, med et forstyrrende støyelement. Det er vanskelig å vite om dette er et bevisst musikalsk grep eller rett og slett stammer fra en filkorrupsjon i den digitale promoen. I tilfelle sistnevnte: skjerpings, plateselskap!

Åpningssporet Victoria's Secret er den døsige manifestasjonen av sommerlig nytelse. Rett og slett deilig. Forøvrig er lyden Quiet Village har skapt seg på debutalbumet behagelig retrofil og universelt gjenkjennelig. Resultatet er en rekke gladlåter som kommer til å slå godt an på sommerfester og andre tilstelninger man gjerne får varme og gode minner fra. Vi kan nevne Utopia, med sin gitarklimpring fra Middelhavet og Keep on Rolling, som med sin behagelige rytme, avslappede vokal og strykerbruk minner kraftig om det eminente sommeralbumet "Clubquart 01".

Ambient sommer

Quiet Village består av Joel Martin og Matt Edwards.

Albumet er likevel ikke uten sine problemer. Helhetsinntrykket har en tendens til å bli for flytende og forglemmelig. Det er lett å ikke huske hva man nettopp har hørt ved enkelte anledninger. Ambientmusikk og sommer hører jo sammen, da begge legger vekt på atmosfære og avslapning, men blir det for ambient kan man lett glemme seg og bli solbrent. Med andre ord: Deler av musikken blir for kjedelig og lite tiltalende, selv om den lett kan summe i bakgrunnen uten problemer. Låta Circus of Horror kan først virke som en lettsindig funklåt, men blir fort for repetitiv og uinteressant. Dette problemet påvirker flere låter.

På samme tid er "Silent Movie" rikt, for i tillegg til den oldskoole chillouten og ambiente atmosfæreskapingen, blir vi også servert finurligheter som den nevnte reggaelåta og en fengende sang som Too High to Move. Den er også repeterende, men har acapella-aktig vokal og et rytmeelement som kan kalles kvinnelatter som slår inn til tider. Kvinnelatter som rytme funker altså meget godt, samtidig som melodien er digg og pianoet holder interessen ved like.

"Silent Movie" er et album rikt på varme og fargerike opplevelser, selv om man titt og stadig kan falle ut av det tidvise altfor nøytrale innslaget enkelte av låtene presenterer. Albumet vipper mellom karakterene 6 og 7, altså nokså godt og godt, men siden det har enkelte sterke låter og alt i alt frembringer minner om fordums og kommende somre, kan man ikke gjøre noe annet enn å sette drinken på bordet ved siden av hengekøya og løpe i det forfriskende havet ved den golde strandkanten.