I stedet for en kontroller med sensorer for å måle svette, endte Sony opp med en svært lik design som forgjengeren. (Bilde: Sony/Ubisoft)

PS 4-kontrolleren skulle egentlig ha svettemåler

Ville bruke spillerens reaksjoner i spill.

Da Sony først begynte å planlegge utseendet og funksjonaliteten til den nye kontrolleren sin, var det mange ideer ute og fløy. Svettesensorer var bare én av mange ideer, fortalte  Sonys sjefsarkitekt Mark Cerny til Stuff, og fortalte at de skal ha sett på omtrent alle mulige tenkelige design og funksjoner.

— Ville det for eksempel hjelpe å måle den galvaniske responsen i huden? Vi prøvde uhorvelig mange ting for å se hva vi kunne få til, før vi gikk til spill-teamet og spurte dem hva de trodde de kunne ha bruk for, fortalte Cerny. 

Måler stressnivået

Skulle Sony ha gått for måling av galvanisk respons, sensorer som altså kunne måle både svette og ledningsevne i huden, ville de hatt mulighet for å holde følge med på stressnivået til spilleren. Akkurat hvordan dette skulle blitt brukt i et spill fortalte ikke Cerny noe om. 

Kontrolleren de endte opp med til slutt har ingen biomåling, men er heller en lettere modifisert versjon av dagens DualShock 3-design. Den har fått en berøringsfølsom plate på midten av kontrolleren, samt en lysstripe på baksiden, men ellers er det ikke store endringer som er gjort.

Cerny lover imidlertid at førstepersons-skytespill vil bli enda bedre på Playstation 4 enn tidligere, grunnet de forbedrede skulderknappene. 

Den norske prisen er allerede avslørt: 
Så mye vil Playstation 4 koste i Norge »

(Kilde: Stuff via The Verge)

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen