Prøver nye metoder

2005 har vært et godt år for Motorola, og selskapet spiser seg stadig nærmere innpå Nokia, som fortsatt råder tronen på verdens mobilmarked. Det er ingen tvil om at mye av Motorolas suksess kan tilskrives Razr-modellene, som har kommet som perler på en snor den siste tiden.

En modell som derimot ikke kan ta så mye av æren for Motorolas suksess det siste året, er Rokr, iTunes-mobilen som selskapet utviklet i samarbeid med Apple. Det var en rekke faktorer som medvirket til at Rokr ble en fiasko for begge selskapene.

Allerede fra starten av samarbeidet hadde Motorola og Apple ulike synspunkter på hva slags mobiltelefon Rokr egentlig skulle være. Da telefonens form og funksjoner endelig var klare, kom problemene med å finne en operatør som var villig til å støtte Rokr.

Da telefonen etter flere måneders forsinkelser omsider ble lansert, møtte den alt annet enn stående ovasjoner. Publikum var skuffet, både på grunn av telefonens begrensning på hundre sanger, i tillegg til designet. Rokr lignet rett og slett ikke på Apples musikkspillere, verken på utsiden eller innsiden. Det var akkurat slik Apple ville ha det. Rokr var Apples måte å vise de kunne sette en støkk i mobilmarkedet - hvis de ønsket, vel å merke.

Det hele kulminerte i at sjefen i Motorola, Ed Zander, slang med leppa og sa "Screw the Nano" på et seminar i California tidligere i sommer. Svar på tiltale fikk han også, da toppsjefen i Apples iPod-avdeling, Jon Rubinstein, i et intervju sa at han ikke forsto poenget med Rokr.

De to selskapene har utvilsomt lært mye nytt i løpet av Rokr-samarbeidet, både om mobiltelefoner, musikkspillere og om hverandre. Skal vi tro nettstedet Cnet, har imidlertid Motorola også snappet opp et triks eller to i løpet av samarbeidet. Nå meldes det nemlig at Motorola har planer om å adoptere Apples salgsstrategi for nye produkter.

I stedet for å annonsere nye produkter flere uker i forveien, sverger Apple nemlig til en helt annen metode. Selskapet har nemlig for vane å legge sine nyheter ut for salg i samme sekund som de presenteres for verden.

Samtidig med adopsjonen av Apples strategi med å holde tett om nye planer, kan Techwhack - ironisk nok - fortelle at Motorola nå avslører at morgendagens iTunes-telefoner vil ha både megapikselkamera, uttak for 3,5 millimeter minijack-plugg og plass til nærmere tusen sanger, fremfor Rokrs hundre.

(Kilder: c|net, Tackwhack, Wired)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen