Produsentenes geniale markedsføring – del II

Vår påstand den gangen var at lekkasjene kom ”som bestilt”. De kom på samme måte hver gang, og det bidro til å skape masse diskusjoner og forventninger hos interesserte, for hva som skulle komme. Vi hevdet at denne økte forventningen var bra for produsenten, og at det var sannsynlig at de selv lekte denne informasjonen.

Etter hendelser, og opplysninger vi har fått tak i de siste ukene, må vil trekke tilbake disse påstandene.

Det viste seg nemlig, i følge informerte kilder, at i etterkant av lekkasjene om nye Canon-produkter i slutten av august, ble det en intern oppvask i Canon. Det gikk mye interne dokumenter som beklaget lekkasjene, og alt det førte med seg. Canon gikk også ut og beklaget overfor pressen at lekkasjer hadde forekommet. Vi regner det som lite sannsynlig at dette er en del av ”spillet”, og at de fører oss bak lyset. Hadde de gjort det, hadde det oppstått et alvorlig tillitsproblem hvis det ble avslørt.

Men vi hevdet i forrige artikkel at også Nikon muligens drev dette spillet, og de siste par ukene har det svirret sterke rykter om et nytt, spennende speilreflekskamera fra Nikon, nemlig D200, som så ut til å kunne bli en konkurrent til Canons nye 5D. Så for en uke siden, mottok pressen invitasjon fra Interfoto, Nikons distributør i Norge, til lansering av en ”Verdensnyhet fra Nikon” på Grand Hotell. Dette smakte det fugl av, og de aller fleste var overbevist om at nå kom D200. Lansering på Grand Hotell om kvelden er ikke daglig kost, så alle ventet seg noe stort.

Det var gått ut pressemeldinger om nye kompaktkameraer fra Nikon tidligere på dagen, men der var det ikke noen verdensnyheter å finne. Dette styrket troen på at det ville komme mer under pressekonferansen – at Nikon skapte en forventning, og gjemte rosinen til slutt.

Men det store uteble. Det kom ingen overraskelser og ingen D200 på pressekonferansen. Verdensnyheten viste seg i beste fall å være diskutabel, og et samlet pressekorps var svært skuffet. Det bedrer ikke akkurat en produsents eller distributørs anseelse.

På dette grunnlaget trekker vi tilbake enhver påstand om at kameraprodusentenes markedsføring er genial.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen