Produsentenes geniale markedsføring

Lekkasjer
Svaret er naturligvis lekkasjer. I vinter, før Canon EOS 350D ble lansert, begynte det å sirkulere rykter på diverse diskusjonsfora. Canon kommer alltid med nye kameraer i forbindelse med de store fotomessene PMA om våren og Photokina om høsten (eller til omtrent samme tid de årene det ikke er Photokina-messe). Derfor er det veldig lett for at det starter diskusjoner basert på rykter om hva som kommer.

Disse rykteflommene pleier å toppe seg ved at det kommer noe som likner på offisiell informasjon, enten i form av en brosjyre i PDF-format, eller svært mangelfull informasjon på en offisiell nettside. Dette skjedde også i vinter, og spekulasjonene gikk høyt og lavt om hvorvidt dette var korrekte opplysninger eller ikke. Da 350D ble lansert så vi at opplysningene stemte.

Så gikk det litt tid, og så begynte ryktene om nye Nikon-kameraer å florere. Da gikk det ikke så lang tid før det dukket opp en bruksanvisning til Nikon D50, og etter hvert kom det også informasjon om D70s, før Nikon mer eller mindre offisielt gikk ut og bekreftet det hele. Også denne gangen var informasjonen som var lekket ekte.

Deretter gikk store deler av sommeren, før vi nå i begynnelsen av august, igjen så ryktene begynne å strømme ut i forbindelse med Canons høstlanseringer. Igjen kom det en PDF-brosjyre på et nytt kamera fra Canon, og igjen dukket det opp rudimentær informasjon om andre produkter på en offisiell Canon nettside.

Lesernes reaksjoner
Så går diskusjonene igjen om hvor vidt det er noen som har hacket seg inn på siden, og forfalsket bilder, om brosjyren er forfalsket, om dette er lekkasje fra en utro Canon-medarbeider, eller om det er bevisst lekkasje fra Canon, for å skape oppmerksomhet rundt produktene.

Verken Canon eller noen andre vil naturligvis bekrefte at de lekker dette, for det ville undergrave hele stuntet. Men siden lekkasjene foregår på omtrent samme måte hver gang, og nettsidene forsvinner igjen svært fort (så bare et par mennesker rekker å se det, så alle andre kan tvile på om det er sant, eller noe de bare finner på), så tyder mye på at dette er en markedsføringsstrategi.

Internasjonale diskusjonsfora flommer nå over av rykter om nye Canon-produkter, og det er vanskelig for fotointeresserte å diskutere noe annet, for postene drukner formelig i alle trådene om de nye produktene. Det betyr at tusenvis av entusiaster er mer opptatt av nye verktøy, enn det å bruke verktøyene. Det diskuteres høyt og lavt i et par uker før lansering av produktet, og produsenten har ikke brukt et rødt øre på markedsføring.

Ganske smart, spør du oss.

Men når vil forumbrukerne gjennomskue dette, og bruke den informasjonen som offisiell informasjon, og basere sine kjøpsavgjørelser på det? Vil produsentene begynne å av og til lekke uriktig informasjon bare for at vi brukere ikke skal kunne stole helt på lekkasjene? Dette ser ut til å være et spill fra produsentenes side, og vi brukere elsker å spille det. Vi fråtser i rykteflommen, og blir mer og mer spent på hva som kommer. Produsentene får det som de vil, og vi kan leve i spenning litt lenger, og få opp forventningene våre. Det ser ut som begge parter liker dette spillet. I så fall: La det fortsette. Så lenge det ikke kommer istedet for mer interessante diskusjoner, så synes vi det hele er ganske fornøyelig.


Erik Faarlund
Redaktør

Ps. Som redaktør setter jeg pris på at rykteflommene ikke har tatt overhånd på akam-forumet. La det gjerne fortsette slik.

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen