Produsentene må ta større ansvar

Den andre paneldebatten på Gulltasten 2009 ble innledet av den nordiske sjefen i HTC, Peter Frølund, som skulle snakke om fremtidens mobiltelefoner. Naturligvis ble foredraget preget av HTCs fremtidsvisjoner, men konkurrerende mobilprodusenter møter utvilsomt de samme utfordringene, og ser de samme tendensene i markedet.
Foredraget gikk over til paneldebatt, der representanter for mobilprodusentene Sony Ericsson, Samsung, LG og HTC, samt forhandlerne Kjedehuset og Klart Svar, diskuterte hvordan de på best mulig måte kunne yte sitt beste for sluttkundene – altså bedriftskunder og privatpersoner.
Touch er tingen
Peter Frølund fra HTC fokuserte først og fremst på smarttelefoner i sitt foredrag. Innen 2013 er det forventet at det er 122 millioner smarttelefoner i omløp over hele verden, og det interessante er at de fleste store mobilprodusentene på markedet er representert i dette segmentet.
- Det finnes ikke en produsent til stede som ikke har en touchtelefon, sier Frølund.
Han viser også et bilde av ”skallet” til flere populære smarttelefoner på markedet – med logoer fjernet –, og viser at det ikke er enormt store forskjeller når det gjelder utseende. Det er derfor uhyre viktig å skille seg ut på en eller annen måte, enten på design eller implementering av et tilpasset operativsystem.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Tilpassning av OS
Frølund sier videre at skillet mellom businesstelefoner og consumer-telefoner er i ferd med å viskes ut, og at det ikke lenger er behov for to forskjellige telefoner. Mye av grunnen skyldes flere valgmuligheter og større frihet når det kommer til operativsystem.
- Brukerne ønsker en telefon der man designer ting selv, en telefon kan man tilpasse på flere forskjellige måter, sier Frølund.
Den nordiske HTC-sjefen snakker videre om at det blir viktigere å tilpasse mobiltelefonene for ulike tjenester, som for eksempel Facebook og YouTube, og integrere dette så det er like enkelt som med SMS og e-post. At tjenester og applikasjoner samles på en enklere og mer tilgjengelig måte, er mobilprodusentenes største prioritet i året som kommer.
Paneldebatt
Frølund fra HTC får følge av Øyvind Lundbakk fra Kjedehuset, Roar Petajama fra Klart Svar, Erik Sandsmark fra Sony Ericsson, Even Amdal fra Samsung, og André Seielstad fra LG. Ordstyrer for denne paneldebatten er også redaktør Stian Sønsteng i fagbladet Elektronikkbransjen. Han innleder med å si at år 2009 var forventet å bli et katastrofalt år for mobilprodusentene, men at det viser seg at det kanskje ikke har gått så ille like vel, i alle fall her i Norge.
- Vi er godt fornøyd. En liten vekst i år tror vi på, sier Sandsmark i Sony Ericsson.
- Det er først i år vi er ordentlig på kartet her. Vi er store i verden – nr. 2, men det er ingen koreanere som er fornøyd med det vi gjør i Norge ennå, sier Amdal i Samsung.
- Vi jobber med å bygge opp et merke og komme på banen, og vi har en tøff jobb fremover, sier Seielstad fra LG – den tredje største mobilprodusenten på verdensbasis.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Android
I år kom det åpne operativsystemet Android for alvor på det norske markedet. Dette er et OS som i stor grad kan spesialtilpasses, og som fungerer godt på touchtelefoner. Det setter produsentene pris på. Med dette operativsystemet har iPhone OS omsider fått en meget seriøs konkurrent.
- iPhone har banet vei. Ifølge en måling fra TNS Gallup sier 50 prosent at de vurderer å kjøpe en touchmobil neste gang. Vi var tidlig ute med touch til enhver bruker, sier Amdal i Samsung.
- Vi innså tidlig at noen vil ha iPhone – og det skal de få. Apple kan bli en fryktelig farlig konkurrent. Men vi vil prøve kopiere en del av suksessen, med touch til en hver livsstil på alle OS – gjøre det helhetlig. Jeg føler at vi er rustet for konkurransen, sier Amdal videre.
Kjedehuset: - Apple vil få problemer
Men selv om Apple også har suksess med sin siste variant av iPhone, tror ikke forhandlerne at det vil vare evig.
- Det er et tankekors at alle bortsett fra Apple er til stede her i dag. Det er et fantastisk produkt, men John Strand har rett når han sier i sin rapport at det ikke er lønnsomt for oss forhandlere å selge telefonen. Apple kommer til å få problemer når hypen har lagt seg, fordi ingen tjener penger, sier Lundbakk i Kjedehuset.
Krever bedre oppfølging
Petajama fra bedriftsforhandleren Klart Svar hevder at deres fokus først og fremst er å kunne tilby kundene god service og hjelp når de behøver det. Dette innbefatter også rask reparasjon av kundenes mobiltelefoner når det kreves. Kjedehuset opplever tilsynelatende situasjonen likt:
- Enkle ting som service er viktig. Vi har gjort et kompetanseløft blant selgerne her. De produsentene som ikke tar ansvar får et kjempeproblem – det er å skyte seg selv i foten å spare på service, sier Lundbakk i Kjedehuset.
- Vi har stort fokus på å trene selgere og ledere, og møte kunder med ulike terminaler og løsninger. Men det er viktig at produsentene lærer oss opp når det kommer noe nytt, istemmer Petajama fra Klart Svar.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Tar litt selvkritikk
Selv om ingen av de fire representerte mobilprodusentene vil innrømme at de har for dårlige rutiner når det gjelder service eller oppfølging, hevder samtlige at de har et forbedringspotensial.
- Vi klarer ikke vokse hvis folk synes vi er for dårlige på dette, sier Seielstad i LG.
- Kvaliteten på våre produkter er fantastisk gode, basert på de tilbakemeldingene vi får. Men med større volum, er det selvsagt viktig at vi henger med, sier Amdal i Samsung.
Prioriterer operatørene?
Forhandlerne, og særlig Lundbakk fra Kjedehuset, ymter frempå at en for stor del av markedsmidlene til produsentene går til mobiloperatører – ikke forhandlerne som skal selge telefonene i butikk.
- De legger mer penger hos operatører, ikke andre kanaler. Da får ikke vi de samme insentiver til å selge deres mobiler. Dette må det bli slutt på – det vil bli straffet hardt, tordner Lundbakk med et glimt i øyet, og blir møtt med latter fra salen.
- Norge er et av verdens modneste land når det gjelder mobiltelefoner. Operatørene har vært innovative, sier Sandsmark i Sony Ericsson til sitt forsvar.
- Trenden har vært at bedriftskunder tilbys en billig telefon, som ofte er blant de dårligere. Produsentene må være der slaget står; gode rutiner, bra service og god kompetanse er viktig, sier Petajama i Klar Svar.
Paneldebatten ebber ut i at alle i bunn og grunn er enige om det er viktig å ha fokus på samtlige salgsledd. De to forhandlerne ga imidlertid klar beskjed til produsentene om at de ønsket seg mer oppmerksomhet fra dem i året som kommer.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen