Problemer med frysende Nokia N80

Alternativ tekst mangler

En av våre lesere fikk et problem med at hans Nokia N80 frøs i lange perioder. Dette viste seg etter hvert å være en ganske utbredt feil. Han løste det ganske enkelt ved hjelp av tips i forumet. Nokia ber på sin side de med lignende feil om å sende inn telefonen.

Problemet oppstår når du sender en tekstmelding fra telefonen. Når du trykker på send-knappen vil telefonen gå ut i hvilemodus, og låse seg der i omtrent 20 til 30 sekunder. I mellomtiden kan du ikke gjøre noe som helst, og må belage deg på å vente tålmodig.

Leseren snublet tilfeldigvis over løsningen på problemet i vårt diskusjonsforum, og fikk samtidig øye på flere forumbrukere som hadde hatt samme problem.

Problemet løses ved å gjøre en hard tilbakestilling. Dette vil tilbakestille alt av innstillinger, og alt på telefonen slettes. Du bør derfor ta en sikkerhetskopi av telefonminnet først. Dette gjør du ved å gå inn i menyen, velge verktøy og deretter minne, trykke på valg og velge sikkerhetskopier til minnekort.

Tilbakestillingen gjør du ved å slå av telefonen, og deretter holde inne svarknappen, nummertast 3 og * samtidig som du slår på telefonen. Hold de tre tastene inne helt til telefonen spør deg om å oppgi nasjonalitet.

Når telefonen er oppe igjen, kan du gjenopprette sikkerhetskopien på den samme menyen som du brukte for å lage sikkerhetskopi. Nå skal telefonen din være tilbake til det normale igjen, men denne gangen uten at den låser seg etter sending av SMS. Om dette reparerer problemet permanent eller bare midlertidig gjenstår å se.

- Kun for teknikere
Hos Nokia vil de likevel ikke anbefale å bruke denne metoden til å løse problemet.

- Tastekombinasjonen er tiltenkt teknikere på serviceverksteder, og ikke sluttbrukeren. Vi anbefaler ikke at våre kunder bruker denne metoden, da det kan skje ting som sluttbrukeren selv ikke ønsker. Da vil vi heller anbefale å kontakte et sertifisert serviceverksted, sier Håkan Blom, ettermarkedssjef hos Nokia.

Hos Nokia kjenner de heller ikke til at dette problemet er vanlig, og minner om at programvare som er installert i ettertid kan være årsaken til feil som dette.

- En tilbakestilling som dette vil formatere hele telefonen, og kan ha effekt på programmer som er etterinstallert av brukeren, forklarer Blom.

Kommentarer (3)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen