Priskrig mellom iPod og Zune

DETTE HAR SKJEDD:

24. juli: Microsoft bekrefter at de har en musikkspiller under utvikling.

11. august: Prisen på Zune blir sagt å ligge på 299 dollar.

12. september: Apple lanserer nye iPod-modeller. Selskapet senker også prisene på iPod-serien.

15. september: Zune blir lansert. Microsoft vil ikke kommentere pris.

I dag: I følge kilder på innsiden av Microsoft, har selskapet senket prisen på Zune til 229,99 dollar.

Når Microsoft lanserte sin Zune-spiller i forrige uke, så var det ikke rent få som anså lanseringen som en ren krigserklæring mot Apple og deres iPod-spillere. Nå, én uke etter, må Microsoft senke prisen for å komme Apple i møte.

I følge nettstedet Gizmodo ble Microsoft fullstendig tatt på sengen da Apple valgte å lansere nye iPod-modeller med vesentlig lavere pris enn dagens. Apple kunngjorde at de vil senke prisen på sin 30 GB iPod til 249 dollar, eller litt over 1600 kroner.

Det faktumet at Microsoft ikke ønsket å kommentere pris på lanseringen av Zune, tolker flere analytikere som at datagiganten ble satt ut av Apples prismanøver tre dager i forveien.

Microsoft skal, ifølge en kilde på innsiden av selskapet, i ettertid ha senket veiledende pris på spilleren til 230 dollar, eller vel 1500 norske kroner. Det er nærmere fire hundre kroner lavere enn den utsalgsprisen Microsoft opprinnelig gikk ut fra.

Prisnedsettelsen kommer før Zune i det hele tatt har dukket opp i butikkhyllene.

En gryende priskrig?
Flere analytikere spekulerer nå i en gryende og langvarig priskrig mellom Apple og Microsoft. En slik priskrig har vært spådd tidligere, som et middel for Microsoft å få kjøpere til å velge Zune fremfor iPod.

- Vi tror Microsoft revurderer sin prisstrategi for å kunne holde seg konkurransedyktig, tross større økonomiske tap, sier Shaw Wu, analytiker for American Technology Research.

Shaw Wu har tidligere uttalt at Zune mest sannsynlig vil selge bra, men at suksessen vil komme på bekostning av andre produsenter enn Apple. Samtidig poengterer Wu at Apple får et stadig større konkurransefortrinn på batteri, brukervennlighet og video-oppløsning, som distanserer produsenten fra konkurrentene.

Til Norge først til våren
Men selv om Microsoft og Apple braker løs mot hverandre på hjemmebane, kan det være en stund til skjelvene av priskrigen når hit til lands. Trolig kommer ikke Microsofts spiller til Norge før til våren. Og siden konkurransen uteblir er det lite trolig at Apple vil ha noe hastverk med å senke iPod-prisene i Norge med det første.

(Kilder: AppleInsider, Gizmodo, Microsoft)

Kommentarer (13)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen