Prisguidene skal undersøkes

De siste dagene har det stormet rundt prissammenligningstjenestene som Prisguide.no og Kelkoo.no. Mange forbrukere og medier benytter disse guidene for å finne beste pris inorske butikker. Den siste tiden har flere forhandlere anklaget guidene for å være lett manipulerbare og for å lure forbrukere ved å heve visse butikker høyt mot betaling.

Les også:
Kan du stole på prisguidene?
Elkjedene skyr prissammenligning.

Elkjedene vil ikke sammenlignes
De store elkjedene som Elkjøp, Expert og Euronics holder seg borte fra slike tjenester. Euronics og Expert har fortalt Teknofil at de anser slike tjenester for å gi et feilaktig inntrykk av prisnivået. Spesielt mener de det blir feil når tjenesten Kelkoo tar seg betalt for å heve noen butikker høyt opp og tjene penger på dette.

Kelkoo er på sin side helt uenige i at dette er årsaken til at de store kjedene holder seg unna.

- For oss er det åpenbart hvorfor noen av de store kjedene ikke ønsker å delta, de ønsker ikke å bli sammenlignet med andre. Vi ønsker selvfølgelig kjedene hjertelig velkommen på Kelkoo, det ville norske forbrukere være tjent med. Uttalelsen fra Expert om at vi ikke opererer med reelle priser er feil. Fra tid til annen skjer det feil også i våre systemer siden vi håndterer enorme mengder data, men vi har stor fokus på dette og retter opp så fort som mulig i nært samarbeid med nettbutikkene, opplyser Tore Sletmoen informasjonsansvarlig hos Kelkoo til Teknofil.

Han benekter heller ikke at butikker kan kjøpe seg plass hos Kelkoo, selv anser han dette som uproblematisk.

- Når det gjelder Kelkoos forretningsmodell er det korrekt at butikkene kan betale for å heve sin plassering i resultatsiden. Så lenge hver butikks priser er godt synliggjort i resultatsiden mener vi imidlertid at norske forbrukere veldig enkelt kan få en oversikt over hvem som er konkurransedyktige - og ikke. Kelkoos brukere har lært seg hvordan tjenesten fungerer, sier Sletmoen.


Vi blir sammenlignet hele døgnet
Expert på sin side er helt uenige i Sletmoens argumentasjon, de mener de slett ikke skyr prissammenligning.

- Vi blir sammenlignet hver dag, 24 timer i døgnet, dog ikke på tjenester Kelkoo tjener penger på. Vi vet at vi er gode på pris og frykter ikke dette, sier informasjonskonsulent hos Expert, Nils Erlimo.

Prisguider bra for markedsføring
Elprice er til forskjell fra Expert, Elkjøp og Euronics, høyst synlige på nettets prissammenligningstjenester. De legger derimot ikke skjul på årsaken til dette.

- Som forbruker hadde jeg nok valgt å være noe skeptisk til prisguider. Forbrukeren får ikke full oversikt over det som finnes på markedet, kun det som føres av internettbutikker som stort sett kjøper fra de samme distributørene. Forbrukeren har mye mer igjen ved å orientere seg på de forskjellige bransjeaktørenes egne nettsider. Vi har valgt å ha med prisguider i mediamixen vår med bakgrunn av at de skaper trafikk til nettsidene og butikkene våre på lik linje med annen markedskommunikasjon. Forbrukermagasinene i norske TV-kanaler anbefaler forbrukerne i stor grad å bruke slik prisguider, og derfor blir det god trafikk på disse, opplyser Harald Kanestrøm fra Elprice til Teknofil.


Forskjellig pris i butikk og på nett
Med andre ord anser Elprice prissammenligningstjenester på nett mer enn noe annet som en god markedsføringskanal da disse ofte kommer frem i media. Men Kanestrøm har også en forklaring på hvorfor konkurrentene ikke gjør det samme.

- Når det gjelder konkurrentene du nevner her, så har nok de et kostnadsnivå på butikksiden som gjør at de må differensiere prisene sine mellom nettbutikken og de fysiske butikkene. Det gjør at de ikke ønsker å presentere prisene sine i sammenligning med nettbutikker. Ikke spesielt kult å ligge nederst på en prisguide, påpeker han.

Forbrukerrådet vil undersøke
Forbrukerrådet har på sin side fanget opp det som har blitt skrevet i media de siste dagene. Ifølge NRKs Forbrukerinspektørene vil Forbrukerrådet nå undersøke slike tjenester på nett og butikkene som benytter seg av slike tjenester.

- Det stemmer at vi vil gå igang med en slik undersøkelse. Det vi vil fokusere på er først å fremst å få en oversikt og se om dette er objektive guider. Vi vil spesielt undersøke om guidene opplyser brukerne godt nok om hvilke butikker som er med i tjenesten, og at brukerne får beskjed om at butikkene betaler for plassering der slikt forekommer. Vi vil også sjekke påstandene om at noen butikker jukser med prisene for å komme høyt opp på listene, forteller rådgiver i Forbrukerrådet, Hans Marius Graasvold, til Teknofil.


Han påpeker at Forbrukerrådet kun vil foreta en undersøkelse. De har ingen myndighet til å reagere ovenfor prisguidene eller butikkene. Hvis de finner noe klandreverdig vil de i så fall sende saken videre til Forbrukerombudet.

Ønsker undersøkelsen velkommen
Prissammenlingningstjenestene Kelkoo og Prisguide vil på sin side gjerne ha en slik undersøkelse. De tror Forbrukerrådet vil finne lite å putte fingeren på hos dem.

- Vi tar gjerne en dialog med Forbrukerrådet om dette. Vi mener at vi har gjort det enkelt for norske forbrukere å navigere på Kelkoo, enten det gjelder å finne butikken med billigste pris, eller finne en butikk man spesifikt ønsker å kjøpe fra utfra tidligere positive erfaringer. Det er korrekt at 20 prosent av våre brukere klikker på en sorter etter pris-knapp Det betyr naturlig nok ikke at 80 prosent handler fra den første på listen. Så lenge totalpris inklusive estimerte fraktkostnader er såpass tydeliggjort på siden er det enkelt å finne butikken med konkurransedyktig vilkår, sier Sletmoen hos Kelkoo.


Prisguide tar på sin side ikke betalt for å heve visse butikker, men butikkene må betale for å bli med på sammenligningen. De ser frem til Forbrukerrådets undersøkelse.

- Vi ønsker Forbrukerrådet velkommen inn i bransjen, da vi gjør vårt ytterste for å vise korrekt pris og produktinformasjon samt lagerstatus. Siden vi har tusenvis av produkter fra ulike butikker vil det fra tid til annen dessverre forekomme feil. Hvis dette skjer, oppdages det av brukerne når de går videre til nettbutikken. Dette er selvfølgelig lite populært og gir misfornøyde brukere, så seriøse nettbutikker spekulerer ikke i slik prisjustering. Jeg må også rose brukerne våre som er flinke til å tipse oss hvis noe er feil, opplyser Lars Kristian Aasbrenn, forretningsansvarlig for Prisguide.no.

Forbrukerrådet vil samtidig se på prissammenligningstjenester som har mer spesifikke fokusområder, som for eksempel guider for billige flybilletter.






Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen