Pris på mobilservice

Med den nye forbrukerkjøpsloven, har du nå fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner som er kjøpt hos forhandler som privatperson. Dermed skal du ha gode rettigheter til å få reparert telefonen din gratis ved feil og mangler.

Det er likevel ikke alle skader som kan reklameres på eller som dekkes av garantien. Støtskader, vannskader, brukerfeil og overspenning fra lyn/torden dekkes normalt ikke.

Når du leverer din skadete mobil til butikken der du har kjøpt den, sender de den normalt videre til ulike serviceverksteder. Dekkes mobilen av garanti eller reklamasjonsrett, vil du få den tilbake ferdig reparert uten at det koster deg noe, eller få en ny telefon hvis den ikke kan repareres.

Har du handlet hos nettbutikk, skal du enten sende mobilen til nettbutikken du kjøpe den, ellers får du som regel tilsendt porto og og beskjed om å sende mobilen direkte til servicestedet de bruker.

På egen regning
Viser det seg at skaden er selvforskyldt og ikke dekkes av reklamasjon eller garanti, får du et prisoverslag for hva det koster å reparere den for egen regning. Hvis den ikke kan repareres, eller du synes den blir for dyr å reparere, kan du de fleste steder velge om du vil betale for forundersøkelsen eller om de skal skrote telefonen gratis for deg.

Vi har hentet inn priser på forundersøkelsen hos divere store mobilforhandlere. Pris for forundersøkelsen varierer litt, og hos mange vet du ikke akkurat hva det vil koste deg på forhånd, for de har ikke noen makspris på dette. De fleste kundeservicene vi har snakket med, forteller imidlertid at det sjelden blir dyrere enn 500 kroner for forundersøkelsen. Unntaket er Expert som sier det sjelden blir dyrere enn 700 kroner, og Telekiosken som sier det sjelden blir dyrere enn 1000 kroner.



Det enkleste å forholde seg til for deg er uansett når forundersøkelsen har en fast pris. Slik er det hos Euronics, MPX.no, Komplett.no, PS.no, Netshop.no, Telebutikken, Telekiosken og Klart Svar. Hos samtlige steder ligger fastprisen på under 400 kroner.

Siba var den eneste i undersøkelsen som ikke tilbyr gratis skroting av mobiltelefoner, men vi tar her forbehold om at vi kan ha blitt feilinformert fra kundeservice. Vi snakket med flere ulike personer her som ikke alltid ga uttrykk for at de visste helt hvordan dette foregikk.

Det er de samme serviceverkstedene som går igjen hos de ulike forhandlerne, Deltaservice og Mcare.Det kan se ut som om det er de som bruker Deltaservice som oftest gir en fast pris på forundersøkelsen.


Butikk Pris forundersøkelse Makspris Skrotes gratis Servicested
Elkjøp Fra 360 kroner Nei Ja Deltaservice
Lefdal Fra 360 kroner Nei Ja Deltaservice
Expert Fra ca. 500 kroner Nei Ja Mcare
Elprice Fra ca. 300-450 kroner Nei Ja Deltaservice
Euronics 390 kroner Ja Ja Deltaservice
Siba Fra ca 300-500 kroner Nei Nei Mcare
Mpx.no 362,50 kroner Ja Ja Deltaservice
Komplett.no 362,50 kroner Ja  Ja Deltaservice
Ps.no 362,50 kroner Ja Ja Deltaservice
Netshop.no 375 -400 kroner Ja  Ja Mcare
Telekiosken  300 kroner  Ja  Ja Mcare
Telebutikken  360 kroner  Ja  Ja  Deltaservice
Klart svar  362,50 kroner  Ja  Ja  Deltaservice

Mange under seg på hva serviceverkstedene tjener på å skrote telefonene gratis, og det har vært spekulert i alt fra at de selger telefoner og deler videre til at de tjener på å bruke mobilene som deletelefoner. Disse påstandene tilbakeviser mobilverkstedene vi har vært i kontakt med.
 
- Dette med gratis skroting av mobiltelefon er mer en markedsgoodwill fra vår side. Det har vist seg at det blir mye klaging og misfornøyde kunder når folk må betale for undersøkelse av en telefon som viser seg ikke å kunne repareres og som ikke er en garantisak. På sikt lønner det seg for oss å spare saksbehandlingstiden i tillegg til at vi slipper å returnere telefonen og får mer fornøyde kunder, sier teknisk sjef i Deltaservice, Leif Ivan Forberg.
 
Han forteller også at de ikke bruker deler fra de skrotete telefonene til andre reparasjoner.
 
- For at vi skal kunne gi vanlig håndverkergaranti må vi benytte oss av nye deler. Telefonene går i elektroretur, uten at jeg vet akkurat hva som skjer med dem etter at de har forlatt oss. Men det er jo forhåpentligvis en del gjenvinning som skjer, jeg har hørt at de kan utvinne mye metaller fra mobilene, sier Forberg.

Vanskelig med vannskade
Væskeskadete mobiltelefoner reparerer de ikke, men det er ikke nødvendigvis fordi de ikke alltid kan repareres.
 
- Det er vanskelig å reparere vannskadete telefoner fordi man blant annet ikke vet hvor lenge de vil holde og om det befinner seg skjulte skader i kretskort lagene . Noen ganger holder det bare en dag eller en uke fra det er reparert, andre ganger kan det holde to år. En annen faktor er at det kan innebære en viss risiko for kortslutning i væskeskadede kretser og komponenter, som igjen kan være en risiko for kunden. Og siden vi må gi garanti på servicen vi utfører, har vi valgt å ikke reparere væskeskadete produkter, sier Forberg.


 
Servicesjef Jan ole Huseby i Mcare, forteller at man ifølge Håndverkerloven kan benytte seg av deler fra skrotete mobiler etter tre måneder, men at det er sjelden de benytter seg av brukte deler.
 
- Vi bestiller i utgangspunktet inn nye deler, men det kan være unntakstilfeller der vi kanskje ikke får tak i en del, men kan finne den på en skrotet telefon. Vårt overordende mål er jo å hjelpe kundene med å få reparert telefonen, så vi prøver å strekke oss langt for å finne løsninger, sier Huseby.
 
Han legger til at de taper på at folk velger å skrote telefonene, men at inntektene fra de skrotete telefonene i hvert fall går til veldedige formål.
- Overskuddet av metallet som bli gjenvunnet går til Unisef, så det kommer jo noe godt ut av det, sier Huseby.
 


Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen