Fortidens skygger gjør seg gjeldende i Mystic River.

Prestisjefylt drama på Blu-ray

De tre vennene Jimmy, Dave og Sean spiller gatehockey og skriver navnene sine inn i våt sement når en bil med to menn stopper like ved. Mennene påstår at de er politimenn i sivil og tar med seg Dave. Det viser seg at de to mennene er barnemishandlere, men Dave klarer etter hvert å rømme. 25 år senere har de tre tidligere vennene fått ulike liv som henholdsvis organisert kriminell, arbeider og politietterforsker. Når en ny tragisk hendelse skjer, blåser det liv i gamle og vonde minner som tvinner skjebnene til de tre barndomsvennene sammen.

Mystic River kom ut i 2003 og får nå en utgivelse på Blu-ray. Filmen er nok en stadfestelse av Clint Eastwood som både en dyktig og seriøs regissør, med tidligere sterke titler som Unforgiven og A Perfect World bak seg da Mystic River kom ut. Filmen vant to Oscar-statuetter – Sean Penn fikk for Beste mannlige skuespiller og Tim Robbins for Beste mannlige birolleinnehaver.

Fortjent Oscar

Handlingen i Mystic River er kompleks og inneholder en rekke like kompliserte rollefigurer rike på karakteristikker og, ikke minst, bakgrunnshistorier. Det er stjerneskuespillere i de fleste viktige rollene – Sean Penn spiller den omtenksomme, men likevel iskaldt brutale irske gangsteren Jimmy Markum og Tim Robbins spiller den innesluttede og traumatiserte arbeideren Dave Boyle. Kevin Bacon spiller Sean Devine, som på overflaten virker å ha det mest suksessfulle livet av trioen i kraft av hans posisjon som politietterforsker, men det viser seg raskt at han også har problemer på hjemmebane.

Legg til Lawrence Fishburne, Laura Linney og Marcia Gay Harden i viktige biroller, og spesielt sistnevnte leverer en kraftfull prestasjon som en tvilende kone. Sean Penn får veldig godt frem nyanser i den vanskelige balansen mellom morderisk sosiopat på den ene siden og sørgende far på den andre. En av scenene i filmen får frem et hjerteskjærende skuespill fra hans side som gjør Oscar-statuetten vel fortjent. Tim Robbins og Kevin Bacon kommer litt i skyggen av Penn, men førstnevnte får likevel masse å boltre seg på i rollen som den sympatiske Dave.

Omveier

Fortellingen er som nevnt full av hendelser og rollefigurer som kommuniserer og interagerer på ulikt vis etter hvert som handlingen utspiller seg. Regien på fremstillingen er stødig og får frem alle relevante poenger uten at det virker opplagt eller som tvang. Filmen er trist og tragisk, og vi som seere sitter og håper på at det vil gå bra, og dette gjør at Mystic River har en god dose med positivt engasjement å vise til.

Filmen får likevel ikke toppkarakter ettersom den til tider kan bli litt uengasjerende eller ta for mange omveier. Kevin Bacons karakter Sean er helt klart det svakeste leddet i filmens triangel av hovedroller og historien hans med kona som ringer blir alltid stående som upåvirket eller irrelevant for den øvrige handlingen som omfatter Jimmy og Dave. Mystic River er god, men den kunne vært enda bedre med litt mer trimming eller tilrettelegging på felt som dette.

Mystic River er en god film med en spennende og tragisk historie, og med fantastiske skuespillerprestasjoner av spesielt Sean Penn, Tim Robbins og Marcia Gay Harden. Enkelte deler av filmen kan muligens bli oppfattet som å føre narrasjonen på ville veier, men i det store og hele er filmen engasjerende og interessant.

Mystic River kommer ut på Blu-ray 3. mars.