Powered by Skullcandy

(CeBIT/Mobilen.no): Grunnlegger av Skullcandy, amerikaneren Rick Alden, smiler bredt når vi spør hvordan det hele startet. Før timen er omme har han gitt et foredrag om produktplassering, markedsdifferensiering og hermetiske pærer. 

Snowboarder
Jeg får med meg såpass som at Adler er en ivrig snowboarder som tidligere drev sin egen fabrikk for støvler og bindinger. Han stiftet National Snowboard Inc. (NSI) i 1986, og var en sentral aktør i det amerikanske snowboardmiljøet.

Som aktiv snowboarder og arrangør av store turneringer både i og utenfor USA, fikk Alden et stort kontaktnett. Dette utnyttet han da han fikk lyst til å finne på noe annet – å gjøre musikken tilgjengelig for snowboardere. 

Skullcandy Link
Det begynte ganske enkelt med en løsning kalt ”Skullcandy link”. Dette er hodesett med to plugger, én til musikkspilleren din, og én til mobiltelefonen. Skullcandy fikk nylig patent på denne løsningen.

– Musikk er viktig for snowboardere. Derfor gikk vi til selskaper som Giro (verdens største produsent av alpinhjelmer) og Burton, og tilbød dem å bygge løsningen vår inn i deres hjelmer, jakker og ryggsekker, sier Alden. – Vi ville ikke produsere hjelmer eller jakker, men heller kjøre et samarbeid der vi fikk sette ”Powered by Skullcandy” på andres produkter med vår teknologi innbygget.

På rekordtid er Skullcandy blitt et trendmerke som ikke bare brukes av de ivrigste brettkjørerne, men også av den alminnelige mannen i gata. Og hodesettene som før bare var tilgjengelig gjennom de hippeste snowboardbutikkene selges nå i kjeder som BestBuy og SpaceWorld. 

Hardcore
– Er du ikke redd for å skade imaget når Skullcandy-produktene selges der du kjøper vaskemaskiner? – Nei. Det handler om differensiering. Nå får du kjøpt Skullcandy i elektronikkvarehusene, men er du ute etter de tøffeste modellene finner du dem bare i spesialbutikkene, sier Alden.

Han plukker opp to hodetelefoner for å vise oss hva han mener. – Se på disse TI-modellene. De har samme 40mm høyttaler i titan, en høyttaler som gir svært god lyd. Men modellen som selges i kjedene har et enkelt headband og TI trykket på siden av klokkene. Modellen for spesialbutikkene har en mer eksklusiv finish med hodebånd i brodert skinn, og i stedet for trykket på siden er det et motiv preget inn i metallet, viser Alden.

Andre hodesett har detaljer som pels, kamuflasje med holdere for ammunisjon, ”rastafarger” og innbygget flaskeåpner osv. Disse får du bare kjøpt i spesialbutikkene. 

Tåler juling
– Det hjelper lite å lage trendy design, om ikke kvaliteten er like eksklusiv? – Våre hodetelefoner har ypperlig kvalitet. Det er derfor vi gir livstidsgaranti på dem. – Vet du hva kobberprisen i Kina er nå? Vi kunne spart enorme summer på å byte til kabler av dårligere kvalitet. Kunden ville ikke se forskjell, og vi ville fått en bedring på bunnlinjen. Dette lærte jeg om da jeg studerte markedsføring. Tar du en pære ut av boksen vil du selge like mange bokser som før, men tjener mer penger.

Vi vil ikke gå den veien. Se på øreklokkene våre. Vi har store høyttalere i klokkene. Mange av konkurrentene har store klokker med små høyttalere. Da blir ikke lyden like god, men det ser ikke kunden.  Om våre hodesett ryker får du nye, uansett hvor gamle de er. Har du selv ødelagt dem kan du kjøpe nye til halv pris. Vi spør ikke om du gjorde det med vilje, sier Alden. Vi kommer fra Snowboard-, skate- og musikkbransjen. Vi vil gjøre lydopplevelsen best mulig, sier Alden. 

Han trer på meg et hodesett (Skullcrusher) og skrur opp lyden. Så slår han på bassforsterkeren i hodesettet og jeg rykker til. – Woww, glipper det ut av meg, og Alden gliser. – Ser du? Vi vil at brukeren skal ha en ulik opplevelse av alle våre produkter, sier han. 

Rosa mot brystkreft
Et annet tegn som viser at Skullcandy-gründeren ikke bare er forretningsmann men også idealist er de rosa hodesettene. – Den rosa serien er spesiell. For hvert rosa hodesett som selges gir vi en gave til kreftsaken. Vi mistet noen nære venner i brystkreft og tenkte at det kunne være en fin måte å minnes dem på, sier Alden. 

I fjor ga kampanjen ”Pink Produckts” 10.000 dollar til arbeidet mot brystkreft. I år vil beløpet trolig bli det firedobbelte. 

Armani
At Skullcandy også er i ferd med å bli akseptert i de mer stuerene motemiljøene er deres avtale med Emporio Armani et eksempel på. Nå får du kjøpt Armani hodetelefoner og ryggsekker, produsert av Skullcandy.

Eller du kan kjøpe en relativt eksklusiv jakke til 3000 dollar (!) med innbygget styring av MP3-spilleren i ermet, innbygde høyttalere i kragen og Skullcandy headsett med matchende detaljer. Jakken finnes bare i 100 eksemplarer og inngår definitivt ikke i standardassortimentet på H&M. 

Kampanjer
Og har du ikke lagt merke til det før, så skal du begynne å se deg rundt på busser, på gaten og i skibakkene. Den lett kjennelige hodeskallen vil snart dukke opp på en øreklokke nær deg. Om kort tid vil både Djuice og Netcom lansere store kampanjer der hodesett fra Skullcandy inngår i pakken.

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen