Positivt fra Nokia

Gevinsten per aksje i første kvartal i år ble på 0,19 euro, sammenlignet med 0,16 euro per aksje i samme periode i 2004.

Bedre en ventet
Analytikere hadde i gjennomsnitt ventet seg en gevinst på 0,15 euro per aksje i følge nyhetsbyrået Reuters.

Driftsresultatet økte med 10 prosent til 1,1 milliarder euro. Salget første kvartal økte med 17 prosent til 7,4 milliarder euro. Analytikerne hadde ventet seg et salg på 7,1 milliarder euro.

Salget av mobiltelefoner økte samtidig med 11 prosent til 4,5 milliarder euro. Innen foretningsområdet Networks, økte salget med 6 prosent till 1,4 milliarder euro.

Nokia solgte 53,8 millioner telefoner første kvartal. Dette gir Nokia en markedsandel på 32 prosent, noe som er uforandret sammenlignet med samme periode i fjor.

Driftsmarginen på mobilvirksomheten endte opp på 19,2 prosent første kvartal sammenlignet med 25,2 prosent i tilsvarende periode i fjor.

Nokia-sjef Jorma Ollila sier i rapporten at veksten har vært sterk i Kina, som nå er Nokias største marked. Men et skår i gleden er nedgangen Nokia opplever i Nord-Amerika og Latin-Amerika.

– Nedgangen i salget i Nord-Amerika og Latin-Amerika er imidlertid en skuffelse, skriver Ollila i rapporten.

Nokia regner med at det globale mobiltelefonmarkedet i andre kvartal vil være større enn i første kvartal.

- Vi regner med at mobiltelefonmarkedet vil vokse til over 170 millioner enheter andre kvartal og Nokia skal øke sin markedsandel, sa Jorma Ollila, konsernsjef for Nokia på torsdagens webbkonferanse.

For hele året regner Nokia med at den totale markedet for mobiltelefoner vokser til 740 millioner enheter, sammenlignet med 643 millioner i 2004.

Nokia spår at salget å i andre kvartal kommer til å bli på mellom 7 milliarder euro og 8,2 milliarder euro. Gevinsten per aksje spås til bli mellom 0,15 og 0,18 euro.

Takket være den overraskende stigningen i inntjeningen, steg kursen på Nokia-aksjen med mer enn 5 prosent umiddelbart etter offentliggjøringen av kvartalsregnskapet.

Konsernet har de seneste årene satset hardt på å få gjenerobret sine markedsandeler på det globale markedet, etter at den har falt i flere år. Samtidig har ledelsen fokusert hardt på en økt inntjeningsmarginen ved å gjøre mindre investeringer i utvikling, øke markedsføringen og ved å sette ned prisene på produktporteføljen.

(Kilde: Nokia)

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen