Guide Portretter

(Bilde: Ole Gunnar Onsøien, All Rights Reserved)

10 tips for bedre portrettbilder

Har du lyst til å ta bedre bilder av mennesker?

[Akam.no]: Portrettsjangeren er en bred sjanger med få regler, som har en tendens til å engasjere de rundt deg også. Denne guiden gir deg 10 ganske generelle tips om hvordan du kan ta bedre bilder av mennesker, men husk at du gjerne må eksperimentere en del med forskjellige utrykk før du finner en stil som du virkelig liker.

1. Hvem skal jeg ta bilder av?

Alle plasser hvor det er mennesker kan du ta gode portrettbilder, enten du planlegger på forhånd eller tar det som det kommer.

Gode venner og familie er ofte dem man selv setter mest pris på å portrettere. Slike bilder kan det dessuten bli fine bilder av.

Foreldre er ofte gode motiver når man ikke har så mange andre i nærheten som vil bli tatt bilder av.
Foreldre er ofte gode motiver når man ikke har så mange andre i nærheten som vil bli tatt bilder av.Foto: Ole Gunnar Onsøien, All Rights Reserved

Hvis du blir lei av å ta bilder av kjentfolk (eller de blir lei av å bli tatt bilder av), behøver det ikke være verre enn å spørre fremmede om de synes det er greit å bli tatt bilder av. En god øvelse er å stille seg en plass hvor du har en pen bakgrunn og så spørre de som går forbi om du får ta bilder av dem. Speid gjerne etter de som ser ekstra interessante ut, slik at du er forberedt når de går forbi.

Les også: 10 tips for bryllupsfotografering

2. Utstyr

Ikke tenk så alt for mye på hvilket utstyr du har. De aller fleste kameraene som selges i dag egner seg godt til å ta portrettbilder med og det er slettes ikke nødvendig med et velutstyrt studio for å få til gode portretter.

Denne mannen var i følge han selv lydmann for et kjent svensk band, men da han skulle ringe og avtale møte med dem for oss var det ingen som tok telefonen. Bildet er tatt med en 50mm på et fullformatkamera, legg merke til at handa hans er nesten større enn hodet på grunn av objektivvalget.
Denne mannen var i følge han selv lydmann for et kjent svensk band, men da han skulle ringe og avtale møte med dem for oss var det ingen som tok telefonen. Bildet er tatt med en 50mm på et fullformatkamera, legg merke til at handa hans er nesten større enn hodet på grunn av objektivvalget.Foto: Ole Gunnar Onsøien, All Rights Reserved

Et godt kompaktkamera kan utmerket fint brukes til portretter, men det kan være fordelaktig med et hvor du kan koble til blits. Hvis du vil ha skikkelig tynn dybdeskarphet trenger du imidlertid et systemkamera med et raskt objektiv, som for eksempel en 50mm f/1.8 til APS-C eller en 45mm f/1.8 til m4/3. Til fullformat er en 85mm f/1.8 en grei start.

Hvis du vil bruke kunstig lys kommer du langt med en ekstern blits med blitssynkroniseringskabel. For mykere lys er det også greit med en god softboks og desto større den er, desto mykere (og mer spredd) blir lyset.

En reflektor kan hjelpe med å få mer ut av det naturlige lyset, eller så kan du fint bruke den i kombinasjon med blitslys.

Dersom du vil ha en nøytral bakgrunn kan du ganske enkelt bruke en ensfarget vegg. Det finnes også studiobakgrunner å få kjøpt hvor du kan skifte ut fargen på bakgrunnen på en enkel måte.

3. Brennvidde og blender

85 mm til 135 mm på fullformat (50 mm til 85 mm på APS-C og 40 mm til 70 mm på m4/3) regnes som de klassiske portrettbrennviddene. Det er fordi man med såpass lange objektiver komprimerer bildet mer og de menneskelige proporsjonene ser mer riktige ut. Hvis du bruker en vidvinkel til et hodeportrett vil motivet se nesten karikert ut, med stor nese og små ører.

Dette bildet er tatt med tilsvarende 35mm på et fullformatkamera og man ser tydelig at nesen er for stor, mens ørene nesten forsvinner.
Dette bildet er tatt med tilsvarende 35mm på et fullformatkamera og man ser tydelig at nesen er for stor, mens ørene nesten forsvinner.

Det blir også lettere å få til uskarp bakgrunn med lengre objektiver, men om du vil ha både øyne og nese skarpe må du passe på å bruke liten nok blender til at du får det til.

Til halvportretter og miljøportretter er det ofte greit å bruke mer vidvinkel, siden man gjerne står lengre borte fra motivet og man unngår for store neser. Med mindre du er ute etter en spesiell effekt, er det dog lurt å unngå supervide vinkler, da det ofte blir lite flatterende for motivet siden bildet dras ut veldig mye.

Blender f/8 til f/11 er sikkerstikk om du vil ha hele den du fotograferer i fokus. Med vidvinkelobjektiver vil du ofte få nok dybdeskarphet til å få bakgrunnen skarp også på de blenderne.

Les også: Guide: Slik bruker du et speilreflekskamera

4. Naturlig lys

Det er ofte litt kjedelig å se på et bilde av en person som har helt jevn og udynamisk lyssetting, så uansett hvilket lys du velger å bruke bør du prøve å plassere personen slik at den ene siden av motivet har litt mindre lys enn den andre siden.

Bløtt lys fra overskyet himmel er nesten bestandig bedre til portretter enn direkte sollys. I direkte sollys får man fort veldig harde skygger i bildene som ikke nødvendigvis blir pene. Dersom solen titter fram når du er ute og fotograferer, er det derfor greit å flytte personen til en plass med skygge for solen. Skygger i bildet kan dog gjerne bidra til å skape en hvis stemning i bildet. Mjuke skygger kan være med på å skape harmoni, mens skarpe skygger ofte er mer dramatiske. Bruk skyggene som et aktivt element i bildene!

Mange fremmede har ingen ting i mot å bli portrettert så lenge man spørrer først, slik denne mannen som sto på skyggesiden av gaten i Havana.
Mange fremmede har ingen ting i mot å bli portrettert så lenge man spør først, slik denne mannen som sto på skyggesiden av gaten i Havana.Foto: Ole Gunnar Onsøien, All Rights Reserved

I direkte sollys kan det være lurt å ha med seg en reflektor eller blits, slik at du har mer kontroll over skyggene. Kameraets innebygde blits, eller rett og slett noen hvite papirark kan i mange tilfeller være nok til å lyse opp de partiene av ansiktet som er viktigst, som øynene.

Om du velger å ta bilder mot sola, kan du ganske enkelt bruke blits til å lyse opp ansiktet: Sett kameraet i manuell modus og eksponer bakgrunnen slik du vil ha den. Husk å ikke bruke kortere lukkertid enn 1/200 sekunder, siden de fleste kamerahus ikke greier å synkronisere med blitsen på kortere lukkertider. Så passer du på at blitsen er stilt i ETTL-modus, og knipser i vei. Da vil kameraet eksponere bakgrunnen korrekt, mens blitsen eksponerer personen og resten av forgrunnen korrekt. Du kan være nødt til å justere blitsstyrken, men i utgangspunktet vil det fungere fint uten noe fikling fra din side. En ekstern blits med synkroniseringskabel og softboks vil gjøre en bedre jobb enn en innebygd blits, men sistnevnte løsning vil også gi gode resultater.

Tida mens sola går ned og rett etter, gir kanskje det fineste naturlige lyset. Følg gjerne med på for eksempel timeanddate.no, hvor du kan du sjekke når sola går opp og ned der du er.

5. Kunstig lys

Kunstig lyssetting behøver slettes ikke å gjøres vanskelig. Selv om du skulle være så heldig å tilgang til et velutstyrt studio gjerne kan fristes til å bruke åtte blitser i store gode softbokser.

Et greit basisoppsett er tidligere nevnte eksterne blits med synkkabel. Unngå helst å skyte softboksen rett i ansiktet på den du tar bilder av, men prøv heller å vinkle den inn fra siden. Det gir oftere finere resultater enn bilder hvor lyset kommer rett på ansiktet. Selv med bare en blits som du holder i venstre hand, greier du fint å lyse opp begge øynene til personen. Prøv å få et lite rektangel med lys rett under øyet på motivets høyre kinn (sett fra ditt perspektiv), slik at det ikke blir helt mørkt på den ene siden av ansiktet.

Dette bildet ble tatt i en helt normal gang, med mennesker i bakgrunnen. Blitsen og reflektoren lyser dog bare opp motivet, slik at man slipper å se alt rotet som egentlig er i bakgrunnen. .
Dette bildet ble tatt i en helt normal gang, med mennesker i bakgrunnen. Blitsen og reflektoren lyser dog bare opp motivet, slik at man slipper å se alt rotet som egentlig er i bakgrunnen. .

Det fine med kunstig lys er man ikke nødvendigvis trenger å stresse så alt for mye med å ha en ryddig bakgrunn, hvis man uansett vil at den skal være sort: Still inn kameraet slik at det eksponerer et tilnærmet mørkt bilde når blitsen ikke fyres av, så slår du på blitsen og lar den ta seg av jobben med å lyse opp motivet, enten ved hjelp av ETTL eller ved at du manuelt stiller inn blitsen til eksponeringen er korrekt. Det er viktig å ha god avstand til eventuelle vegger og lignende, ellers kan de fort bli oppløyst av lyset fra blitsen.

Hvis du synes det blir for lite lys på en av sidene av personen med bare en blits, er det ingen ting i veien for å bruke flere, men det er ofte enklere å heller bruke en reflektor. Få en annen person til å holde den på din høyre side mens du skyter blitsen inn fra venstre side. Nå er det fortsatt viktigst å få lys inn på øynene til personen. Høyre side av ansiktet bør fortsatt ikke være like lyst som som venstre, men prøv deg fram til du finner en fin balanse.

Med flere blitser kan du gjerne droppe reflektoren og kjøre samme oppsett med én blits på skrå på hver side av motivet, men husk da å skru ned lysstyrken på den ene blitsen til du finner en fin balansegang mellom de to sidene av motivet.

Dersom du har enda en blits å bruke, kan det være greit å sette en blits på skrå bak motivet, for å lyse opp håret. Det vil ofte skape enda større kontrast mellom motiv og bakgrunn og få håret til se mer levende ut.

Et annet lurt triks for dem som har flere blitser, er å bruke en lys bakgrunn som man retter en blits mot. Få blitsen til å eksponere bakgrunnen så lys at den er minst et helt blendertrinn lysere enn hovedmotivet, så vil den fremstå som helt kritthvit.

Med flere blitser i spill bør du vurdere en eller annen form for trådløs blitssender, som en Canon ST-E3, Nikon SU-4 eller en PocketWizard. Mange nyere systemkameraer har innebygd blitssendere, som fungerer fint med produsentens egne blitser. De fleste studioblitser kan trigges i lag, enten ved hjelp av en radiosender eller en optisk sensor.

Les videre for tips om bakgrunner og forskjellige typer portretter.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen