Mission E-konseptet har endret navn til Taycan. Nå kommer Porsche med en antydning om pris.
Mission E-konseptet har endret navn til Taycan. Nå kommer Porsche med en antydning om pris. (Foto: Odd Andersen, AFP/NTB scanpix)

Porsche Taycan vil koste et sted mellom Cayenne og Panamera i utlandet

Men norsk pris blir nok langt mer spiselig.

Vi vet stadig mer om Porsches kommende elbil Taycan (tidligere kalt Mission E), men prisen har foreløpig vært litt i det blå.

Nå gir Robert Meier, modellinjedirektør for Taycan i Porsche, en antydning overfor Automotive News

– Vi forventer en pris et sted mellom en Cayenne og en Panamera, sier han. 

I Tyskland starter de to bilene på henholdsvis cirka 75 000 og 90 000 euro, men med norsk avgiftsregime ser det betraktelig verre ut her til lands.

Millionbiler 

Her starter nemlig hybridvarianten av Porsche Cayenne på drøye 1,1 millioner kroner, mens Panamera begynner på 1,25 millioner kroner. De tyske sammenligningene vil sannsynligvis ikke være like aktuelle for Norge, hvor elbiler har et helt annet og mildere avgiftsregime å forholde seg til – i alle fall inntil videre. 

Om vi sammenlikner med Audi e-tron quattro, har den en startpris på 80 000 euro i Tyskland. I Norge er den tilsvarende prisen 651 900 kroner, så det er neppe usannsynlig at det blir mulig å snappe opp en Taycan til et sted i underkant av 700 000 kroner. 

Automotive News viser imidlertid også til uttalelser fra Porsches finanssjef Lutz Metschke, som sier at han ønsker å tilby versjoner med høyere ytelse som kan koste opp mot 200 000 euro. 

Porsche har ikke vist frem produksjonsversjonen av Taycan foreløpig, men entusiastene på Taycanforum.com har laget sine egne. Slik tror de bilen vil se ut når den kommer på veien. Foto: Taycanforum.com

600 hestekrefter 

Porsche har som mål at Taycan skal bli den raskeste serieproduserte elbilen til å kjøre på Nordschleife på Nürburgring, med en rundetid på mindre enn åtte minutter. 

Autocar skrev nylig at Porsche vil tilby bilen med flere ulike motorytelser, fra rundt 400 til 600 hestekrefter. Porsche selv har sagt at bilen får to synkronmotorer (såkalt PSM) som sammen yter over 600 hestekrefter og gjør 0-100 på mindre enn 3,5 sekunder. 0-200 skal gå unna på under 12 sekunder. 

Selskapet har foreløpig ikke offentliggjort noen eksakt batteristørrelse, men har sagt at de tar sikte på 500 kilometer rekkevidde etter den (nå utgående) NEDC-standarden. Denne er kjent for å være urealistisk snill, så realistisk kjørelengde vil nok være betraktelig mindre. 

En Tesla Model S 75D har til sammenlikning en NEDC-rekkevidde på 490 kilometer. Etter den mer realistiske EPA-standarden har den en rekkevidde på drøyt 400 kilometer. 

Interiør fra konseptmodellen av Taycan. Foto: Porsche

Lynrask lading 

Taycan vil også bruke et 800 volt-system internt, noe som gir støtte for svært høye ladehastigheter. Bilen vil støtte 350 kW, noe som skal gjøre det mulig å lade tilsvarende 400 kilometer rekkevidde på 15 minutter.

Porsche har også vist frem en mulig SUV-aktig variant av Mission E-konseptet, kalt Cross Turismo. Denne skal ikke være klar før tidligst i 2022. Foto: Porsche

Porsche er også gjennom VAG-gruppen med på eiersiden i ladenettverket Ionity, som i disse dager bygges gjennom Europa. Dette vil støtte hastigheter på opptil nettopp 350 kW. Teslas Supercharger-nettverk tilbyr foreløpig totalt 145 kW per ladestolpe, men maksimalt 120 kW per bil. 

Lanseringen av Taycan er ventet i 2019, og biler på veien i slutten av 2019 eller mer sannsynlig i 2020. Porsche har sagt at de vil kunne produsere 20 000 biler i året, men at kapasiteten kan økes om etterspørselen er stor. 

2300 nordmenn har betalt inn depositum på 20 000 kroner hver, viste en oversikt NRK nylig satte opp.

Bilen vil nok gå rett inn i konkurransen med Audis e-tron, Mercedes' EQC, Jaguar i-Pace og ikke minst Tesla Model S og X, selv om Porsche virker å fokusere mer på ytelse og sportslighet enn en del av konkurrentene. 

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili Fri Data


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen