Porsche Taycan nærmer seg produksjonsstart
(Foto: Porsche)

Porsche Taycan nærmer seg produksjonsstart

Har tilbakelagt seks millioner kilometer under testkjøring.

Av naturlige grunner er det mye snakk om Tesla Model 3 og Model Y om dagen, men det er jo flere elektriske biler å holde et lite øye med i den dyrere enden av skalaen.

Porsche Taycan er en slik bil, og nå er det snart på tide å fyre opp samlebåndet, skal vi tro Porsche selv. De har nemlig kommet til tampen av testkjøringsprogrammet, som jo må bety at utviklingsteamet må ha mekket og mikket på det meste.

  Foto: Porsche

Det er ikke noe lite team det er snakk om heller. Porsche har sluppet noen tall og fakta rundt testkjøringen av Taycan, og derfra får vi vite at det er omtrent ett tusen mann og kvinner totalt som har holdt det gående – da i form av testkjørere, mekanikere, teknikere og ingeniører.

Har kjørt et stykke

Sjefen for Taycan-programmet, Stefan Weckbach, virker fornøyd nok:

 – Før Taycan slippes på markedet ved slutten av året vil vi ha dekket omtrent seks millioner kilometer rundt på kloden. Vi er allerede veldig fornøyd med kjøretøyets nåværende status. Taycan kommer til å bli en ekte Porsche.

  Foto: Porsche

Av de seks millioner kilometerne vil for øvrig to millioner av dem være gjort under utholdenhetskjøring. Moroa har foregått i tretti land, i temperaturer fra minus 35 til pluss 50 grader celsius og opp til 3000 meter over havnivå. Vi så også et lite glimt av Taycan her i Oslo.

Det skal være gjennomført over 100 000 ladesykluser via forskjellige ladeteknologier verden over.

Introduseres i september

  Foto: Porsche

Taycan skal først vises fram i september i år, for deretter å dyttes ut på markedet noen måneder etterpå. Ifølge Porsche har de over tjue tusen mulige potensielle kjøpere allerede – altså kunder som har vist nok interesse til å betale et depositum på bilen.

Av tekniske spesifikasjoner vet vi allerede det meste. Bilen går fra null til 100 km/t på mindre enn 3,5 sekunder, og har en rekkevidde på over 500 kilometer – men da etter den snille og utgående NEDC-standarden.

800-volt-arkitekturen sørger for at batteriet i ideelle tilfeller vil kunne lades utrolig raskt. Bilen skal kunne kjøre opptil 100 kilometer (igjen, ifølge NEDC) med så lite som fire minutters lading.

Satser på flere elektriske modeller:
Skal lage el-versjon av Porsche Macan >>>

(Kilde: Porsche)

Norges beste mobilabonnement

Desember 2018

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Komplett MedioFlex+ 6GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen