Populær skjerm i DVI-trøbbel


Samsung Syncmaster 204B

Syncmaster 204B har lenge vært blant de mest populære LCD-skjermene i vår prisguide. Skjermen utmerker seg med god bildekvalitet og gode innstillingsmuligheter, men en del av modellene er dessverre belemret med en feil.

Feilen ligger i hvordan skjermen behandler DVI-signalet, og fører til forstyrrelser i bildet av typen "pikselsnø". Enkelte ganger blir bildet også rett og slett helt svart.

Flere brukere over hele verden har meldt om dette problemet, og også her på huset har vi kunnet bevitne problemet på flere modeller.

Ifølge Samsung skal det dreie seg om inkompabilitet med DVI-signalet fra enkelte skjermkort. Vår erfaring er i så fall at problemet gjelder ganske mange skjermkort. Vi har testet med fire ulike skjermkort fra ulike produsenter, både fra ATI og Nvidia, og alle har hatt samme problem med støy i bildet.

Firmware-oppgradering
Samsung kan videre fortelle at en oppgradering av firmwaren i skjermen er det som må til for å løse problemet. Denne oppgraderingen må gjøres av Samsungs servicepartner - Infocare - og brukeren må selv gjøre Infocare oppmerksom på at skjermens firmware trenger en oppdatering.

En av våre skjermer ble nylig returnert fra service etter en slik oppdatering, men hadde fortsatt samme problem. Selv etter at nyeste firmware ble lagt inn, hadde skjermen problemer med støy i skjermbildet. Før dette sendte vi inn skjermen to ganger, men hver gang vi fikk den tilbake hadde den det samme problemet.

Etter å ha kontaktet Samsung direkte, fikk vi tilsendt en testskjerm med det som garantert skulle være nyeste firmware-versjon. Denne skjermen var helt fri for problemet våre andre 204B-modeller sliter med. Da gjenstår bare å sende inn våre egne skjermer for nok en firmware-oppdatering.

Midlertidig fiks
Det finnes en slags midlertidig løsning på problemet - nemlig å senke oppdateringsfrekvensen på skjermen til lavere enn 60 Hz. Ved å følge denne oppskriften ble problemet løst for vår del, på skjermer med "gammel" firmware. En tilsvarende løsning er beskrevet her.

Greit nok det, men det minste man kan forlange er at et produkt fungerer i henhold til spesifikasjonene. Det skal ikke være nødvendig å ty til "hacks" som dette.

Har din 204B dette problemet?

Ifølge Samsung skal alle som opplever disse problemene få oppdatert skjermen med nyeste firmware. Det er da også det minste man kan forvente. Da forventer vi også at Samsungs servicepartner har blitt utstyrt med nyeste versjon av firmwaren. Vi unner nemlig ingen å måtte sende inn skjermen sin til service fire ganger.

Dersom du har opplevd tilsvarende problemer med Samsung Syncmaster 204B, hører vi gjerne fra deg i forumtråden nedenfor.

Kommentarer (54)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen