Politianmelder egne selgere

I sommer fikk vi tips om at Ucan2-selgere hadde brukt ufine metoder for å lokke til seg nye kunder – fortrinnsvis fra konkurrenten One Call. Både Ucan2 og moderselskapet NetCom lovet bot og bedring. Allerede en uke etterpå meldte One Calls kundeservice om nye overtramp, noe Ucan2 og NetCom mente skyltes de samme selgerne de hadde permittert uken før. Deretter ble det stille.
Denne uken ble vi imidlertid kontaktet av One Call som mente å kunne bevise at de ufine salgsmetodene til Ucan2 fortsatt pågikk – og at de vurderte ”rettslige skritt” mot konkurrenten.
Ufine metoder
For å bevise at One Call snakket rett, ga de oss fem telefonnumre til kunder som følte seg lurt av Ucan2-selgere. Vi sjekket først at numrene var registrert på privatpersoner som bodde spredt utover landet, sendte så en SMS til kundene og spurte om de kunne bekrefte påstandene til One Call. Tre av dem svarte, og alle kunne bekrefte at det stemte. En hadde spurt om selgeren var fra One Call, og fått et bekreftende svar på det. Likevel viste det seg at hun hadde blitt flyttet over til Ucan2, uten at hun selv var klar over det. En annen kunde sa han var i gang med å flytte over sitt abonnement fra Network Norway til One Call, og trodde det var sistnevnte som ringte når det senere viste seg å ha vært Ucan2. Han måtte ta direkte kontakt med NetCom for å benytte seg av angrefristen fordi han ikke kom igjennom til Ucan2-selgeren. Det løste seg greit, men han sa at han følte seg lurt.
- Vi har nå så mange saker på dette at dette overhodet ikke dreier seg om ”feil hos selgere”, men en bevisst metode og en ”måte å gjøre det på” hos Ucan2. Dette er helt uakseptabelt og etter vår klare oppfattning ulovelig. Basert på dette vil nå vurdere rettslige skritt mot Ucan2, sier Salg- og markedsdirektør Thomas Sandaker i One Call til Mobilen.no.
- Videre vil vi sende ut en melding alle våre kunder der vi advarer mot firmaet Ucan2. Dette er dramatisk og svært synd at vi må gjøre, men selskaper som åpenbart verken har respekt for loven eller grunnleggende ”skikk og bruk” har ikke noe på det norske mobilmarkedet å gjøre, sier en hissig Sandaker.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Ucan2: - Tatt kritikken på alvor
Den andre part, Ucan2, liker selvsagt ikke kritikken fra One Call, men sier de tar den på alvor. Etter en egen undersøkelse har de besluttet å avslutte samarbeidet med to underleverandører - og vil gå til sak mot det ene selskapet. Samtidig har en "utro selger" blitt politianmeldt. 

- Ucan2  har gjort en rekke tiltak og undersøkelser etter at selskapet ble kritisert for noen tilfeller av uakseptable salgsmetoder. Et tilfelle ble kjent for Ucan2 i sommer, og i løpet av høsten er noen ytterligere tilfeller avslørt. I Ucan2 er vi svært glad for at ingen kunder er påført økonomiske belastninger eller tap, som følge av salgsmetoder som selskapet aldri kan eller vil akseptere, sier kommunikasjonsrådgiver Bjørn Kristiansen i Ucan2 til Mobilen.no.

- Ucan2 vil og poengtere at det er 100 prosent umulig å bestille abonnement uten at kunden har mottatt dokumentasjon som klart synliggjør at det er Ucan2 som står bak. Selskapets egen internavdeling følger rutinemessig opp samtlige nye kunder, og sjekker ut at hver eneste kunde har akseptert avtalen og forstått avtalens innhold, sier han videre. 

NetComs ansvar?
Ucan2 er et av NetComs datterselskaper. De har imidlertid egne forhandlere som opererer nokså selvstendig. Av den grunn har neppe NetCom – eller Ucan2 – full kontroll på alle selgerne, annet enn at de har klare retningslinjer for hvordan selgerne skal opptre. One Call er ikke særlig imponert over det.
- Saken blir ikke noe bedre av at NetCom gjemmer seg bak et salgsselskap og lar de gjøre drittjobben de ikke ønsker sin egen ”merkevare” forbundet med. NetCom har etter vårt syn et klart ansvar for selgere som representerer deres produkt, og vi finner det mer enn litt merkelig at NetCom lar dette pågå, sier Sandaker i One Call.
- Vi vil på det aller sterkeste advare alle mot Ucan2 og deres salgsmetoder, avslutter han.
NetCom: - Uakseptabelt!
Vi gjør NetCom oppmerksom på One Calls påstander, og de kommer i dialog med hverandre. One Call serverer NetCom bevismateriale på de ufine salgsmetodene til Ucan2, og lover samtidig å vente med å ta rettslige skritt til de har fått sett nærmere på saken. Litt senere blir vi kontaktet av kommunikasjonssjef Øyvind Vederhus i NetCom, som nå kan bekrefte at det er hold i Sandakers påstander – til hans store skuffelse.
- NetCom tar totalt avstand fra denne type salgsadferd. Dette er på ingen måte en "bevisst metode", men en oppførsel som vi ser svært alvorlig på og finner helt uakseptabel, sier Vederhus til Mobilen.no.

(Artikkelen fortsettes.)
 
Politianmeldt
Ucan2 og NetCom lovte bot og bedring i sommer, men nå har de altså havnet i samme situasjon på nytt. Denne gang er de derimot ikke nådige mot de som for skylden for de uredelige salgsmetodene.
- Problemet ligger hos underleverandører av telemarketing og -salg hos Ucan2. Sammen med Ucan2s ledelse, har vi avsluttet avtalen med to av disse umiddelbart etter at tilfellene ble oppdaget. Vi har også politianmeldt selgerne som stod bak, forteller Vederhus.
 - Vi aksepterer på ingen måte slik oppførsel, og vil gå etter enhver leverandør som ikke retter seg etter NetComs krav til riktig og lovlydig salgsoppførsel. Vi vil ikke nøle med å stenge ned leverandører, samt politianmelde selgere som opptrer på kant med NetComs krav, avslutter han.
Si din mening – kommenter i forumet under artikkelen.

Norges beste mobilabonnement

Mai 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Chili Medium 5 GB


Jeg bruker mye data:

Chili Large 10 GB


Jeg er superbruker:

Chili X-Large 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen