Polestar 2 skal ta opp konkurransen med Tesla Model 3 når den kommer på markedet neste år.
Polestar 2 skal ta opp konkurransen med Tesla Model 3 når den kommer på markedet neste år. (Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no)

Polestars Tesla Model 3-utfordrer er snart klar for markedet. Vi fikk ta en kikk

Frankfurt / Tek.no: Volvo-eide Polestar skapte overskrifter da de avduket sin Polestar 2 tidligere i år og umiddelbart pekte ut Tesla Model 3 som en hovedkonkurrent. 

Med 78 kilowattimer batteri, et mål om 500 kilometer rekkevidde og en pris ned mot 40.000 euro i innstegsversjonen kan også Polestar 2 bli et spennende alternativ til Teslaen, og Polestar har dessuten pekt ut Norge som et av hovedmarkedene for bilen.

Polestar 2

Dimensjoner: 4607 x 1985 (inkl speil) x 1478 mm. 
Akselavstand: 2735 mm 
Batterikapasitet: 78 kWh 
Rekkeviddemål: 500 km WLTP/443 km EPA
Motorytelse: To motorer på 150 kW hver, totalt 300 kW. 660 Nm dreiemoment. 
0-96,5 km/t (mål): 4,7 sekunder 
Hurtiglading: Opptil 150 kW 
Ombordlader: 11 kW
Pris: Antydet fra 40.000 euro
På markedet: 2020

I oktober åpner verdens første Polestar Space i Oslo, tett etterfulgt av et nytt i Beijing. Før den tid blir er det høyst sannsynlig at den endelige prissettingen offentliggjøres, også i vår lokale valuta,  etter det vi har fått høre. 

Selve bilen skal i produksjon i februar 2020 i Kina. 

Vises i Norge om kort tid 

På bilmessen i Frankfurt fikk vi anledning både til å sitte i bilen og ta en prat med Polestar-sjef Thomas Ingenlath, tidligere designdirektør i moderselskapet Volvo.

Han sier grovjobben på bilen i stor grad er gjort, og at de nå er i ferd med å gå over til fasen som handler om kvalitetskontroll, finish og liknende.

– Fra et utviklingsperspektiv er vi allerede dypt inne i de neste prosjektene. Det som fortsatt er en stor jobb for oss er å utvikle alle systemene, strukturene og evnen for oss som selskap til å faktisk få denne bilen ut på markedet. Vi har ikke gjort det enkelt for oss selv ved å sette tre regioner på agendaen for lansering omtrent samtidig. Det er nesten skummelt for oss at det ikke er mer tid som gjenstår – vi må ta oss sammen og få våre Polestar Spaces opp og stå, få på plass alle de lovmessige enhetene som skal til for å kunne distribuere biler. Det er en lang, lang liste over ting som må gjøres, sier Ingenlath. 

Polestar-sjef Thomas Ingenlath sier de er veldig godt i rute til lanseringen av Polestar 2. I oktober åpner selskapet sitt første showroom – i Oslo. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Med sine 78 kilowattimer får Polestar 2 et batteri som er omtrent på størrelse med det største batteriet i Tesla Model 3. Rekkevidden er foreløpig ikke endelig sertifisert, men Polestar har et mål om 500 kilometer etter WLTP-standarden. Det vil være litt mindre enn Teslas oppgitte 560 kilometer. Polestar-bilen er også noen centimeter kortere og har snaut 15 centimeter kortere akselavstand. 

Selskapets tilstedeværelse på bilmessen i Frankfurt er en del av Polestars visningsturné for Polestar 2, som i oktober avsluttes i Norge. 

4. - 6. oktober skal bilen vises frem på Skur 2 i Stavanger, 10. - 12. oktober i Grieghallen i Bergen og 19. - 21. oktober på Tapperiet på Dahls i Trondheim. 

De oransje bremsekaliperne skiller seg ut, spesielt på den hvite versjonen av bilen. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Det kommer mange nye elbiler på markedet neste år. Hvorfor skal man velge akkurat denne? 

– Det kommer mange elbiler på markedet, men dette er nesten den eneste som kommer inn i akkurat dette segmentet. De fleste andre premiumbilmerkene lanserer elbiler som koster 80.000-90.000 euro, mens ambisjonen med denne bilen er å tilby noe attraktivt og «premium» i et segment hvor det til nå bare er Tesla Model 3 som befinner seg. Folk som blir kjent med bilen kommer ofte tilbake med spørsmålet «Wow, dere klarer å produsere bilen til den prisen, og det fungerer for dere?» Vel, vi sjekker igjen og igjen, og businesscaset holder fortsatt, ler Ingenlath. 

Polestar har ikke gått like langt i minimalistisk retning som Tesla har i sin Model 3, men designet er likevel ganske rent og elegant, med den drøye 11-tommers skjermen i midten som et åpenbart fokuspunkt. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Setter pris på «arven» fra Volvo 

Han peker på det faktum at de kan bruke eksisterende systemer fra moderselskapet, og at det sparer dem penger versus andre startup-selskaper som må utvikle det meste selv. All produksjon skal også foregå i Kina. 

– Vi slipper å gjøre de mest grunnleggende tingene. Det finnes allerede et chassis, det finnes grunnleggende krasjkomponenter – og det hjelper oss åpenbart en hel del. Jeg er ganske sikker på at om vi hadde måttet handle inn batterier helt på egen hånd, så hadde det ført til en ganske annen prisstruktur enn det gjør når vi kan gjøre det sammen med for eksempel Volvo. Synergiene ved å være en del av en gruppe gir oss visse kostnadsstrukturer som kommer kundene til gode. 

– De helkinesiske selskapene liker å peke på at de ikke har noen «legacy» – ingen arv fra tradisjonelle bilselskaper som holder dem tilbake. Du er uenig i det? 

– Absolutt. Logikken i argumentasjonen om at mangelen på arv gir en bedre kostnadsstruktur, den kjøper jeg ikke, sier Ingenlath. 

Utformingen av lasteluka er betraktelig mer praktisk på Polestar 2 enn på Tesla Model 3. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Norge er et marked hvor du ser potensialet 

Sammenliknet med de første planene måtte Polestar utvide lokalene for det kommende butikken i Oslo. Alt skal ellers være i rute for åpning i oktober. 

Her, i Øvre Slottsgate i Oslo, åpner Polestar snart sin første «Space» globalt. Foreløpig ser det ikke så imponerende ut. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

– I utgangspunktet hadde vi bare én del av bygningen, men når vi så på det, så ble det etter hvert veldig klart at det ville være veldig mye bedre med én homogen flate, med den naturlige inngangen og tilnærmingen til gata. Så vi sa at vi tar hele lokalet. Det kan man gjøre i et land som Norge. Vi ser det tydelig på responsen fra kundene: Norge er virkelig et modent marked for elbiler hvor du ser potensialet, og jeg har stor tro på at Norge blir et flott marked for Polestars biler, sier Ingenlath. 

Noe salgsmål for neste år vil han imidlertid ikke ut med. 

– Det er veldig typisk å tenke størrelse, men for oss hadde det vært bra om vi hadde kunnet være det mest attraktive merket på markedet. Vi ønsker selvfølgelig å selge biler, men det hadde vært veldig naivt som et oppstartsmerke å komme ut og si at vi ønsker å bli større enn den og den. Vi vil selvfølgelig gjerne ha en brukbar markedsandel, men vi må være litt ydmyke når det gjelder å utvikle merkevaren og forsikre oss om at vi er her for å bli. 

Polestar 2 blir å få med en «vegansk» interiørvariant, men det blir også mulighet for Nappa-skinn. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Starter forsiktig 

Ingenlath sier produksjonen neste år kommer til å være «langt under» 50.000 biler. 

– Vi ønsker definitivt å levere på kvalitet, og vi vil ikke love noe vi ikke klarer å holde. Hvis salget skulle ta av som en rakett, så vil vi selvfølgelig være i stand til å undersøke mulighetene for mer produksjonskapasitet i Volvo-nettverket, men la oss nå se: Alle steder er ikke et elbilparadis, slik Norge er. Når det er sagt, så gjør alle elbilene som nå kommer, for eksempel Volkswagens ID.3, at markedet vil akselerere. Det er en god ting også for oss. 

Plassmessig er det relativt romslig for to voksne bak i Polestar 2. Utfordringen kan bli i høyden, hvor for eksempel undertegnedes 183 centimeter nærmest skrapa i taket. Sitteputa er også noe lav, slik det ofte er i elbiler med batteriet under gulvet. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

I tillegg til Norge vil hjemmemarkedet i Kina selvfølgelig være et nøkkelmarked for Polestar. Ingenlath sier imidlertid at de heller ikke har gitt opp å oppnå suksess i USA. 

– USA er et veldig delt marked. Du har det veldig konservative bensin-fokuserte USA, men du har også et veldig elbilvennlig marked der, og det er selvfølgelig de byene og regionene vi sikter oss inn på.

– Hva har problemene mellom USA og Kina å si for dere? 

– Det er åpenbart ikke noe vi roper hurra for. En handelskrig gjør at hele verdensøkonomien lider, og selv om vi ikke hadde eksportert biler fra Kina til USA hadde det nok fortsatt påvirket oss fordi hele verdensøkonomien er bekymret for situasjonen. Vi skulle gjerne sett at politikere og nasjoner hadde fokusert på de ekte problemene, som miljøet åpenbart er. 

Bagasjerommet rommer 404 liter, og kan deles i to med en flapp i midten. Under finnes også et litt irregulært rom, og i tillegg er det en liten «frunk» foran på 34 liter. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Spesial-Android 

En av hovedpunktene med Polestar 2 er det spesialutviklede Android-systemet som kjører på den 11 tommer store skjermen i midtkonsollen. 

– Akkurat nå snakker vi mye om elektrisk, elektrisk, elektrisk, men etter hvert tror jeg det kommer til å handle om Android, Android, Android. I den daglige bruken kjører bilen akkurat som den skal, og det kommer du til å ta for gitt. Det du vil oppdage er det vi faktisk har lagt til i denne bilen, som en flott navigasjonsløsning som du kan styre med stemmen. Du trenger ikke engang å vite navnet på gata, og du kan spørre om ladestasjoner på veien. 

Android-systemet i Polestar 2 er spesialutviklet. Det bør by på bedre funksjonalitet enn i tradisjonelle infotainmentsystemer. Det lille vi fikk se av systemet virket både responsivt og intuitivt. At Polestar bruker Android betyr også at stemmegjenkjenningen bør bli god. Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

– Google var veldig kjappe med å utvikle dataene for dette. De hadde det ikke da vi begynte å snakke om Android, men mens vi diskuterte, ordnet de det bare selv, og vips, så var det på plass. Jeg tror det blir veldig interessant for kundene, sier Polestar-sjefen. 

– Hva kommer etter Polestar 2? 

– En stor ferie! Neida. Neste år blir selvfølgelig et stort år for oss, med lanseringen av Polestar Spaces i alle våre markeder. 2021 blir det første året med full produksjon, og allerede holder vi på med å utvikle det neste prosjektet. Det har aldri vært noen hemmelighet at Polestar 3 kommer til å introdusere den neste tekniske premiumstrukturen i Volvo-gruppen, som kommer til å være en elektrifisert, skalerbar arkitektur. Det kommer til å bli et høydepunkt for oss, og bilen kommer til å være posisjonert mellom Polestar 1 og Polestar 2. 

Fra tidligere er det kjent at Polestar 3 vil bli en SUV.

Noen reservasjonstall for Polestar 2 vil enn så lenge ikke Polestar fortelle. 

– Vi oppgir ikke reservasjonsnumre foreløpig. Beklager, det kan vi ikke bekrefte, skriver kommunikasjonsdirektør Brent Ellis i en e-post. 

  Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no
  Foto: Stein Jarle Olsen, Tek.no

Norges beste mobilabonnement

Sommer 2019

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Sponz 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

GE Mobil Leve 6 GB


Jeg bruker mye data:

Chili 25 GB


Jeg er superbruker:

Chili Fri Data


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen