Plages du av musesyken?

Den internasjonale musearmdagen («International Repetitive Strain Injury Day») markeres siste dagen i februar hvert år for å sette fokus på problemet med musesmerter, og se på aktuelle løsninger. Det dreier seg om plager som smerter i håndledd, armer, skuldre eller nakke, som følge av jobb med datamus.

I en undersøkelsen, på vegne av Contour Design, fremkommer det at 2 av 3 norske kontoransatte i en eller annen grad har opplevd plager i løpet av et år. Til tross for at det finnes enkle måter å forebygge dette, har likevel nærmere 3 av 10 svart at de ikke har iverksatt tiltak for å bli kvitt plagene.

Dette er noen av rådene som Contour Design gir mot musesyken og andre belastningsskader:

  • Lytt til kroppen. Ta signalene på alvor!
  • Variér arbeidsstilling.
  • Still inn riktig sittehøyde på stolen. Ha føttene på gulvet og hold ryggen rett.
  • Bruk snarveier på tastaturet og unngå dobbeltklikking, så minsker du belastningen.
  • Sørg for at har god plass på og under arbeidsbordet. Da blir det enklere å variere arbeidsstillingen.
  • Hent det du har skrevet ut med en gang, så får du mer bevegelse og avveksling. Gå og snakk med din kollega i stedet for å ringe eller sende e-post.
  • Ta 5 minutters pause fra arbeidsbordet hver time.
  • Hvil underarmene på bordet, hvil fingrene på tastatur og mus. Hold armene nært inntil kroppen.
  • Nesen og føttene skal peke i samme retning når du sitter.
  • Velg den type mus eller pekeinnretning som føles mest riktig for kroppen.

(Kilde: Contour Design)

Kommentarer (28)

Norges beste mobilabonnement

Januar 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

ICE Mobil 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Hello 5GB


Jeg bruker mye data:

Hello 10 GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen