Pirater er fortsatt pirater


Let's sink the rich movie-folks, Arrr!

The Pirate Bay (TPB) har blitt en selvskreven talsfigur for pirater over hele verden. I den senere tid har TPB fått større og større aksept blant folk flest, og er nærmest blitt den digitale verdens Robin Hood. Robin Hood 2.0 er imidlertid langt mer glad i penger enn forgjengeren.

Den svenske torrent-trackeren har fått enorm publisitet i medier over hele verden, og vi her på Hardware har også skrevet en rekke artikler om TPB. Men hva har svenskene virkelig gjort for å fortjene all denne oppmerksomheten?

For det er bare å innse det, TPB hadde aldri vært så store som de er hvis det ikke hadde vært for den enorme PR-en de har fått og fortsatt får. De som er litt kjent i torrent-miljøet, vet at TPB er veldig langt fra å være blant de beste trackerne der ute, men allikevel er de verdens største.

Forklaringen til suksessen er knusende enkel - et velkjørt PR-løp der alt som gjelder er "all PR er god PR". TPB er stadig vekk i søkelyset med deres stadige knivstikk til underholdningsbransjen, og er verdenskjent for sin uthenging av selskaper som truer med søksmål.


Robin Hood 2.0

Med motstandere som rettighetsorganisasjonene RIAA og IFPI, som følger en hel-amerikansk linje med å saksøke alt og alle som kommer i deres vei - inkludert folk uten Internett og avdøde bestemødre, er det lett å falle for fristelsen til å støtte TPB.

Spesielt lett er det å støtte TPB hvis du selv deler og laster ned opphavsbeskyttet materiale, selv om du kanskje ikke bruker akkurat TPB. Dette skal vi imidlertid være forsiktige med, både du som "pirat" og jeg som representant for media.

TPB har en åpen form, der alle kan laste ned uten å registrere seg eller få en invitasjon. Dette kombinert med forbrukerhelt-stempelet har vært svenskenes oppskrift for suksess. Og suksess betyr penger. Veldig mye penger.

- Vi gjør det ikke for penger

"Men penger er kult"

I fjor ble Marcin de Kaminski og Peter Sunde fra The Pirate Bay intervjuet av kollega Jørgen E. Nilsen. - Samtidig skal man huske at å starte og drive The Pirate Bay utelukkende gjøres fordi det er kult. Vi har aldri gjort det for pengenes skyld, sa representantene for TPB.

Jasså ja, ikke for pengenes skyld? Allerede i 2006 meldte vi at TPB har blitt stor business. Den gang skal TPB ifølge dem selv ha solgt annonser for 500 000 kroner i måneden. Halvparten av disse pengene skal ha gått til Eastpoint Media, som selger annonser for nettstedet.

Etter razziaen mot TPB i mai 2006, ble trafikken doblet. Da skal Eastpoint Media ha satt prisen på en dagsannonse til 200 000 kroner. Hva i all verden skal en torrent-tracker med slike beløp? Nå er riktignok disse beløpene snart to år gamle, men situasjonen i dag er nok ikke blitt mindre økonomisk tilfredstillende for TPB.


Digitale pirater i digital solnedgang

Allikevel er vårt kjære symbol på fildelingsverden frekke nok til å ha stadige innsamlingsaksjoner, som samler til tider ekstreme summer. Ærlig talt, er vi virkelig så dumme at vi ikke bare står og ser på dette, men heier med og gladelig åpner lommeboka?

Tydeligvis er en skremmende stor del av oss så dumme. Men kan vi egentlig klage på TPB, ville ikke vi alle utnyttet en mulighet til å tjene millionbeløp? Uten å gå nærmere inn på det, må vi huske på at dette er et spørsmål om moral.

En umoralsk fildelingstjeneste

En forutsetning for fildelingstjenester er at det ikke er profittbaserte. Tanken bak fildeling er i seg selv tanken bak Internett - all informasjon skal være tilgjengelig for alle. Aktører som formidler piratkopiert materiale skal ikke sitte igjen med profitt, disse pengene burde i så fall ha gått til eierne av materialet.

Én ting er å tilby piratkopiert materiale, en helt annen ting er å tjene penger på det. Kanskje en god idé ville vært å ha reklamefinansierte nedlastingstjenester? Det er ikke mangel på mulige forretningsmodeller med nedlastbart materiale, spørsmålet er heller om hva underholdningsbransjen ønsker.

Inntil nå ser det ut til at bransjen ser seg fornøyd med å drive et moderne korstog med lovboken som sin bibel, kanskje tjener bransjen faktisk så mye på bøtene og søksmålene at juridiske tiltak er den beste forretningsmodellen?

Uansett hva årsaken til underholdningsbransjens ikke-eksisterende vilje til å satse på nye medier er, så tjener aktører som TPB grovt på det. Vi må derfor være forsiktig med å automatisk støtte TPB med det grunnlaget at motstanderne "er så mye verre," det tjener ingen (bortsett fra noen svenske smartinger).

The Pirate Bay har nok fått litt for mange ufortjente medaljer som forbrukerhelter. Det beste vi kan gjøre er å være litt mer kritiske, og ikke falle for PR-stunt som overtaking av IFPIs domene, kjøp av Sealand eller hva nå enn svenskene måtte finne på neste gang.

For noe vil de finne på, det kan du stole på. Da vil selvsagt både media og fanboysene stå på sidelinjen, veivende med piratflagg og med kjærlighet i øynene til den digitale tidsalders Robin Hood.

Norges beste mobilabonnement

Juni 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Ice Mobil 1 GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio Go 5 GB


Jeg bruker mye data:

Komplett Maxiflex 12 GB


Jeg er superbruker:

Komplett Megaflex 30 GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen