Pinterest: Kan den digitale utklippsboka utfordre Facebook?

Tjenesten har klart noe ingen har klart siden Facebook, skriver Ingeborg Volan.

Hva slags oppslagstavle er det som får samlet to millioner mennesker rundt seg hver dag? Jo, Pinterest, det siste store i sosiale medier-sfæren.

Pinterest? Du har ikke hørt om det, sier du? Kanskje ikke så rart, det er foreløpig «ikke mer» enn 12 millioner månedlige brukere på tjenesten. Men det tegner til å bli en av nettaktørene du virkelig kan regne med å høre mer fra i året som kommer.

Kort fortalt er Pinterest en slags digital oppslagstavle der du kan samle på bilder du finner på nettet. Akkurat dét er det mange som har ønsket seg en enkel løsning for. Bildene kan du katalogisere på ulike temaer, og du kan skrive notater til hvert bilde. Samlingene dine kan du så dele med andre brukere, eller du kan gå på skattejakt på deres oppslagstavler. Finner du noe du liker hos en annen bruker, er det enkelt å legge det til på en av dine egne tavler.

Ved å være visuelt fokusert er Pinterest som en gudegave for markedsførere innen mote, interiør, sminke, design, mat og reiseliv, som kan dele bildene sine med brukere over hele verden. Kanskje akkurat derfor er Pinterest i ferd med å bli det ingen sosiale nettverk siden Facebook har klart: Å bli dominert av kvinnelige brukere. Et sted mellom 80 og 90 prosent av brukerne er kvinner – og hele 97 prosent av Pinterest-fansen på Facebook er damer. De lager «moodboards» for bryllupet de planlegger, klærne de ønsker seg eller innredningen i drømmehuset. Da er det kanskje ikke så rart at malingspesialistene hos Fargerike er blant de første norske bedriftene til å ta i bruk Pinterest. Du kan følge deres fargesprakende bildesamlinger her. Men det betyr ikke at gutta eller «gutteinteressene» er fraværende: Siste nytt er at US Army er kommet på Pinterest.

Siden nyttår, altså på under to måneder, er antallet daglige brukere økt med nesten 150 prosent. Tjenesten har eksistert siden 2010, og er den sosiale medier-tjenesten i historien som raskest har nådd 10 millioner unike brukere. Selvsagt dukker spørsmålene om «dette er det nye Facebook» opp.

Det er veldig langt fra Pinterests 12 millioner brukere til Facebooks 800 millioner. Mark Zuckerberg skjelver neppe så veldig i buksene, selv om Facebook-grunnleggeren faktisk ble Pinterest-medlem her forleden. Tvert imot er det nok den sterke integrasjonen mot Facebook som forklarer en del av veksten til Pinterest – det er de samme gruppene som bruker Facebook mest som har omfavnet Pinterest.

Men en del andre tjenester har grunn til å følge Pinterest med argusøyne. Pinterest henviser allerede mer trafikk til nettsteder enn YouTube, Google+ og LinkedIn gjør til sammen. Foreløpig er Pinterest i samme situasjon som mange andre (sosiale) nettjenester har vært i oppstarten: Masse brukere, men ikke så veldig store inntekter å skryte av. Det kan imidlertid se ut som om Pinterest har funnet en løsning på dette, ved å skaffe seg en liten inntekt for hver henvisning til et leverandørnettsted som kommer fra en digital oppslagstavle.

Inntil videre er Pinterest bare tilgjengelig hvis du har en invitasjon (noe som tok omtrent tre dager fra jeg registrerte meg). Om det forblir et nisjenettverk for bloggere og designinteresserte eller en større suksess for både brukere og markedsførere, gjenstår å se. Det er i alle fall verd å ofre et minutt eller to på å finne ut om «pinning» er noe for deg. Og trenger du en innføring, har de selvsagt lagt en innføring på YouTube. Happy pinning!

Kommentarer (7)

Norges beste mobilabonnement

Mars 2017

Kåret av Tek-redaksjonen

Jeg bruker lite data:

Komplett MiniFlex 1GB


Jeg bruker middels mye data:

Telio FriBruk 5GB+EU


Jeg bruker mye data:

Komplett MaxiFlex 10GB


Jeg er superbruker:

Komplett MegaFlex 30GB


Finn billigste abonnement i vår mobilkalkulator

Forsiden akkurat nå

Til toppen